Vad är detta (bilder finns)

#1 - 10 april 2005 17:46
En av mina lejonhuvudciklider har drabbats av något jag inte alls känner igen. En vit rand följer utefter ryggfenan på båda sidor och den har hastigt avmagrat. Igår åt den men idag har den lämnat sin grotta och lagt sig ovanpå innerfiltret. Någon som vet vad detta är och vad jag kan göra åt det? Tack på förhand!
---

Några timmar senare.. Jag har nu tagit upp lejonhuvudcikliden ur karet och flyttat honom till ett litet sjukkar. Han lämnade filtret och lade sig mitt på gruset vilket scalarerna tyckte var lockande för smånafs i o m att han inte flyttade sig speciellt när de kom. *usch, den delen har jag alltid svårt för även om den är naturlig* Hm. Inga svar, ingen som har en fundering ens?

[size=1]
[/size]
#2 - 10 april 2005 19:39
Allvarligt talat ser det ju inte ut som någon direkt sjukdom precis.
Kan det röra sej om någon stress-signal (morphing)?
#3 - 10 april 2005 19:52
Är det en slemrand?
Ser det ut ungefär så här?
http://mikes-machine.mine.nu/mystery_disease1.htm

Jag har fortfarande ingen aning om vad det där var, förutom att det inte var flexibacter och att ingen medicin jag hade bet på det alls.

Ifall det verkar vara samma: sätt fisken i saltat vatten med pH under 7, så har den hyfsad chans att tillfriskna. Fast det kommer tillbaks så fort fisken hamnar i sitt gamla vatten igen.
#4 - 11 april 2005 06:07
[QUOTE=erikthur]Allvarligt talat ser det ju inte ut som någon direkt sjukdom precis.
Kan det röra sej om någon stress-signal (morphing)?[/QUOTE]

Tack för dina reflektioner! Håller med om att det inte liknat en vanlig sjukdom (det vita visade sig i förrgår) och fisken verkat helt opåverkad fram tills då den flyttade upp sig på filtret igår. Därefter har det gått ganska snabbt. Reagerade på att den inte skiftade färg som vanligt när den rörde sig mellan olika underlag. Den här förblev mörk och rörde sig allt mer "stelt". (På bilden ser den dock ljus ut p g a blixten.)

Har funderat en del kring stress men kan inte komma på något speciellt vilket inte säger att det inte ändå kan vara så. Tror dock inte det efter vad jag sett nu på morgonen då jag fann den liggande på sidan i sjukkaret. Kroppen är böjd som en båge som om musklerna på ena sidan dragit ihop sig och när den försöker simma så liknar det mest en på sidan liggande katt som jagar sin svans. Vet inte om någon får fler tankar av detta.

Kommer troligtvis avliva den då även en av de mindre fjärilscikliderna insjuknat med liknande symptom under natten och ingen av dem ger något intryck av att bli bättre, snarare snabbt i andra riktningen. :-(
#5 - 11 april 2005 06:09
[QUOTE=Azur]Är det en slemrand?
Ser det ut ungefär så här?
http://mikes-machine.mine.nu/mystery_disease1.htm
[/QUOTE]

Tack för tipset. Jag gick dit och tittade men tyvärr var det inte samma. (Tyvärr så tillvida att det alltid känns bättre att åtminstone ha en aning om vad som händer och sker och vad man kan försöka göra åt det.)
#6 - 13 april 2005 08:41
Tjena LeVaJu

Första alternative:

Det vita randiga ryggfenan på båda sidor är följande: Det är det stora blodkärlen som ansvarar för ryggfenan och bredvid den går det små nerver. Jag tror att din ciklid kan nu inte styra sin ryggfena t ex när den vill visa sig aggressiv då står fenan upp. Blodkärlen är infekterad eller nerverna är urfunktion i ryggfenan, handikapp. Kan vara att din ciklid hamnat i riktig slagsmål med andra och blivit ordentlig biten i ryggfenan på ett nervfäste som kan ha påverkat hela fenan. Hela nervbanan är nu slagen o urfunktion i ryggfenan. Det är det vita du ser kallas för en symtom.

