Vad är detta?

#1 - 27 februari 2003 11:26
Cyathochromis obliquidens (med reservation för felstavning)

Jag har hittat den i ett uppslagsverk men inte någon annanstans. Vore väldigt intressant att få veta mer om denna art.

MVH Linda

Varför bara vara besvärlig, när man kan vara helt omöjlig?
#2 - 27 februari 2003 23:33
Ingen som kan ha en aning om vad det är för en filur jag letar?

MVH Linda

Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 28 februari 2003 08:50
Du hittar säkert mer info om den om du söker på Haplochromis obliquidens. Den finns i sjöarna Ukerewe och Viktoria.
Ungefär samma förhållanden gäller för den som för denna viktoriaciklid http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=154
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#4 - 28 februari 2003 20:50
Hej Kjell!

Tack för att du svarade =)

Jag kikade på sidan du tipsade om men den firren såg inte alls ut som den i boken tyvärr...

Saken är den att jag jobbar i en Zoohandel o där har vi fått in en "riktig rackare" från en kund (som tyvärr inte visste vad det var för sort) och nu är vi inte människa att identifiera denna. När vi kollade i ett lexikon hittade vi namnet som jag har skrivit här, o bilden var på pricken!! Den är ca 7-8 cm lång, är mörkblå med svarta stripor, har svart o gul ryggfena samt en stor äggfläck. Den är mycket vacker men som sagt väldigt aggressiv. Förstår ju att det är svårt att veta efter en beskrivning, men tyvärr hittar jag ingen bild ute på nätet som ens liknar denna...

MVH Linda

#5 - 2 mars 2003 15:10
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Hej Kjell!

Tack för att du svarade =)

Jag kikade på sidan du tipsade om men den firren såg inte alls ut som den i boken tyvärr...
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Ta en titt här:
http://artedi.nrm.se/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=8337&genusname=Cyathochromis&speciesname=obliquidens

Kolla om specarna stämmer med vad det står i Fishbase. Jag hittar tyvärr inga bilder på denna fisk nånstans.
#6 - 2 mars 2003 15:14
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag hittar tyvärr inga bilder på denna fisk nånstans.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Hann knappt trycka på Skicka innan jag hittade detta:
http://malawicichlids.com/mw09000b.htm
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 mars 2003 15:26
"Jag kikade på sidan du tipsade om men den firren såg inte alls ut som den i boken tyvärr..."
Det skrev jag heller inte utan bara "Ungefär samma förhållanden gäller för den som för denna viktoriaciklid" och din fråga var ju "Vore väldigt intressant att få veta mer om denna art." vilket var vad jag svarade på.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons