vad är detta för alge??

#1 - 8 maj 2007 14:20
hejsan. fick denna algen i mit akvarium för cirka 3 dygn sen nu är det fullt i hela akvariet vet någon hur man får bort den? någon fisk som äter den eller något medel? den sitter överallt på glaset på växterna och på stenarna. Kan fixa fler bilder om ni inte kan se det på denna.

#2 - 8 maj 2007 14:24
Sådana har jag på mina växter och i gruset och på snäckor m.m, men faktiskt inget på glaset. Jag undrar också väldigt mycket vad det är. Jag kallar det "päls" än så länge, för visst ser det ut som päls..? =P

Undrar hur man kan få bort det, för det är ju inte så himla snyggt. Men så mycket som skrivaren innan har, har inte jag.
#3 - 8 maj 2007 14:32
tofs alger.
siamesiska algätare tar dom
#4 - 8 maj 2007 16:01
Tack för svaret =)

Blir sådana siamesiska algätare stora?
#5 - 8 maj 2007 16:53
det var det värsta jag sett tror jag!! har du matat med skyffel;) denna sorten tar siameser ej! dem blir också ganska stora så jag tycker du ska komma tillrätta med det här genom att få ordning på lyse och näringsämnen och den biologiska balansen!
#6 - 8 maj 2007 17:22
Urg! Otroligt!
Använd algätare men också rätt närningsämnen och inte för mycket ljus!
#7 - 8 maj 2007 18:26
Siamesiska algätare är jättebra på att äta olika sorters alger... tills de blir lite äldre, då duger bara grönalger. Dessutom kan de bli äckligt stora, men det tar nog bra lång tid :)
#8 - 8 maj 2007 20:27
jag har tanke på att köpa 5st siamesiska algätare imorogn. men vad tycker ni? ska jag rensa hela akvariet och spara cirka 60 liter är totalt på 160 eller ska jag byta allt vatten och rensa sten och allt annat? eller testa med 5 siamesiska algätare först och se om dom tar dom? vad brukar 1 ligga på i pris ungefär?
#9 - 8 maj 2007 20:43
Om det är toffsar så skippa vattenbyte å köp siameser.

Nyp loss de sjok du kan å kasta bort och försök ändra flödet på din pump, sen kanske siamesterna kan fixa en del efter det.
#10 - 8 maj 2007 21:17
possente skrev:
jag har tanke på att köpa 5st siamesiska algätare imorogn. men vad tycker ni? ska jag rensa hela akvariet och spara cirka 60 liter är totalt på 160 eller ska jag byta allt vatten och rensa sten och allt annat? eller testa med 5 siamesiska algätare först och se om dom tar dom? vad brukar 1 ligga på i pris ungefär?
Är ditt kar nystartat?! isåfall bör du inte stoppa i 5 siameser på en gång... och för den delen så vågar jag nästan gå ed på att de inte kommer rör de alger du har (ser ut som kiselager)
#11 - 8 maj 2007 21:47
Perfekta förhållanden för tofsalger!
Hur har du gjort?
Göder du?
Vilken belysning har du?
Hur många fiskar per liter har du?
Hur ofta byter du vatten?
pH?
GH?
#12 - 9 maj 2007 05:33
mitt kar har varit igån cirka 3 år. jag har lyse 12 timmar per dygn det går på timer. sen har jag inte så mycket fisk så det kan det inte vara. har 3 silverhajar 5 st platy 2 scalarer och några tetror. vattenbyte gör jag ca 1/5 varannan vecka. vad skulle ni rekomendera hur många ska jag köpa? eller vad ska jag göra? ph har jag ingen aning omeftersom jag inte har någon ph mätare. och inte gh heller för den delen.
#13 - 9 maj 2007 07:07
Hur åheim får det till att det ser ut som kisel alger vet jag inte. (dags att köpa ny bildskärm kanske ;))

Det är utan tvekan toffsalger (brush algae, black beard algae, bba, red algae, kärt barn har många namn ;))

http://www.aquaticscape.com/articles/algae.htm#brush
#14 - 9 maj 2007 07:09
Hmm, det kan inte ha kommit dit genom någon växt eller så..? Ser att jag har en likadan växt som han har... Och det var nog när jag satte i den som det började. Läste i en bok igår, att tofsalger är svåra att få bort och att Siamesiska algätare inte alltid äter upp det...

