Vad är det jag har köpt egentligen?

#1 - 20 december 2005 16:11
Nu har man gjort det igen då. :( Försäljaren lyckades pracka på mig växter jag inte skulle ha och nu vet jag inte ens vad det är för något. Jag frågade bara om det inte fanns mer växter än vad som fanns i karen och helt plötsligt var jag på väg til kassan med 4 krukor jag inte alls hade planerat att köpa. :eek:

Jag tror att jag har köpt en javaormbunke, en ser inte ens ut som en akvarieväxt utan mer som en krukväxt och så tror jag att jag har köpt två crypto...nånting.

Pleeeeease, hjälp mig!

Jag undrar även hur noga det är med att man får bort allt ludd? Rötterna bryts sönder när jag pillar för mycket. :(

(sladdarna och kaklet kommer inte att synas när jag hittat nåt att dölja dom med ;) )
#2 - 20 december 2005 16:26
Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?
#3 - 20 december 2005 16:34
[QUOTE=heljis]Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?[/QUOTE]
Njaa, vet inte riktigt. Den är inte så tät och grön som den på bilden tycker jag.
#4 - 20 december 2005 16:49
[QUOTE=mam][QUOTE=heljis]Jag är absolut ingen expert, men till bild nr 3 gissar jag på en cryptocoryne. Tror nästan att bild 4 också är en sådan.
Skulle bild 1 kunna vara en sån här tro?[/QUOTE]
Njaa, vet inte riktigt. Den är inte så tät och grön som den på bilden tycker jag.[/QUOTE]

Och läsa kan jag tydligen inte heller. :p Jag trodde du menade bild 2.

Bild 1 är ganska mörkgrön och har en hård stjälk (som en krukväxt). Den blir inte sladdrig när man tar upp den ur vattnet.

Bild 2 har lite rött i sig.

Jag tror du har rätt ang. bild 3 och 4. Cryptocoryne känner jag igen. Det var nog det försäljaren sa imorse. (Man ska inte köpa akvarieväxter innan man fått i sig morgonkaffet)
#5 - 20 december 2005 16:56
3 och 4 cryptocoryne tror även jag.
Om att få bort luddet, det är viktigt att få bort så mycket du bara kan.
Kan berätta hur jag gör: först så mycket det går med fingrar, sen tar jag en tandpetare och tar försiktigt försiktigt o drar uppifrån och neråt så följer luddet med. Men var jättenoga med att inte skada rötterna, det är lätt hänt!
Sen sköljer jag av plantan i vatten och gör om proceduren om det finns ngt kvar.
Lycka till!
#6 - 20 december 2005 17:08
3 och 4 är cryptos.

1 och 2 är ... vad JAG tror, iaf. akvarieväxter,men jag é ingen expert på stängelväxter så den biten att säga exakt vilka det är får någon annan ta...
#7 - 20 december 2005 17:15
[QUOTE=mam]Nu har man gjort det igen då. :( Försäljaren lyckades pracka på mig växter jag inte skulle ha och nu vet jag inte ens vad det är för något.

Den första är en Hygrophila stricta.2:an är Hygrophila corymbosa (har smalare blad), sen är det Cryptocoryne-arter de andra, vilka exakt vet jag inte men det fanns väl en liten skylt med i krukorna (det gör det alltid där jag handlar, oftast från Tropica)? Annars får du titta under cryptocoryne här på zoopet. I vilket fall som helst är det lätta växter, de överlever utan Co2 och stark belysning. Ge dem lite TMG vid varje vatten byte (dosering står på etiketten,häftet) så kan du glädjas av de länge.
#8 - 20 december 2005 17:19
Det fanns inga etiketter alls. :( Jag blev jättebesviken när jag kom hem och inte ens visste vad jag har köpt. jag har inte ens chans att hålla latinska namn i huvudet en hel dag på stan.

Han sa att jag skulle sätta de små vid framrutan och det försökte jag med, men det var jättesvårt. Jag nådde inte ner ordentligt (karet står under ett väggfast skåp) och de fastnar inte. Jag får väl ta på mig våtdräkt och göra ett nytt försök inatt.

TACK för hjälpen i alla fall!! :)
#9 - 20 december 2005 17:24
fruntimmer som har så mycket i sin väska, finns det inte papper och penna:p ;) :D

mvh janne
#10 - 20 december 2005 17:33
Tyvärr har jag inga länkar, men du kan kolla på Hjortgatans och Tropica. Där finns bilder att kika på.
#11 - 20 december 2005 17:35
[QUOTE=janne dansk]fruntimmer som har så mycket i sin väska, finns det inte papper och penna:p ;) :D

mvh janne[/QUOTE]

Jag kanske ska tillägga att klockan var strax efter 8 och jag hade två yrvakna barn med mig. ;) Att skriva upp latinska namn var inte det första som slog mig. :D
#12 - 20 december 2005 20:07
oj då!!!!Damer brukar att klara 2 sakar samtid.Men dett är kanske bara en myt;) :D

mvh janne
#13 - 20 december 2005 20:13
Jag tycker att det är dåligt skyltat över huvudtaget när det gäller akvarieväxter, vilket är dåligt efter som de är svårare att urskilja än fiskar.
#14 - 20 december 2005 20:15
[QUOTE=svea]3 och 4 cryptocoryne tror även jag.
Om att få bort luddet, det är viktigt att få bort så mycket du bara kan.
Kan berätta hur jag gör: först så mycket det går med fingrar, sen tar jag en tandpetare och tar försiktigt försiktigt o drar uppifrån och neråt så följer luddet med. Men var jättenoga med att inte skada rötterna, det är lätt hänt!
Sen sköljer jag av plantan i vatten och gör om proceduren om det finns ngt kvar.
Lycka till![/QUOTE]

