Vad är det med min rot?

#1 - 9 september 2007 17:53
Jag köpte en rot idag. Men såklart ville inte roten sjunka så jag blötlade den. Den har legat under vatten nu i 6 timmar och drar nästan inte åt sig nått. Vad ska jag göra?
#2 - 9 september 2007 17:59
Låt den ligga kvar i vattnet då det kan ta många dagar innan den sjunker.
FredrikW
#3 - 9 september 2007 18:01
För mig tog det 2-3 månader innan min rot sjönk.
#4 - 9 september 2007 19:11
Om den inte är alltförstor kan du testa att koka den i nån timme.
#5 - 9 september 2007 19:20
Borra hål i den, gör att vattnet lättare tränger djupt in i roten och den sjunker fortare. Antingen som sara sa koka den, eller så fyller du badkaret med varmaste vattnet å slänger i roten där.
#6 - 9 september 2007 20:45
eller så klämmer man den vid någon sten? =) borra hål kommre inte bli snyggt alls då man kommer se att det är borr hål, och du själv vet det något man ofta stör sig på iallafall jag och några andra jag har hört.
#7 - 10 september 2007 18:59
jag har laggt den i vatten nu över ett dyng och är helt klart för stor för att kokas. Ska låta den ligga en stund till och funkar det inte då återkommer jag i denna tråd:P
#8 - 10 september 2007 19:04
Har haft en av mina rötter fastklämd av en sten i lite mer än en vecka och den sjunker inte än, dock har den mycket sämre flytkraft nu än för en vecka sedan.
#9 - 10 september 2007 19:10
Om roten är stor så kan man alltid vända den vid kokning,häll bort det gammla vattnet som är färgat i med nytt vatten vänd den och koka upp.Upprepa procuduren hela tiden så sjunker den nog om man är sugen att den ska sjunka snabbare eller bara att låta den vara i en hink med vatten så tar det lite längre tid.
#10 - 10 september 2007 19:33
Förespråkar fortfarande badkaret, om ett sådan finns förstås. Angående borrning; Nej det är klart att det inte blir snyggt om det inte görs snyggt. Jag lyckades utan problem att borra utan att det syns. Självklart! borras det inte rakt igenom och sedan är de främst de "tjockare" bitarna det ska borras ett hål i mitten, är där det tar längst tid för vattnet att tränga in.
#11 - 10 september 2007 19:43
Man bör se upp med att sätta roten under någon sten, inget kul om stenen skulle råka välta och roten åker upp och gör sönder lysrampen/täckglaset.
#12 - 12 september 2007 07:35
Men varför ska man koka den? Vrför går deet snabbare?
#13 - 12 september 2007 08:07
Har haft mina stora rötter på blötläggning i en stor back i 1½ vecka nu. Snart klar :)
Brukar ta runt 2-3 veckor för en större rot att få in tillräckligt med vatten för att sjunka. Gäller att ha lite tålamod :P
#14 - 12 september 2007 21:27
Vic skrev:
Man bör se upp med att sätta roten under någon sten, inget kul om stenen skulle råka välta och roten åker upp och gör sönder lysrampen/täckglaset.

jo det är klart, men nu pratar jag för mig själv när jag menade att man kan klämma ^^ har inte täckglas eller lysramp över mina akvarium som jag har rötter i, har byggt in dom etc, och hängt lysrör i taken. Men tack för tipset då jag har en del akvarium med just täckglas och lysramp. Tänkte inte helt på att dom kanske åker upp igen.
cheers.
#15 - 12 september 2007 23:26
Det är inte bara täckglaset som kan gå sönder stenen kan även rulla mot akvariesidorna och spräcka glaset.
#16 - 7 februari 2008 17:59
Hej har köpt en större rot nu som legat i vatten i snart en vecka men jag tycker den inte verkar ha någon tendens till att börja sjunka.
Koka den går bort då den inte får plats i någon kastrull på långa vägar, binda fast den vågar jag inte heller göra om den skulle släppa så kommer det klippa allt vad lysrör heter.
Har läst att man kan borra i den så vattnet kommer inte fortare, hur stora hål rekomenerar ni att göra? Många små eller ett stort hål?
Kommer detta påverka mycket eller är det bättre att vänta?
Mvh Marcus
#17 - 7 februari 2008 18:08
Beror lite på vad det är för rot! En mangrove rot tar inte lika lång tid på sig att sjunka. fast dom rötterna som säljs som mangrove är tydligen inte alltid mangroove utan det är någon eller några liknande där av kan det skilja lite. mina sjunder dock efter kokning. Men min red moore rot fick ligga i badkaret i tror det var 10-12 dagar och då kokade jag den 4-5 ggt borrade hål och allt.

sen ankrade jag fast den med en sten för den hade förlorat en del att flytkraften, men jag tror att än idag (2-3 månader senare flyten den lite)
#18 - 7 februari 2008 19:05
Jadu tror det är en mangrove men det brukar ju inte alltid vara det vad jag har förstått men det blir till att dra fram borren nu då..
// Marcus
#19 - 7 februari 2008 19:42
ett tips är att borri i springor i roten så att det inte syns så mycket. om den ska stå upp så borra i botten. annars kan man ju "gröpa" ut en liten grotta med ingång för malar och så =)
#20 - 7 februari 2008 20:53
jag vet inte riktigt hur jag ska ha den ännu vet inte om den överhuvud taget kommer få plats så det ser bra ut, då måste man köpa större kar men det har väl ingen dött av..;)
#21 - 7 februari 2008 22:15
Själv har jag inte haft några problem med mina rötter. Har tagit från 1 timma till ungefär en vecka. Polarn vet jag höll på med en rot i 6 månader innan han gav upp och slängde den.

När det gäller att borra så skulle jag leta reda på ett så litet borr jag kan hitta.
Sen skulle jag borra i sprickor och dyligt så det inte syns. Gärna ett par stycken hål i lite olika riktning i roten, så vattnet tränger in ordentligt.
Jag tror nämligen inte att storleken på hålen har så stor betydelse. Utan att man har lite småhål åt så många håll som möjligt vore nog det bästa.
Så vattnet lättast tränger in.
#22 - 7 februari 2008 22:43
Håller med patriksg, borra lagom stora hål för fiskarna. De älskar ju gömställen. Hålen kan man ju sedan vända neråt eller mot baksidan av akvariet så de inte syns. (:
#23 - 14 februari 2008 18:03
Har nu borrat massor med hål på 8 mm och 25 cm långa och två hål som är 35 mm stora en dm långa, men fortfarnade ingen tendens på att sjunka.. >Vad trötta man blir ibland..
// Marcus

Annons