Andra alternative:

I alla fall, fixa ditt vatten. Dålig syreupptag. Byt vatten redan idag, tillsätt antistress vätska, tillsätt Ektozon (typ salt som tar bort akvariesjukdomar snabbt). Fixa bra gömställen olika revirer, fixa effektive filter/pump och ge rätt föda inte vad som helst. Köp någon bra dyr ciklid mat för den brukar ha mycket energi och kalorier i. Sådan mat som ser ut som små hårda partiklar, röd färg ( maten liknar en sönder slagen röd tegelsten) kan inte komma på namnet nu.

Hur stor är din akvarium ? Vilka sorter ciklider/fiskar har du i ? Antal !
Vad ger du för föda?
Har du nyligen köpt nya fiskar ? Kan vara sjukdomsbärande o kommer att smita hela din akvarium om åtgärder inte vidtas i förväg ! Så skynda på innan du avliver alla dina fiskar ! Synd !
#7 - 13 april 2005 17:47
[QUOTE=SimLeon]Jag tror att din ciklid kan nu inte styra sin ryggfena t ex när den vill visa sig aggressiv då står fenan upp. Blodkärlen är infekterad eller nerverna är urfunktion i ryggfenan, handikapp. Kan vara att din ciklid hamnat i riktig slagsmål med andra och blivit ordentlig biten i ryggfenan på ett nervfäste som kan ha påverkat hela fenan. Hela nervbanan är nu slagen o urfunktion i ryggfenan. Det är det vita du ser kallas för en symtom.[/QUOTE]

Tack SimLeon! Detta låter mest troligt. Min egen association när jag såg hur fisken betedde sig och hur det utvecklade sig gick hela tiden till neurologisk skada även om jag inte kunde se ordentligt medan den fortfarande levde. När den sedan var avlivad och jag kunde titta närmare syntes ett bitmärke på den sida som tycktes "krampat ihop sig", så jag kan mycket väl tänka mig att den hamnat i slagsmål. Tror inte det skett med någon av de andra lejonhuvudcikliderna, då den var störst och de har egna grottor med stora revir mellan sig. (Har haft dem så i fyra år utan "gräl" mellan dem.) Däremot kan jag tänka mig att den åkt på "däng" av någon av scalarerna vid matningen då det kan gå hett till att komma åt trots att jag matar på flera ställen.

[QUOTE=SimLeon]I alla fall, fixa ditt vatten. Dålig syreupptag. Byt vatten redan idag, tillsätt antistress vätska, tillsätt Ektozon (typ salt som tar bort akvariesjukdomar snabbt). Fixa bra gömställen olika revirer, fixa effektive filter/pump och ge rätt föda inte vad som helst. Köp någon bra dyr ciklid mat för den brukar ha mycket energi och kalorier i. Sådan mat som ser ut som små hårda partiklar, röd färg ( maten liknar en sönder slagen röd tegelsten) kan inte komma på namnet nu. Hur stor är din akvarium ? Vilka sorter ciklider/fiskar har du i ? Antal! Vad ger du för föda?
Har du nyligen köpt nya fiskar ? Kan vara sjukdomsbärande o kommer att smita hela din akvarium om åtgärder inte vidtas i förväg ! Så skynda på innan du avliver alla dina fiskar ! Synd ! [/QUOTE]

Akvariet är på 375 liter. Har inte köpt några nya fiskar sedan i januari då jag köpte ett par fjärilsciklider. Den ena dog samma dag som lejonhuvudcikliden och den andra har jag därefter flyttat. Så länge de fanns ville jag inte tillsätta salt då jag läst att de är känsliga för det. Följer ett vattenbytesschema på c:a 40% 1 gång i veckan och rengör filtret genom att tvätta det i akvarievatten varannan månad ungefär när det visar sig fungera sämre.

Akvariet innehåller i nuläget:
* 4 scalarer
* 2 mosaikgurami
* 2 lejonhuvudciklider
* 2 ancistrus
* 7 neontetror
* 4 svärdbärare
* 15 indianplaty

De får räkmix, ciklidfoder (sådana kulor/grus som du beskriver), spirulinatabletter och flingfoder. Under halva året får de också viltfångat levandefoder som mygglarver och liknade. Inga fler fiskar visade / visar några sjukdomstecken och det här kom väldigt snabbt på så jag tror du är inne på rätt spår i alternativ ett. Det har antagligen blivit slagsmål och stackarn råkade mest illa ut :-( Tack för ditt svar, det fanns mycket värdefullt att ta till sig i det och får mig att känna mig ännu mer säker på vad som kan ha hänt!

Annons