Har ett 120 liters juwelakvarium hemma som har varit igång i ca ett halvår. Men på senaste månaderna har det varit många fiskar som trillat av pinn helt oväntat. Det började med att 3 av mina 4 mollys dog en efter en på mindre än 3 dagar. De hade inte visat några som helst symtom innan. Sedan har 5 av mina 8 pansarmalar dött en efter en under ca 1 mån tid. Har kvar 2 Corydoras Sterbai och 1 Mrs Schwartz. Såg bara ett symtom på en av pansarmarlarna som simmade som i spiraler och sen någon timme senare dog den.
Sen började mina 3 Platyyngel på ca 2 cm vara väldigt stilla vid pumpinsuget, sen dog de. Och även en av de andra platyhonorna visade samma beteende. Bytte då ut hälften av vattnet och rengjorde filtret ordentligt. Detta var ca 3 veckor sedan.
Sen nu har en av mina mollyhannar blivit sjuk och en platy dog idag. Platyn såg jag i förrgår att den såg lite "skabbig" ut och mollyn har sett lite smal ut på sistone, men de har ätit och varit pigga. Men helt plötsligt bara dog de.
Medicinerade karet med Baktopur direct då jag tror det är nå magproblem de drabbats av.
Nu börjar jag fundera om jag ska flytta fiskarna (Levandefödare, pansarmalar, hästnosgröniling, algätare, amanoräkor och snäckor) till ett 220 liter kar och sedan rengöra Juwelkaret totalt och koka allt för att få bort de som gör fiskarna sjuka? Eller någon som har något annat alternativ?
Har sand som botten, 2 rötter och ganska mycket växter (javaormbunke, vallisneria, Aponogeton crispus
mm.) och det var inget problem förrän ca 3 mån efter uppstarten.
Vattenvärderna har varit okej med ett pH på ca 7,5 och kH 4.