Vad är det som händer?

#1 - 13 juni 2006 23:16
Hej!

För några dagar sen köpte jag tre guppysar en hane och en hona. De är runt 3 cm. Min fråga är, är de lekmogna eller ej? Jag tycker att deras beteende är också lite konstigt. De går upp och ner och är för det mesta på toppen i akvariet. är det något fel?

Mvh
#2 - 13 juni 2006 23:35
ja dom e lekmogna då.. är dom uppe vid ytan hela tiden?? låter som syrebrist i vattnet..

har du någon ytcirkulation?
har du testat dina vattenvärden?
#3 - 13 juni 2006 23:54
hehe mina busar så ibland också blev rätt fundersam full fart och läng väggen och sedan ner för att hålla på så ett tag... guppys, koppartetrorna verkar gilla att simma mot utblåset "där det e rätt strömt".. ser rätt roligt ut.. :P
#4 - 14 juni 2006 12:13
När jag hade platy simmade de ibland upp och ner, upp och ner vid glaset. De är också ibland vid ytan och åt "luft". fast sedan läste jag att de äter av den hinna som kan bli vid ytan. Är de där hela tiden? Om det är så kanske det är syrebrist eller för varmt, byt vatten och se om det blir bättre!
#5 - 14 juni 2006 12:42
Tjena

Jag tror nog att det var lite för varmt så jag sänkte tempuraturen på värmaren så nu är det 28 grader. Jag har läst någonstans att om man har värmaren på 28 grader så lägger honan ägg var fjärde vecka. Jag tror inte att det fanns ett problem eftersom när jag kommer till akvariet är det då de går upp till ytan men när jag kollar på akvariet när de inte ser mig då kan jag se att de är på botten ibland och så. Men tack för era svar.
#6 - 14 juni 2006 13:08
ett litet tips

ett litet tips:guppys lägger ej ägg:p
#7 - 14 juni 2006 16:57
Inte för att jag kan speciellt mycket om fiskar (än ;)) men jag tror jag lärt mig att Guppys gärna i början hänger mest vid ytan. Så har i alla fall alla mina guppys gjort. De första dagarna har de simmat under vattenytan men sen har dom börjat simma omkring överallt precis som de andra
#8 - 14 juni 2006 17:16
Jag har lagt märke till att mina guppys står vid ytan några timmar efter att jag bytt vatten...

Undrar varför? Då borde det ju vara mycket syre i vattnet!
#9 - 14 juni 2006 17:18
:D dom gillar väl frisk luft det är ju sommar:D
#10 - 14 juni 2006 17:58
hehe tror in dom sj vad dom gör den största delen av tiden, dom e väl hungriga :P
#11 - 14 juni 2006 21:37
min syrra har guppysar o dom sköter jag byt lite vetten de kanshe e syrebrist
men min guppysar håller på vid ytan altid när dom leker:P
hoppas du får ungar vettja:D
#12 - 14 juni 2006 22:23
Hehe jag var och köpte ett par idag som simmar i mitt 360kar, kunde bara inte låta bli.. Haha honan e smäll fet, Mat till min öronål blir det då =)
#13 - 15 juni 2006 00:30
[quote=jonathan475]min syrra har guppysar o dom sköter jag byt lite vetten de kanshe e syrebrist
men min guppysar håller på vid ytan altid när dom leker:P
hoppas du får ungar vettja:D[/quote]
tror det är svårare att inte få ungar när det gäller guppys, :P

[quote=Isuxs]Hehe jag var och köpte ett par idag som simmar i mitt 360kar, kunde bara inte låta bli.. Haha honan e smäll fet, Mat till min öronål blir det då =)[/quote]
hehe, ja då blir öronålen glad =)
#14 - 15 juni 2006 02:03
Mina får aldrig bebisar. Jag börjar starkt fundera på om jag fått ett gäng lesbiska honor för de leker mer med varann än med hanarna

;)
#15 - 15 juni 2006 13:43
[quote=walentine]Mina får aldrig bebisar. Jag börjar starkt fundera på om jag fått ett gäng lesbiska honor för de leker mer med varann än med hanarna

;)[/quote]

Det kommer nog, är det gammla honor som inte blivit befruktade ska dom tydligen kunna bli "sterila".. men om det stämmer vet jag inte. vilken vatten temp kör du på?
#16 - 16 juni 2006 21:29
[quote=osterlind]ett litet tips:guppys lägger ej ägg:p[/quote]

Haha, ja jag vet det. Jag menade att de föder var fjärde vecka:D
#17 - 17 juni 2006 11:44
Inte för att jag är nån expert, men jag tror att guppys trivs bäst med lägre vattentemperatur än 28 grader.... 25 är nog lagom :) nu när det har varit så varmt ute har jag varit rädd att mina fiskar ska få värmeslag eller nåt. :p Så fort vattentempen börjat bli upp emot 28 grader har jag släckt belysningen till och med, verkar inte som om de mår så bra när det har blivit så varmt.
#18 - 17 juni 2006 11:48
Dom trivs i pH 7-8, och en temperatur mellan 22 - 28°C
kör på 25grader
#19 - 17 juni 2006 23:26
[quote=Hynt]Dom trivs i pH 7-8, och en temperatur mellan 22 - 28°C
kör på 25grader[/quote]

ja men jag har läst någonstans att om man har på 28 grader så föder honan var fjärde vecka. De ser ut att trivas i akvariet men ska dock sänka tempuraturen till 26.
#20 - 18 juni 2006 02:53
jag sänkte till 25för att då slipper min värmare ligga igång och värma =)
praktiska skäl allså körde 26 - 27grader från början..

Annons