Vad är detta???

#1 - 14 juli 2007 20:25
Vad är detta för ciklider och vad gör dom?
&mode=related&search" target="_blank">
&mode=related&search
=
#2 - 14 juli 2007 20:28
Fick en väldigt grovpixlig bild så jag kunde inte riktigt se vilken T-ciklid detta var. Men, de är munruvare och de leker!
#3 - 14 juli 2007 20:41
Förutsatt att det verkligen är Tanganyika-sjön filmen är tagen i... Haplochromis burtoni?
#4 - 14 juli 2007 20:45
Azur! Du tog den ur munnen på mig!
Jag var väldigt tveksam på Tanganyika också, när jag sådet lilla man kunde urskilja.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 14 juli 2007 21:00
Visst är det en tanganyikaciklid - det är Simochromis babaulti
#6 - 14 juli 2007 21:03
Japp, där tror jag du satte den, Kjell!
#7 - 14 juli 2007 21:05
OK, Boss!:) När man nu har det namnet i huvudet och tittar på filmen igen så verkar detta stämma bra! Men det är en jädra dålig bild jag får på YouTube i detta fall - brukar inte vara några problem annars...
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 14 juli 2007 21:13
MaxB skrev:
OK, Boss!:) När man nu har det namnet i huvudet och tittar på filmen igen så verkar detta stämma bra! Men det är en jädra dålig bild jag får på YouTube i detta fall - brukar inte vara några problem annars...

Ja, ja skyll på det du:p;)
Hanen var ju solklar med ränderna och fläcken i ryggfenan - honan däremot var betydligt lurigare.
#9 - 14 juli 2007 21:21
Japp, du har rätt Kjell!
Du och Zoopet är stenhårda mot oss nybörjare, jag tänkte, när jag såg filmen att detta måste vara nån form av malaysisk svärdbärarciklid - och var tvungen att skylla på något...:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

(OBS - många glada, skämtsamma gubbar - jag gick fullständigt bet på denna ciklid!!!)
#10 - 15 juli 2007 19:57
Är det så munruvare leker!!! Det såg så roligt ut. Tar både honan och hanen in rommen i munnen? Jag tittar nämligen runt lite på youtube (Mats tips) för att se hur det ser ut i T-sjön för att kunna efterlikna den i mitt kar så mycket som möjligt. När jag såg denna filmen så började jag fundera och ville veta vad som hände. Roligt sett att leka på. Bör nog satsa på några munruvare också. Beter sig Regnbågar lika dant?

Tack för svaren!!!
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 juli 2007 20:26
Nja detta är nog inte en typisk tnaganyikabiotop - där är det oftast klippigt.
Det är bara honan som tar upp rommen - hanen befruktar den när han snurrar runt
#12 - 15 juli 2007 20:39
Simochromis babaulti får hålla med kjell på detta och det e helt klart lek
Bilagor:
#13 - 15 juli 2007 21:20
Jo - han har rätt och Kjell är nog en av de få som sett just den varianten av fisken i Sverige (hemma oss mig) Tyvärr bara hannar (det var därför han inte kände igen honan :)) Det importerades små babulti senare men troligtvis inte av samma poppulation för de blev inte så vackert grönrandiga som de jag hade en gång på slutet av sjuttiotalet. En härlig fisk.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juli 2007 07:10
Lasse skrev:
Jo - han har rätt och Kjell är nog en av de få som sett just den varianten av fisken i Sverige (hemma oss mig) Tyvärr bara hannar (det var därför han inte kände igen honan :)) Det importerades små babulti senare men troligtvis inte av samma poppulation för de blev inte så vackert grönrandiga som de jag hade en gång på slutet av sjuttiotalet. En härlig fisk.

MVH Lasse

Visst första gången jag köpte den i slutet av 70-talet av en viss handlare i Halmstadstrakten så fick jag bara hanar:D
Dock jag har faktiskt odlat dom ett par gånger sedan dess - fast det är ena elaka jäklar (även om de hör till de minst aggressiva av Simochromisarna)

Annons