Vad är det här för räka?

#1 - 16 september 2007 19:51
Köpte denna räka idag, tycker inte den ser ut som den sorten som det stog att det var. Så därför frågar jag utan att säga vad det 'ska' vara för sort.
#2 - 16 september 2007 19:59
Det är en körsbärs räka. Tycker jag iaf att det ser ut som. Ser ut som mina.
#3 - 16 september 2007 20:00
En helt vanlig körsbärsräka:)
#4 - 16 september 2007 20:14
Jag vet inte vad det är, men den ser i alla fall inte ut som nån av mina körsbärsräkor.
#5 - 16 september 2007 20:21
Tycker inte heller att det ser ut som en körsbär.
#6 - 16 september 2007 20:37
Den kan ju iofs fortfarande vara stressad, så den kan ha fått bättre färg imorgon. Tar en ny bild då.
Och nej, den ser inte ut som mina körsbärsräkor heller. Den är mer orange brun.

Och stjärten är delad...eh hur ska jag förklara, den ser ut som ett hjärta ungefär. Om det nu är ett typiskt signalement på en viss räksort. Är inte så hemma på räkor... än.
#7 - 17 september 2007 08:43
Räkan har samma färg idag.
Jag köpte den som Crystal Red.
När jag stog i kassan tittade jag på räkan och såg att den var i princip helfärgad, inga ränder som CR har. Så jag gick lite fint upp till akvarieavdelningen igen och pratade med samma kille.
Han menade att det är honorna som ser ut så, att dom kan vara helfärgade och att hanaran är mer randiga och har starkare färg.

Så antingen ljög han, visste inte bättre, eller så är det en väldigt låggraderad CR! Eller ser honorna ut så här? Har jag aldrig hört iaf, vet inte mycket om CR men inte har jag läst eller hört att dom är helfärgade.

Crystal Black, som jag köpte från samma affär är alla randiga...
#8 - 17 september 2007 09:40
är det en crystal red skall den ha vita ränder eller i alla partier utan färg alls. Ser absolut inte ut som en crystal red!
#9 - 17 september 2007 13:35
Tycker inte jag heller.
Dom hade Crystal red, black och en orange räka inne samtidigt. Jag frågade om det kunde vara en orange som hamnat fel. Men det kunde det inte sa han.

Kan körsbärsräkor och den orangea dvärgräkan korsa sig?? Har dom två i samma kar nu nämligen.
#10 - 17 september 2007 14:04
Baubalti....
#11 - 17 september 2007 14:27
= det kan dom inte...
#12 - 17 september 2007 14:34
Det finns Crystal red som är helt orandade, inget vitt alls alltså och med väldigt dåligt täckande färg. Men den lilla färg dom har brukar vara röd, inte orange.
Hanar och honor av Crystal red ser precis likadana ut i färg och randning. Har den inget/dåligt med vitt och/eller dåligt täckande rött är den "bara" dåligt färgad och kan vara vilket kön som helst.
Om den fortsätter vara orange i färgen efter ett par dagar så byt in den mot en riktigt CR. Det är inte omöjligt att den kan korsa sig med körsbär.
Eller skaffa fler orange och ha i eget kar :)
#13 - 17 september 2007 14:53
Tack Sonja!
OM det här är en CR som är dåligt färgad, kommer den få lika dåligt färgade bäbisar? Jag köpte den enbart för att utöka mitt crystal black bestånd. Eftersom dom kan korsa sig och få både svarta och röda.
Funderar på att börja samla på flera sorter men jag har inga kar eller pengar till en sort till just nu.

Vill byta den, men jag är så larvig med att gå tillbaka med fiskar. Vet inte hur mågna fiskar som dött för mig inom några dagar efter att jag köpt dom men har inte vågat gå tillbaka med dom.
#14 - 17 september 2007 15:06
Har du skaffat den för du vill ha snyggare räkor så byt den. Jag tror inte det är en CR och om den korsar sig med dina körsbär får du korsningar som du inte bör sprida vidare.
Det är ju butiken som gjort fel. Du borde stå vid butikens räkkar och peka ut den du vill ha, sen får dom lov att fixa det. Du är ju kund, det är du som kommer med pengar och vill handla. Du behöver inte nöja dig med att få något dåligt för dom inte orkar fånga den du vill ha.
#15 - 17 september 2007 16:05
Caridina babaulti är en möjlighet, men jag tycker kroppsformen är fel. Babaultin är extremt färgvariabel och kan se ut nästan hur som helst, men formen kan den inte ändra.

Det värsta är att jag har ett halvt minne av att ha sett en sån där räka, men jag minns inte var eller vad det var för något. En Körsbär har jag dock väldigt svårt att tänka mig att det är.
#16 - 17 september 2007 16:18
Kan gott vara en babaulti, den ser lite för "tjock" ut över huvudet för att vara en körsbärsräka.
#17 - 17 september 2007 18:55
Jag tycker inte det stämmer med det man kan ana av näsbenet att det skulle vara en babaulti.
#18 - 17 september 2007 19:12
Ja det är väl bara att samla räka o mod o gå tillbaka. Vill absolut inte blanda in annat bland mina körsbär heller. För jag ser nämligen att körsbärs hanar går upp på den orangea honan! Vet inte om det händer så mycket mer än så men...
#19 - 17 september 2007 21:15
ser ut som en orange räka
#20 - 17 september 2007 21:21
Hmm, det ser ju faktiskt ut som en orange räka! Vilken koll dom har i denna butik alltså!
#21 - 17 september 2007 21:23
Bara av personligt intresse: vad är en orange räka för art?
#22 - 17 september 2007 21:27
Enligt "Pito" heter de: caridina sp red tupfel shrimp
#23 - 18 september 2007 10:01
Nu har jag varit o bytt räka. Tjejen nu sa direkt att det där var ju ingen Crystal Red. Men när jag tittade på dom orangea räkorna dom hade så såg det faktiskt inte riktigt ut som dom heller. Dom var ljusare, den jag hade var mörkare och hade ju faktiskt lite röda prickar.

Så det var väl nån konstig hybrid dom hade fått med på köpet. Men nu har jag deffenitivt en CR iaf!

Tack för all hjälp!
#24 - 18 september 2007 16:14
Vinter skrev:
Nu har jag varit o bytt räka. Tjejen nu sa direkt att det där var ju ingen Crystal Red. Men när jag tittade på dom orangea räkorna dom hade så såg det faktiskt inte riktigt ut som dom heller. Dom var ljusare, den jag hade var mörkare och hade ju faktiskt lite röda prickar.

Så det var väl nån konstig hybrid dom hade fått med på köpet. Men nu har jag deffenitivt en CR iaf!

Tack för all hjälp!

Om alla räkor går i samma kar kan det ju varit en korsning.
Bra att du gick tillbaks, så nu har du en rödvitrandig liten polkagris till då ;)
#25 - 18 september 2007 19:21
Nej dom hade olika kar till dom, men det är ju lätt hänt kanske att det smiter ner någon med en håv eller att dom har bytt kar osv.
Ja nu har jag en liten polkagris, inte så jätte färggrann som dom kan vara men man får väl hoppas på bättre bäbisar :)
Bilagor:
#26 - 18 september 2007 19:25
Om du har koppat in den idag är den nog lite blek av flytten. Det kan bli bättre.
#27 - 18 september 2007 20:07
Får hoppas på det, men man kan väl få fram bättre färger från räkor som inte har så mycke färg?

Annons