Jag har haft diskusar i en och en halv månad. från början var dom 8. 3 st dog inom 2 veckor. Resten lever men de är så otroligt skygga. De är väl mellan 10 och 15 cm. De ligger och trycker bakom en rot hela dagarna. Någon är väl framme då och då men så fort någon går i trappan utanför rummet så gömmer de sig. Och typ om jag sitter och spelar Tv-spel eller nåt så räcker det med att jag vänder huvudet för att titta så sticker de bakom roten. De äter heller inte om jag är synlig i rummet. Jag brukar ligga uppe i min våningssäng under täcket när jag spionerar på dem då simmar de fram och äter. De bråkar och sånt ibland, men de gömmer sig så fort nån rör sig utanför rummet att de ska bli helt mörka och sticka bakom roten. De har många gömställen, rötter, stenar och växter. Jag byter ca 80 liter i veckan, innan bytade jag 100-150 liter men de verkade inte må bra av det. PH´t är på 6.9, jag vet inte KH. Temp är 29-30. Jag ger dem mielings, räkmix, rödamygg, flingor, granulat, maltabletter och pellets. Olika olika dagar. Ibland blandar jag. De bor tillsammans med 1 ancistrus, 11 pansarmalar, 2 kakaduaciklider och de är själva 5 st. Jag hade ett gammalt 40 watts lysrör innan som inte lös så mycket nu har jag 2 nya 40 watts, men jag tycker inte att det är jätteskarpt. Det var igår jag bytade så det har inte med det att göra. På natten har jag en 7 watts glödlampa igång. De har nog ca 1500 L/H i cirkulation. Biltemas blästersand som substrat. Jag har beställt Co2, så senare ska jag försöka hålla PH´t på 6.5. Jag har aldrig haft problem med nitrit eller liknande (i det karet).
Alla andra fiskar verkar trivas och inga fiskar där i har visat symptom på sjukdom. En fisk förutom diskusarna har dött och det var en kakaduaciklidhane som honorna jagade ihjäl. Nu till frågan: Varför är de så skygga ? Vad gör jag för fel ?
MVH Max