Och slamsugare har jag, 2 stycken vuxna en hona och en hane. Och ca 20 stycken små yngel. =) Men dem är så små än så dem ligger bara i ett hål i en sten med pappa =P

Men det verkar inte som om slammisarna vill äta upp all päls =P

Jag tog ur alla stenar och snäckor för ett tag se och skrubbade och skrubbade så allt tofsar försvann från dem, men växterna är inte så lätt att göra rent...
#15 - 9 maj 2007 07:23
Algsporer finns alltid i vattnet, men klart, satt du i en växt med toffsar så kan det ju ha snabbat på förloppet med algblomning.

Det du kallar slamsugare (någon typ av sugmal?) tar nog inte toffsalger tyvärr.

Även om man förändrar förhållandena i karet till det bättre så att algerna inte triggar igång blommning så sitter toffsarna kvar och mekanisk rengöring är det som gäller om man vill bli av med dom innom rimlig tid (förutsatt att man förändrat förhållandena så blomningen inte fortsätter).
Vad det gäller växterna så får man ta bort algbevuxna blad, det växer ju ut nya.
#16 - 9 maj 2007 07:55
Okej.

Nej, det var inte tofsar på när jag köpte växten.

Hmm, om jag ska klippa av alla blad som har angripits så blir det nog så att jag får slänga hela skiten.

Ja ja, ska ändå köpa nya växter snart så, får väl köpa lite mera växter än vad jag räknat med bara.

Synd, för sedan jag köpte växterna så har dem vuxit massor. Tråkigt att ta bort dem nu.
#17 - 9 maj 2007 07:56
Glömde fråga, läste en bok igår om mekanisk rengörning. Men vad är det..?! Fattar inte.
#18 - 9 maj 2007 08:07
mekanisk rengöring är när du för hand tar bort alger/det som förorenar. Ren arbetskraft mao ;)

Kemisk rengöring är när du häller i nån form av rengöringsmedel som reagerar och bryter ner det som smutsar ner (oavsett om detta är alger eller medicinrester). I e skapar en ogynnsam miljö för det man inte vill ha i karet.

Om man hårddrar det kan man väl i praktiken se optimerandet av förhållandena för växter (mha gödning/CO2 etc) som en form av kemisk rengöring. Gödningen "reagerar" med växterna och skapar så en ogynnsam miljö för alger. Det är inte alltid det behövs dödande kemikalier för att åstadkomma en kemisk rengöring ;)
#19 - 9 maj 2007 08:50
Okej, tack =)

Det blir väl att börja städa då =P
#20 - 10 maj 2007 09:08
Började med ett vattenbyte igår, bytte väl ca 30 %.

Vet inte vad jag ska göra mera för att få bort skiten.
Växterna ser ju inte ut att inte trivas men det är ju så fult!
#21 - 13 maj 2007 14:10
jag gjorde så här för att bli av med mina:

först bytte jag ca 40% av vattenet. sen så åkte jag iväg till min lokala djuraffär och hittade en jätteskrapa så skrapade jag bort alla som satt på rutan. när jag väl var i affären köpte jag även 3st siamesiska algätare. Den tid jag har kollat på akvariet har jag bara sett de äta äta och åter äta:) alla växter med toffsar på slängde jag eller klippte bort de bladen där det fanns toffsar.

så nu är nästan alla toffsar borta. var på lite stenar och så som det inte gick bort men siameserna jobbar på bra så dom försvinner nog snart:)

Annons