öh... en dum fråga "luddet" är det de som växten sitter i i krukan när man köper den????????? :confused:[:P]
#15 - 20 december 2005 20:23
Ja.
#16 - 20 december 2005 20:58
Japp, mam frågade om detta och jag använder samma ord. Stenull kanske det heter, nån som vet?
#17 - 20 december 2005 21:06
[QUOTE=janne dansk]oj då!!!!Damer brukar att klara 2 sakar samtid.Men dett är kanske bara en myt;) :D

mvh janne[/QUOTE]

Inte klockan 8 på morgonen!!!:D
#18 - 20 december 2005 21:10
[QUOTE=Birgitta W][QUOTE=janne dansk]oj då!!!!Damer brukar att klara 2 sakar samtid.Men dett är kanske bara en myt;) :D

mvh janne[/QUOTE]

Inte klockan 8 på morgonen!!!:D[/QUOTE]
ja så
mvh janne
#19 - 20 december 2005 21:10
[QUOTE=Simon B]Jag tycker att det är dåligt skyltat över huvudtaget när det gäller akvarieväxter, vilket är dåligt efter som de är svårare att urskilja än fiskar.[/QUOTE]

Ja, verkligen! I zoo-affärerna är de ännu sämre när det gäller växter än när det gäller fiskar.:( När det gäller fiskar brukar de i alla fall veta vad dom heter!
Dom flesta växter jag har i mitt akvarium har jag ingen aning om vad dom heter... Jag har alltid frågat i affären men de bara tittar på mig med något tomt i blicken :rolleyes:
#20 - 20 december 2005 21:20
så de ska alltså bort...shit....är det farligt???? Till mig sa hon i affären att jag inte fick ta bort det att de skulle vara kvar :(
#21 - 21 december 2005 09:23
bild 1 - Hygrophila corymbosa ''Stricta''
bild 2 - Hygrophila corymbosa "Siamensis"
bild 3 - Cryptocoryne wendtii ''green''
bild 4 - Cryptocoryne walkeri

Jag är lite osäker på Cryptsen, dom kan skifta ganska mycket i utseende beroende på förutsättningar. Jag baserar min kvalificerade gissning på utseende och de faktum att C.wendtii och C.walkeri brukar vara hyffsat vanliga i handeln.

Vad gäller stenull och krukor så ska det bort. Stenullen innehåller troligtvis gödning i ammoniumform (plantorna odlast emerst) och det vill man inte ha ner i karet.
Ingen fara om man skadar rötterna, dom klipps med fördel av till ett par tre cm så det blir lättare att plantera.
#22 - 21 december 2005 09:24
okej...då rycker jag ur min växter och tar bort "luddet"...tänk att endel peronal inte kan, jag upphör alldrig att bli förvånad :)
#23 - 21 december 2005 09:26
samma regler..

Det borde vara samma regler för växter som det är för fiskar.. Det borde sitta små lappar med namn o skötselråd även till växterna o inte bara till fiskarna..
#24 - 21 december 2005 09:27
"Farligt" vet jag inte om jag skulle kalla det, men risken finns att man får algodling.
#25 - 21 december 2005 09:34
mmmm jag har börjat få alger så dom åker upp och görs rent...kul..
#26 - 21 december 2005 18:10
Jag brukar skölja och skaka plantornas rötter i en hink med vatten så lossnar mycket av stenullen. Sen kan man lirka bort det mesta som är kvar med en virknål ;)
#27 - 21 december 2005 20:35
[QUOTE=Whizzer]Det borde vara samma regler för växter som det är för fiskar.. Det borde sitta små lappar med namn o skötselråd även till växterna o inte bara till fiskarna..[/QUOTE]

Tänk om det var samma (o)ordning när man köper växter till trädgården!
"Nej, jag vet inte vad den heter!". "Nej, jag vet inte hur hög den blir. Mellan 20 cm och en meter, tror jag".:confused: :( :eek:
#28 - 22 december 2005 12:16
Jag köpte lileoposis (obs stavning). i måndags. Tänkte få det till en matta i mitt växtkar. Men hur gör ni egentligen med dom när ni planterar? Dom lossnar ju väldigt lätt ifrån sanden och är extremt svåra att plantera med alla dessa små rötter och finabladig planta.
Eftersom jag har hyffsat växtmassa och måste göda över PMDD rek. så klippte jag stenullen så kort utan att klippa sönder rötter som var i den och planterade sen ner alltihopa. När den har växt till sig och spridit sig tänkte jag såklart plocka upp den ut botten. Även en bit av krukan var jag tvungen att låta sitta kvar för att inte riva sönder växten.
#29 - 22 december 2005 12:37
Man behöver inte vara så försiktig med växten och dess rötter, den klarar sig.
För små växter med små rötter kan det ibland vara lättare att planter om man har kvar lite av stenullen, men skölj ur den ordentligt först isf.
#30 - 27 december 2005 12:19
jag brukar be dom skriva upp namnen på baksidan av kvittot mkt bra tycker jag!
#31 - 27 december 2005 12:38
[QUOTE=Yngel_älskaren]jag brukar be dom skriva upp namnen på baksidan av kvittot mkt bra tycker jag![/QUOTE]

Om de själva vet vad växten heter så...;)

Annons