Vad är det med diskusarna ???

#1 - 29 december 2004 13:16
Jag har haft diskusar i en och en halv månad. från början var dom 8. 3 st dog inom 2 veckor. Resten lever men de är så otroligt skygga. De är väl mellan 10 och 15 cm. De ligger och trycker bakom en rot hela dagarna. Någon är väl framme då och då men så fort någon går i trappan utanför rummet så gömmer de sig. Och typ om jag sitter och spelar Tv-spel eller nåt så räcker det med att jag vänder huvudet för att titta så sticker de bakom roten. De äter heller inte om jag är synlig i rummet. Jag brukar ligga uppe i min våningssäng under täcket när jag spionerar på dem då simmar de fram och äter. De bråkar och sånt ibland, men de gömmer sig så fort nån rör sig utanför rummet att de ska bli helt mörka och sticka bakom roten. De har många gömställen, rötter, stenar och växter. Jag byter ca 80 liter i veckan, innan bytade jag 100-150 liter men de verkade inte må bra av det. PH´t är på 6.9, jag vet inte KH. Temp är 29-30. Jag ger dem mielings, räkmix, rödamygg, flingor, granulat, maltabletter och pellets. Olika olika dagar. Ibland blandar jag. De bor tillsammans med 1 ancistrus, 11 pansarmalar, 2 kakaduaciklider och de är själva 5 st. Jag hade ett gammalt 40 watts lysrör innan som inte lös så mycket nu har jag 2 nya 40 watts, men jag tycker inte att det är jätteskarpt. Det var igår jag bytade så det har inte med det att göra. På natten har jag en 7 watts glödlampa igång. De har nog ca 1500 L/H i cirkulation. Biltemas blästersand som substrat. Jag har beställt Co2, så senare ska jag försöka hålla PH´t på 6.5. Jag har aldrig haft problem med nitrit eller liknande (i det karet).
Alla andra fiskar verkar trivas och inga fiskar där i har visat symptom på sjukdom. En fisk förutom diskusarna har dött och det var en kakaduaciklidhane som honorna jagade ihjäl. Nu till frågan: Varför är de så skygga ? Vad gör jag för fel ?

MVH Max
#2 - 29 december 2004 13:22

Står dom där det är minst cirkulation ??

Det kanske är det "bekvämaste" stället att stå :)
#3 - 29 december 2004 13:26
Ja dom står där strömmen inte kommer in. Ska jag ta bort den ena pumpen ?

MVH Max
#4 - 29 december 2004 14:12
Nej för nu när jag kikade genom nyckelhålet så var de framme men de gömde sig direkt av mina steg men de kom fram igen efter ca 20 sekunder. Då var de framme och simmade vid rutan. De hade klara färger och de behövde inte anstränga sig så där var nog ingen stor ström ändå.
#5 - 29 december 2004 14:55

Ett bra sätt att socialträna dom är att ge dem något riktigt smarrigt varje gång du visar dig.

Mina står med näsan emot rutan och tigger så fort jag visar mig :)

#6 - 29 december 2004 15:34
ok men vad skulle det vara. ska jag ge dem mygglarver då ? och aldrig annars ge dem det ?

mvh max

EDIT: de är på mitt rum, så om jag skulle mata dom varje gång jag kom in så skulle det bli mängder mat. jag är där inne halva dygnet typ.
#7 - 29 december 2004 15:36
Hur står akvariet när det gäller möblemanget runtomkring? Finns det fönster i närheten eller mitt emot? Om det finns fönster mittemot så faller din skugga på akvariet när du närmar dig o discusarna blir skygga. Hur är höjden på akvariet? Om det står för lågt kan de också bli skygga.
Mata inte mycket per gång utan lite och ofta är en bra ide och helst varje gång du ska sitta o titta på akvariet. Mata direkt efter varje delvattenbyte så kommer de snart fram.
Lycka till!
#8 - 30 december 2004 22:04
HÅller med wrongprincess där, det låter som det är något skumt med akvariumets plats i rummet, du pratar om en trappa och en våningsäng, antagligen så tror dom att du är en rovfågel eller liknande när du klättar upp och ner för sängen och lika med trappan, hur är den placerad gentemot burken?
Pröva och täck för akvariumets sidor och se om dom blir tryggare.

mvh
Åhsa
#9 - 7 januari 2005 20:38
Jag brukar sitta där en timme om dan och ge dem mat efter. Jag har märkt att de blir rädda när man typ sätter sig på en stol eller om man stampar i golvet. Golvet där det står är bara trä så det är lite klent. Alltså det håller ju lätt för akvariet, men vibrationer kan nog märkas rätt bra. Om man hade varit i akvariet och tittat ut genom framrutan så hade stegen till sängen varit rakt fram, och trappan snett till vänster raktfram.

MVH Max
Lucas_no1
#10 - 8 januari 2005 12:05
Jag är inget proffs men mina var skygga i början men nu så ser dom mig som levande mat för såfort jag bara går förbi akvariumet så står hela gänget vid foderluckan.
Jag har grejat mycket i akvarumet och det verkar som att dom på det sättet märkt att jag inte är farlig.
Sen har jag handmatat dom mycket så det kanske kan hjälpa.

Smyg inte på dom utan var mycket vid akvariumet och nära.
Jag har också lågt flöde på vattnet. :-)

Annons