[QUOTE=SimLeon]Jag tror att din ciklid kan nu inte styra sin ryggfena t ex när den vill visa sig aggressiv då står fenan upp. Blodkärlen är infekterad eller nerverna är urfunktion i ryggfenan, handikapp. Kan vara att din ciklid hamnat i riktig slagsmål med andra och blivit ordentlig biten i ryggfenan på ett nervfäste som kan ha påverkat hela fenan. Hela nervbanan är nu slagen o urfunktion i ryggfenan. Det är det vita du ser kallas för en symtom.[/QUOTE]
Tack SimLeon! Detta låter mest troligt. Min egen association när jag såg hur fisken betedde sig och hur det utvecklade sig gick hela tiden till neurologisk skada även om jag inte kunde se ordentligt medan den fortfarande levde. När den sedan var avlivad och jag kunde titta närmare syntes ett bitmärke på den sida som tycktes "krampat ihop sig", så jag kan mycket väl tänka mig att den hamnat i slagsmål. Tror inte det skett med någon av de andra lejonhuvudcikliderna, då den var störst och de har egna grottor med stora revir mellan sig. (Har haft dem så i fyra år utan "gräl" mellan dem.) Däremot kan jag tänka mig att den åkt på "däng" av någon av scalarerna vid matningen då det kan gå hett till att komma åt trots att jag matar på flera ställen.
[QUOTE=SimLeon]I alla fall, fixa ditt vatten. Dålig syreupptag. Byt vatten redan idag, tillsätt antistress vätska, tillsätt Ektozon (typ salt som tar bort akvariesjukdomar snabbt). Fixa bra gömställen olika revirer, fixa effektive filter/pump och ge rätt föda inte vad som helst. Köp någon bra dyr ciklid mat för den brukar ha mycket energi och kalorier i. Sådan mat som ser ut som små hårda partiklar, röd färg ( maten liknar en sönder slagen röd tegelsten) kan inte komma på namnet nu. Hur stor är din akvarium ? Vilka sorter ciklider/fiskar har du i ? Antal! Vad ger du för föda?
Har du nyligen köpt nya fiskar ? Kan vara sjukdomsbärande o kommer att smita hela din akvarium om åtgärder inte vidtas i förväg ! Så skynda på innan du avliver alla dina fiskar ! Synd ! [/QUOTE]
Akvariet är på 375 liter. Har inte köpt några nya fiskar sedan i januari då jag köpte ett par fjärilsciklider. Den ena dog samma dag som lejonhuvudcikliden och den andra har jag därefter flyttat. Så länge de fanns ville jag inte tillsätta salt då jag läst att de är känsliga för det. Följer ett vattenbytesschema på c:a 40% 1 gång i veckan och rengör filtret genom att tvätta det i akvarievatten varannan månad ungefär när det visar sig fungera sämre.
Akvariet innehåller i nuläget:
* 4 scalarer
* 2 mosaikgurami
* 2 lejonhuvudciklider
* 2 ancistrus
* 7 neontetror
* 4 svärdbärare
* 15 indianplaty
De får räkmix, ciklidfoder (sådana kulor/grus som du beskriver), spirulinatabletter och flingfoder. Under halva året får de också viltfångat levandefoder som mygglarver och liknade. Inga fler fiskar visade / visar några sjukdomstecken och det här kom väldigt snabbt på så jag tror du är inne på rätt spår i alternativ ett. Det har antagligen blivit slagsmål och stackarn råkade mest illa ut :-( Tack för ditt svar, det fanns mycket värdefullt att ta till sig i det och får mig att känna mig ännu mer säker på vad som kan ha hänt!