Vad är det med min palettciklid?

#1 - 7 januari 2005 22:38
Har ett 180 liters kar med 3 "gamla" palettciklider, en nyinköpt hona, samt en del malawi (Rödzebra, Auratus och Mari Gold). Det verkar fungera bra faktiskt, trots att många sagt att det inte alls ska gå. Paletterna har varit på gång och leka flera gånger och verkar inte alls besvärade av de "tuffa" malawisarna.
Problemet, som väl var ett problem redan från början är att en av palettcikliderna ser allmänt "sjuk" ut. Kroppen är lite "bruten" mitt på, som ett upp o nervänt väldigt brett "V" ser han ut. Den är flera år gammal och det är först sista tiden som den börjat simma väldigt dåligt och står oftast bara på botten och ser ut att va på väg att tippa omkull nästan. Sen nästa sekund simmar han omkring, något besvärat dock. Den ser ut att vara lite för "tung" flyter inte omkring av sig själv, utan han får anstränga sig för att inte hamna på botten. Har varit fundersam sista tiden då han blivit sämmre om han plågas av det hela? ska man avliva den? Har jättesvårt för att göra det, men som någon här skrev så är väl det ett ansvar man har... bara det är befogat!
#2 - 8 januari 2005 18:50
Hur gammal är din palletciklid?De är en av arterna som lever inte så långt tid kanske 4 till 5 år.Gammal fisk brukar hålla så som du beskriver. :confused: :confused: :confused: [:-73] [:-73] [:-73]
#3 - 8 januari 2005 18:57
[QUOTE=Nene]Hur gammal är din palletciklid?De är en av arterna som lever inte så långt tid kanske 4 till 5 år.Gammal fisk brukar hålla så som du beskriver. :confused: :confused: :confused: [:-73] [:-73] [:-73][/QUOTE]
Jag vet inte exakt men den är nog närmare 3-4 år åtminstonne, vad gör man med stackarn då? ska man bara låta den va? lider den?
#4 - 8 januari 2005 18:59
Låter klart som en åldrad fisk enligt mina erfarenheter
#5 - 8 januari 2005 19:02
vad gör man med en åldrad fisk? dör den av sig själv snart eller?
#6 - 8 januari 2005 19:07
Jag som är lite blödig (humanmedicinare) brukar vänta på ett naturligt slut.
Andra hävdar att fisken lider och tar fram kniven.
#7 - 8 januari 2005 19:11
Låter som vi är lika... :)
bara att vänta då...
#8 - 11 januari 2005 20:50
jag gillar inte att man ska döda den bara för att den är doende eller för gammal att orka,livet har sin egen naturlig slut. :eek: :eek: :eek:
#9 - 11 januari 2005 20:59
[QUOTE=Nene]jag gillar inte att man ska döda den bara för att den är doende eller för gammal att orka,livet har sin egen naturlig slut. :eek: :eek: :eek:[/QUOTE]
Nej det känns inge kul o göra nå sånt heller :/ men inte kul att se den som den är nu heller... bara att hoppas att den inte lider så mycket som det ser ut...
#10 - 21 januari 2005 23:30
[QUOTE=wenne]Nej det känns inge kul o göra nå sånt heller :/ men inte kul att se den som den är nu heller... bara att hoppas att den inte lider så mycket som det ser ut...[/QUOTE]

Att döda en fisk för att den blivit gammal är väll kanske ingen bra anledning. Men dess utom tycker väll jag att de kommit lite i fel miljö då malawin vil ha basiskt vatten och paletten vill ha lätt surt. Jag skulle kanske sätta en kniv bakom huvudet, ingen lidan och sen till porslinsslottet.

Martin
#11 - 31 januari 2005 14:40
Paletten är död nu, det fick gå sin naturliga väg, tack alla som svarat iaf!

Annons