Vad är det vita luddet?

#1 - 6 november 2005 19:57
Hej! startade upp ett akvarium i torsdags och allt har gått bra ända tills nyss...tror inte det är bra iaf....jag tittade ner i akvariumet och skulle beundra det som jag gjort de senaste dagarna...men denna gång upptäckte jag något vitt/genomskinligt ludd som växte på rötterna som låg närmast pumpen, den andra hade klarat sig. mina bambupinnar såg ut som om dom hade fått vitaprick sjukan...
Är det någon somvet vad detta är för något? Svamp, alger, bakterier??
det är 120 liter pH ligger lite över 7 (jag vet att det är för högt) Hårdheten ligger runt 7 ovh dh var ca 4-5..
har två lysrör, ett aquastar och ett grolux som stått på ca 11h per dag. har en fluval 3+ pump som stått på halvfart. har nu ökat den till max.
jag har nu tagit upp den drabbade inredningen ovh gjort rent det.
vad ska jag mer göra??????
#2 - 6 november 2005 20:22
prova sök på "rot vitt"
#3 - 6 november 2005 21:01
hade likadant på mina men dom försvinner av sej självt elr så käkar malarna upp det, det är ett ämne som rötterna ger ifrån sej som blir lite geleaktigt. Jag tror att det är det iaf.
#4 - 6 november 2005 21:52
Hej! det.såg ut som om det växte...men det skulle kunna vara möjligt. för det mesta av det vita luddet/gegget låg i lä för vattenströmmarna som pumpen skapade. antar och hoppas att bambupinnarnas vita prickar var det vita gegget innuti dem som utsöndrades ur porer på dem. Jag hoppas verkligen att det är som du säger iaf. jag är ju full av iver!:D ska prova söka nu..
#5 - 6 november 2005 23:22
Jag har också haft samma problem i mitt akvariet och jag har inga rötter. Det hände mig 2 gånger och båda gångerna fick mina fiskar vitaprick sjukan kort därefter (ca 2 dagar efter).
#6 - 7 november 2005 10:41
Jag har också fullt av vitt luddigt slem i alla mina nystartade akvarier. Har haft det på vissa rötter och bambupinnarna. Det har alltid försvunnit ganska fort då L-malarna kommit in och ätit av det. Ingenting annat negativt har hänt och fiskarna har inte tagit någon som helst skada. Skulle ändå vara kul att veta vad det är.
#7 - 7 november 2005 12:21
Jag sökte på forumet igår och i de flesta fallen så var det inget farligt alls, men i vissa så hade fiskar dött eller som DadoSwe varit med om. Jag fick fram att det antingen är stärkelse eller något annat som roten kan utsöndra eller någon typ av mögelsvamp. Det var faktiskt ett par yngel som åt av detta och då började tokväxa.
Kanske kan det vara så att det finns två olika typer av vitt ludd/slem. det ena kanske är bra och det andra dåligt. Men det som händer i nystartade akvarium verkade vara ofarligt...kan vara desto värre om man får det när akvariet är igång. för om man får det då, så är det förmodligen inge bra eftersom fiskarna inte äter av det.

Det här är som ni kanske förstå bara spekulationer. man måste förmodligen göra någon typ av laboratorisk analys på det om man ska få reda på det exakta svaret.
Skulle någon kemist här på zoopet kunna lösa detta åt oss?:D

Annons