Vad är detta för alg ?

#1 - 11 september 2005 13:48
Har fått in en trådig alg som nästlar sig in bland växterna och den växer som sjutton.
Kolla in bild här---> http://xs.to/xs.php?h=xs45&d=05360&f=Alg005.jpg
Vad är det för alg och hur blir jag av med den ??
#2 - 11 september 2005 14:02
Vitbalansen verkar lite märklig. Vad har den för färg i verkligheten?
#3 - 11 september 2005 14:08
Den är grön, bilden blev inte den bästa. =)
#4 - 11 september 2005 15:19
OK, då är det hyfsad chans det är en Cladophora, "slick" eller "grönslick". Det finns alternativ, men de grenade, tuvbildande, alger jag stött på i akvarier har alla varit det.

Det hjälper dig egentligen inte, för inga av de vanliga algätarna rör grönslick - inte Otocinclus, inte siamesiska algätare, inte Ancistrus, inte amano-räkor. Det enda djur jag känner till som verkligen glufsar i sig grönslick i märkbara mängder är zebrasnäcka.

Så att bekämpa grönslick med algätare är dödfött.

Men det går att bli av med. Grönslick i akvarium kommer ofta när man har mycket ljus och låga näringshalter (och kanske koldioxidbrist), och tricket för att få algerna att försvinna är att ge växterna riktigt bra betingelser. Där vet jag inte så mycket, utan det är nog snarare t.ex. Defdac du bör fråga om vad det kan vara som det är brist på i ditt akvarium.
#5 - 11 september 2005 18:20
Bra tips from Azur.

Om du hittar det i Sverige så testa "Seachem Excel" - om du har växter kommer du digga det skarpt. Det är egentligen gjort för att vara en slags flytande kolkälla som bara kan användas av växter och som kommer i närheten av CO2 i effektivitet vad gäller att skapa snabb tillväxt hos växter - men det rapporteras om och om igen att Excel har extrem negativ effekt på alla möjliga av alger, speciellt långa trådiga saker såsom Cladophora, och speciellt om man tar 3-4 ggr rekommenderade dosen.
#6 - 12 september 2005 16:18
Akvariet bilden är tagen i är ett försök till att vara ett växtakvarie, men det har inte gått så bra.
Började med att tillsätta trycksatt koldioxid via En Aqua Medic 500 reaktor. Ca. 1 bubbla/sek. Började med detta i Juni och växterna började komma i gång sakta men säkert.

I Juli, dan innan jag skulle åka på semester upptäckte jag till min fasa att koldioxiden var slut. Okej tänkte jag, jag får lämna in tuben för fyllning efter semestern. När jag kommer hem efter 3 veckor så såg akvariet inte alltför vackert ut, så fort iväg och fylla på tuben hos Räddningstjänsten.
Nu är ju inte dom världens snabbaste att fylla på tuber, dom skulle ringa när den var klar för avhämtning, vilket skulle ta ett par dagar.

Efter en vecka tröttnade jag och åkte dit för att höra om min tub var fylld, men då skulle dom skicka in den på provtryckning eftersom datumet tydligen hade gått ut. Det skulle ta ungefär en vecka till innan tuben var klar.
2 veckor gick och jag hörde inget från dom, så jag for dit ytterligare en gång och hörde mig för om min tub var fylld och klar.
Jag trodde jag skulle smälla av när jag kom dit, dom hade inte skickat in den för provtryckning. Dom samlade tydligen ihop ett gäng tuber och skickade alla på en gång, annars skulle det bli så dyrt. Det kunde dom väl kläckt ur sig från början kan man tycka.

Så här är jag nu, i mitten av september, utan tub och med en massa alger.
#7 - 12 september 2005 16:38
Trist. Men nu vet du ju att dom är sådana man måste ringa varje dag och dadda med för att det ska hända något. Blä vad jobbigt. Lider med dig.
#8 - 12 september 2005 16:43
jovisst är det trist. Så om jag får ordning på koldioxiden så kommer dom att försvinna ?
#9 - 12 september 2005 16:47
Ja, men plocka gärna upp dom du ser. Man har alltid igen allt jobb med småpickande på allt som plötsligt dyker upp.

Jag använder en fnasig grillpinne när det gäller att plocka cladophora, går enkelt att snurra upp tussarna på.

Annons