Vad är detta?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 31 januari 2006 20:33
Någon som vet vad detta är? Kan nämnas att det är lite klibbigt och förflyttar sig ca 5 cm på 15 minuter.
#2 - 31 januari 2006 20:37
min första tanke var nån svamporganism... men om det rör sig?
#3 - 31 januari 2006 21:01
har sett de en gång förr för ett tag sen mer kan jag tyvärr inte säga.

hålls den samman om du rör vid den ?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 31 januari 2006 21:01
Trodde också först på någon svamp?
Skall väl också sägas att jag inte fotat detta själv utan det var en akvarieaffär som kontaktade mig och denne hade i sin tur blivit kontaktad av en kund som hade det i sitt akvarium hemma.
Tycket det var rätt intressant så därför la jag in det här.
#5 - 31 januari 2006 22:21
Det är en akvatisk slemsvamp (Myxomycota). De har antagligen löv i akvariet - det är därifrån den kommer. Det är väldigt intressanta varelser, den på bilden kryper långsamt snett nedåt vänster i bild, som en stor amöba ungefär.

Jag har haft en i mitt akvarium tidigare: http://mikes-machine.mine.nu/specimens/Aquatic_slime-mold_Dscn8485.jpg

De små runda knopparna på mitt ex är sporsamlingar.

De är helt ofarliga, livnär sig på ruttnande växtmaterial.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 1 februari 2006 06:44
Stort tack för svaret Azur
#7 - 1 februari 2006 08:04
måste få stjäla tråden lite,kan det här vara nåt liknande?http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83768
#8 - 1 februari 2006 08:45
Uffe: njaeeee... Knappast en slemsvamp. Det skulle kunna vara ett sötvattensmossdjur, men din beskrivning av konsistensen gör att jag tippar det är ett sötvattenssvampdjur (Porifera), kanske ur släktet Spongilla. Det är i såna fall första gången jag hört talas om att nån lyckats hålla sötvattenssvampdjur vid liv i akvarium, och om du bor i Stockholm skulle jag väldigt gärna vilja ha tag i "sticklingar" av den för att försöka odla själv.
Bilagor:
#9 - 2 februari 2006 08:21
tyvärr bor jag inte i stockholm;) ;) om det hade varit lite varmare så hade jag kunnat skicka ett prov till dig,men det blir väl snart vår:) konsistensen på dom stora"klumparna" är ungefär som sån där grön massa man har i krukor när man ska göra blomsterarrangemang,om det kan vara till nån hjälp,dom sprider sig rätt så friskt,har upptäckt dom i flera akvarium nu, kan dom vara skadliga?
#10 - 2 februari 2006 08:41
Den där 'frasigheten' är typisk för svampdjur, så saken är nog rätt klar.

Nej, de är helt ofarliga. De livnär sig av att filtrera ut mycket små partiklar ur vattnet (bakterier, encelliga alger, t.o.m. organiska föreningar), plus att vissa svampdjur samarbetar med encelliga alger (såna svampdjur blir gröna).

Har du nån aning om var svampdjuret kan ha kommit ifrån?
#11 - 2 februari 2006 08:47
Lite konstiga husdjur en del har ;)

Visste inte att det fanns "svampar" som kunde förflytta sig... eller kallas de bara för svampar trots att de är djur?

Min fråga rör alltså: är den biologiskt en svamp eller ett djur?
#12 - 2 februari 2006 22:49
Jodå, visst finns det svampdjur som kan krypa omkring, men jag tror inte uffes är av den typen. Uffes djur är alltså nåt helt annat än Kjells - uffes är ett svampdjur (ett mycket primitivt men dock flercelligt djur, de kallas svampdjur för att de har svampig konsistens), medan Kjells varelse är en slemsvamp (inte egentligen alls släkt med djur eller ens svampar, utan en encellig organism, ungefär som en jättestor amöba).
#13 - 13 februari 2006 22:40
Hej.
Tack för svaret.Jag har exakt likadant i akvariet och har haft det ganska länge.Förflyttar sig,hittar det på olika ställen.Ibland på rötter ibland utanpå/inuti filter.
Det har aldrig påverkat miljön.Jag har däremot aldrig haft löv,multnade växter i akvariet.
MVH Marita
Finns inlagt i min galleria.
#14 - 13 februari 2006 23:14
Japp, du har också en slemsvamp. De är tydligen vanligare än jag trodde - min hittade jag i vintras, och det var den första jag nånsin sett i akvarium.

