Vad är detta? Fenröta?

#1 - 5 oktober 2009 19:08
Hej!

Har ett 120 l kar. Ca 1,5 månad gammalt. Hade till en början höga nitrivärden men har sedan ett par veckor inga sådana problem alls. Då Saltbehandling samt bakteriekultur som akvarieaffären hjälpte mig med. Gör vattenbyten 1 ggr/v ca 20-30%. Senast i 3 dagar sedan. Har ett innerfilter i akvariet.

Mina 2 marmorgurami honor ser båda ut såhär. HJÄLP! Hanen ser helt perfekt ut. Inga Symptom alls. Hanen jagar iväg honorna och de är väldigt skygga.

Vad ska jag göra?

Tack på förhand!

//Jonas

Hmm vet inte hur jag infogar en bild....
Men stjärt fenorna väldigt flikiga. Nästan som en liten böj längst bak på kroppen. Som en lite puckel.
#2 - 5 oktober 2009 20:14
tror jag talar för de flesta när jag säger... inte lätt att svara på utan å se bild på det...
#3 - 5 oktober 2009 20:19
Länka en bild ifrån pici.se eller liknande.
#4 - 5 oktober 2009 20:20
Det verkar som han tagit en bild men inte kan få in den.

Om du inte är guldmedlem här kan du lägga upp bilden på tex http://tinypic.com/ och sedan posta länken du får här.
#6 - 6 oktober 2009 05:22
Ser ut som om någon har tagit en tugga av stjärtfenan på den. har du fenbitare i akvariumet? ( läs. Barber, Botior e.l)
#7 - 6 oktober 2009 05:57
Nej. Inga fenbitare i akvariet. Kan det vara mr Gurami hane?
#8 - 6 oktober 2009 07:05
Kan det vara något annat än det?

//Jonas
#9 - 6 oktober 2009 07:41
Tveksamt, men fenröta är det knappast.
Vad har du mer för fisk i karet?
#10 - 6 oktober 2009 07:56
Har 3 pansarmalar en totalt onintresserad kampisk 3 siamesiska algätare och 2 st kilfläcksrasboror samt de 3 Guramisarna. Sist och minst ca 10st små chrystal red räkor.

//Jonas
Bilagor:
#11 - 6 oktober 2009 08:20
Skulle tippa på kampfisken...trots att den är ointresserad;).
#12 - 6 oktober 2009 08:29
ansjo skrev:
Skulle tippa på kampfisken...trots att den är ointresserad;).

Hmm suttit och studerat dem länge i flera dagar för att jag har tänkt samma tanke. Suttit en bit bort i rummet för att inte "störa".

Aldrig sett att han ens närmat sig dem. Men jag ska hålla utkik igen.

//Jonas
#13 - 6 oktober 2009 09:07
Jag tror nog också att Kampfisken är den närmast misstänkta, för jag tror heller inte det är fenröta, det ser inte ut så.

nu känner inte jag till rasboran i nån större utsträckning, men det är väl en "karp" fisk? och de kan också ta fenorna på de andra. Mina Zebradanio var som sjutton på feonrna på de andra fiskarna, oberoende om det var småfisk eller ciklider som är tio gånger större änn de själva.;)
#14 - 6 oktober 2009 09:47
Okej! Hur kommer det sig att hanen är helt o biten. Superfina fenor har han. Kanske försvarar han sig som de andra inte gör?
#15 - 6 oktober 2009 19:30
Fortsätter mina frågor.

1 av de 2 Gurami honorna strök med under kvällen. Nu säker på att det är Gurami hannen som är "bitaren" Sett upprepade gånger hur han bitit den ännu "friska" honan. Är det så att han kan stressa ihjäl dem?

Är det någon idé att inköpa nya honor? Eller är det hanen som är lite för dominant. Han har även tuktat kampfisken så den håller sig bland växterna och bara ger sig fram då hanen är på annat håll.

Om man vill ha ett par större fiskar i ett 120 l kar. Några bra rekommendationer? Vet inte om jag vill testa marmorgurami igen. Kanske någon mindre gurami sort?

Tack på förhand!

//Jonas
#16 - 7 oktober 2009 05:51
Nu känner inte jag till Gurami i någon större utsträkning, men det är väl med de som med andra arter. Är inte honan lekmogen, men hannen är det då försöker han på alla sätt och vis att få honorna att leka med han, och på så vis kan han nog stressa ihjäl dom......Som sagt nu är inte jag helt inne på Gurami, så nån som känner till arten bättre, för också gärna svara, så jag inte är helt ute på villovägar;)
#17 - 7 oktober 2009 08:35
lindjonas skrev:
Fortsätter mina frågor.

1 av de 2 Gurami honorna strök med under kvällen. Nu säker på att det är Gurami hannen som är "bitaren" Sett upprepade gånger hur han bitit den ännu "friska" honan. Är det så att han kan stressa ihjäl dem?

Är det någon idé att inköpa nya honor? Eller är det hanen som är lite för dominant. Han har även tuktat kampfisken så den håller sig bland växterna och bara ger sig fram då hanen är på annat håll.

Om man vill ha ett par större fiskar i ett 120 l kar. Några bra rekommendationer? Vet inte om jag vill testa marmorgurami igen. Kanske någon mindre gurami sort?

Tack på förhand!

//Jonas
Din döda hona var säkerligen sjuk (såg inte kry ut på bilden) och orkade inte avvärja attakerna från din hane...
Om du vill hålla gurami så brukar det alltid gå lite bättre om de är fler för då minskar aggressiviteten! Men du kanske ska köra nån dvärggurami istället eftersom karet inte är så stort!
#18 - 7 oktober 2009 12:08
Hej!
Ja min egen tanke har själv varit Dvärggurami. Eller gå över till tex några dvärgciklider. Haft det tidigare för ett gäng med år sedan. Kanske både och?

Men kommer ta det lugnt nu och se vad som händer med de 2 kvarvarande.

Tråkigt när sådan här händer men man lär sig ju.. ;)

TACK för diskussionen!

//Jonas
http://aquabloggen.blogspot.com/
Bilagor:

Annons