Vad är det här och vart gör jag av den?

#1 - 26 maj 2010 20:27
Vi blev med akvarie för ett tag sedan och det var redan igång med platys, botior, en scalare och 3 st malar.
Vi har efter det, gjort oss av med scalaren, fyllt på med lite guramis, kampfiskar och tetror.
Senaste tiden har det försvunnit tetror, bl.a. försvann det 3 st natten till idag och det enda jag kan tänka mig är dom största malarna.
Ingen sugmun, utan munnen fram, så att säga. Jagande. Största är ~ 15 cm.
Tyvärr ingen bra bild.
http://minimaxi.se/wp-content/uploads/2010/05/akvariemal.jpg

Vad är det vi har?
Och nu till andra frågan.
Om jag inte vill ha den och dess mindre like, var gör jag av dom?
Jag känner inte för att kasta bort två st friska, stora malar bara för att dom inte passar in i vårt akvarium.
Kan jag byta in dom ngnstans? Kan man sälja dom ngnstans?

/JimLov
#2 - 26 maj 2010 20:55
Nä, det var ingen bra bild... ;)
Nån Synodontis tror jag det är, men mer än så är det svårt att säga från den bilden. Kanske Synodontis eupterus. Ja, en 15 cm Synodontis äter helt säkert små tetror, och ja de är rätt buffliga. Hör med närmsta zooaffär om de vill ta emot dem, och prova att sätta ut annons här på Zoopet (och kanske på Blocket). Med lite tur finns det nån som vill ge dem ett hem - de funkar bra med t.ex. malawiciklider.
#3 - 26 maj 2010 21:00
Bilden som sådan var det väl inget större fel på, vinkeln var värre. Svårt att artbestämma den rakt framifrån, men håller med om att det ser ut som en Synodontis av nå´n sort. Har den en hög och stor ryggfena, med förlängda fenstrålar, så är det en eupterus. Finns säkert nå´n affär som kan ta emot den, var gjorde ni av scalaren t.ex?
#4 - 26 maj 2010 21:09
Här är en bättre.

Scalaren fick gå till en vän som hade andra Scalarer.
Bufflig är den. Jagar andra fiskar och gör ingen skillnad på den mindre av samma art eller andra fiskar.
Just nu vill jag ha bara min Svenssonfirre ifred. Cardinaltetrorna är dyr mat. ;)
#5 - 26 maj 2010 21:45
Japp, ser ut som en ung eupterus (är ganska säker). När den blir vuxen ändras mönstret till mörkt gulbrun/bronsfärgad med svarta prickar, och ryggfenan blir större, med några förlängda fenstrålar. En snygg mal, men kan vara grinig mot artfränder. Ja, kardinaltetror är väl lite dyr mat i längden :p Men du kan ju skaffa större tetror.
#6 - 27 maj 2010 13:05
Micke_A skrev:
Ja, kardinaltetror är väl lite dyr mat i längden :p Men du kan ju skaffa större tetror.

Jag har hellre ett stim tetror än två eupterus.
Brukar affärer byta in fiskar?

/JimLov
#7 - 27 maj 2010 15:03
En del gör det. Testa.
#8 - 27 maj 2010 19:29
Ofta får du växter tillbaka ;)
#9 - 31 maj 2010 21:22
Har lyckats identifiera dom två malarna nu.
Synodontis aterrima är det vi har.
Den höga, vackra ryggfenan med teckningen och dom förgrenade känselspröten gör att det måste vara en sådan. :)
http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=258
Har fortfarande inte fått tummen ur och kolla med t.ex. akvarielagret om dom byter in den.
#10 - 1 juni 2010 08:15
Det är osannolikt att det är aterrima - det är en mycket ovanlig mal.
Det troligaste är att det är en eupterus eller en hybrid med eupterus som ena förälder.
Alla Synodontis har grenade skäggtömmar.
#11 - 1 juni 2010 11:12
Hmm, helt olik en aterrima var den ju inte, men tror ändå det är ett ungdjur av eupterus. Får den förlängda fenstrålar i ryggfenan, och blir svartprickig när den har vuxit till sig lite, så är det en så´n.
#12 - 2 juni 2010 07:38
aterrima blir bara 90 mm dessutom. :)

Annons