Rötter är multnande växter, och i filtret hittar den säkert också godsaker, så mat har den. Vad den kommer ifrån är svårt att säga - de bildar ju sporer - men har du inte haft löv i akvariet tippar jag den bodde i roten när du köpte den.
#15 - 14 februari 2006 07:45
Det här var verkligen en intressant tråd... aldrig hört talas om innan men nu har jag lärt mig nåt nytt idag också:D
#16 - 14 februari 2006 13:49
Hej Azur
Jag har tittat på din bild och det ser inte riktigt likadant ut.Den har aldrig haft sporer och är helt "platt".Den växer väldigt mycket i storlek.Har vid ett tillfälle täckt en hel rot samt upp mot växterna och bladen.Den är helt perfekt symetrisk i mönster med ett sorts spetsmönster längst fram.Ett tag trodde jag att den skulle ta över hela akvariet.
Typiskt är att den försvinner väldigt snabbt.
Kan det vara en annan sorts akvatisk slemsvamp??
MVH Marita
Roten där den fanns första gången är mycket gammal och "kokad" ett antal gånger:-)
#17 - 14 februari 2006 14:52
Jag får rysningar......hoppas VERKLIGEN inte jag får något sånt tack vare mina boklöv...*ängslig*
#18 - 14 februari 2006 16:15
[quote=martal]Hej Azur
Jag har tittat på din bild och det ser inte riktigt likadant ut.[/quote]Nej, när bilden togs satt den still & hade börjat producera sporer, innan dess såg den ut exakt som på Kjells bild i första inlägget.
Kan det vara en annan sorts akvatisk slemsvamp??
Ja, det kan det säkert. Det finns säkert ett stort antal arter, men jag har inte den blekaste hur man skiljer dem åt.
#19 - 14 februari 2006 19:38
hej du nu är jag äntligen här jag undrar om du fortfarande håller på och odlar jag har nämligen en liten affär och har problem med att få tag i kvalitets fisk
#20 - 16 februari 2006 13:57
Åh fy f**!!
Om jag hittar nåt sånt kommer jag att kräkas!!! :eek:
#21 - 17 februari 2006 15:41
Undra om jag också har något sånt där i mitt terrarium....
Jag brukar alltid få en slemmig mjuk boll i terrariet som är vit och fast att jag inte hade någon pump så kunde man hitta den lite varstans i terrariet.
Jag treodde det var gammal mat som ruttat,men eftersom den också förflyttade sig så blir jag fundersam
#22 - 18 november 2007 12:04
uffe skrev:
måste få stjäla tråden lite,kan det här vara nåt liknande?http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83768

Jag har något liknande i mitt ena akvarium. Den är gulvit och konsistensen liknar en tvättsvamp. Den växer på en sten med lite javamossa och håller på att växa över mossan. Men den är bara ett par centimeter stor och växer inte många millimeter per månad. Jag tror att det är ett svampdjur.

Akvariet är 25 liter, med finkornig sand och en stor granitsten, en liten cirkulationspump och ingen doppvärmare. Jag har ganska mycket växter i och en del guppy.
#23 - 18 november 2007 12:12
Den äcklige saken är väl på insidan av akvariet????
#24 - 17 februari 2010 00:25
Tänkte samma sak, hur blir man av med en sån här om hittar det i sitt akvarium?
#25 - 17 februari 2010 00:28
Den ser riktigt nasty ut. hur blir man av med en sån här om man hittar nått sånt här i sitt akvarie?

Annons