Vad är detta för alg?

#1 - 13 mars 2013 15:15
har fått nån alg i mitt lilla kar som jag inte tycker är så trevlig, vad är det och hur blir man av med den:confused:
karet är på 36L går några galaxy rasboror samt 10 red sakura räkor 5 red crystal och en amano räka.
startade karet för ca 1.5 månad sen.
[ATTACH=CONFIG]60635[/ATTACH]
Tänkte passa på och fråga vad detta är för ägg oxå när vi ändå håller på!
[ATTACH=CONFIG]60636[/ATTACH]
finns lite över allt i karet:confused:
#2 - 13 mars 2013 20:10
ingen som vet?
#3 - 13 mars 2013 20:38
Är det inte "vanlig" hår/tråd-alg?
Finns en hygglig guide här:

http://www.theplantedtank.co.uk/algae.htm

Äggen är snäckägg, du kommer att få en rejäl tillökning:)
Det hör ihop lite grand, algtillväxt och ökat antal snäckor. Gott om oönskad mat, av någon anledning.
#4 - 13 mars 2013 21:28
ok ska minska rejält på maten då.
slängde även i tre amano räkor till från mitt stora kar.
nåt mer man kan göra?

har gödat med pmdd och Green carbo hittills ser ni några brister i gödningen?
#5 - 14 mars 2013 09:51
Amanoräkor har funkat jättebra hemma hos mig, dom kan käka bort stora algtussar på bara något dygn. Dessa alger brukar försvinna ganska lätt och snabbt om man bara sköter om vattnet.

Annars är förslagen dom vanliga :
Kanske införa 1-2 matfria dagar per vecka
Plantera någon mer snabbväxande växt tex. Polysperma
Kolla så att filtret är ok, kanske öka flödet något
På 1,5 mån bör det inte ha hunnit bli för mycket avfall i bottensanden, utan den mår nog bättre av att få vara ifred. Att mixtra med vattenvärden i ett så pass nytt kar känns lite onödigt. Om du doserar en enkeldos av PMDD/vecka brukar den inte ställa till några problem.
Skulle tippa på att dina alger försvinner på 2-3 veckor.

Lycka till :)
#6 - 14 mars 2013 16:26
ok ska prova detta, drog på lite till på filtret med, hade ställt ner det till 1/3 innan så nu kör jag på typ 2/3 fullt ös blir lite väl häftigt är ett aquel turbo 500 filter
http://www.pwss.se/product.php?productid=14399&cat=618&page=1
#7 - 14 mars 2013 19:35
Har funderat på att skaffa en sådan till ett kommande projekt. Är du nöjd med den så långt?
Den ser iallafall ut att vara bra :D
Kostar inte mycket att prova gissar jag.
#8 - 14 mars 2013 19:47
är faktiskt riktigt nöjd med den, schysst att man kan ställa flödet plus att man kan modda den lite som man vill. om man bara vill köra med skumfiltret så gör man det eller bara biologist eller båda två, känns oxå som att det väldigt bra tryck i den

tyst dessutom vilket är ett stort plus i sovrummet!
#9 - 14 mars 2013 21:38
Det är svarta skäggalger, dvs BBA. Siamesisk algätare & Flourish Excel eller annan kolgödning brukar bita. En oxydator kan också vara effektiv.
#10 - 14 mars 2013 21:46
Svarade på fel inlägg först...

Anyway, Cladophora eller Spirogyra. Finns ingen algätare som äter någondera. Gynnas av järngödning.

Annons