Vad är det här för insekt?

#1 - 23 juni 2007 07:40
Hjälp!

Jag hittade denna insekt i ett av mina akvarium idag.
Vad är det för något och vars i hela friden kommer den ifrån?
Kan den ha skadat mina fiskar?

Hoppas det syns på bilden vad det är (den är så äcklig [xx(])
#2 - 23 juni 2007 09:13
En trollsländelarv. De äter små djur och fiskar om de är små nog. Äckliga är de inte alls och jag brukar föda upp såna även fast jag gillar en annan variant bättre.
#3 - 23 juni 2007 09:27
OK!

Kan den möjligtvis ha ätit upp några guppyyngel då?
Kan det vara den som varit på fenorna på några av de stora guppysarna?

Har du nån aning om hur den lyckats ta sig in i akvariet?

EDIT: Vad ska jag göra med den då? Kan mina golden vilja äta upp den?
Kan jag anta att den var ensam eller kan det finnas fler?
#4 - 23 juni 2007 13:05
Ja, det är mycket troligt att den ätit guppy-yngel. Det är tänkbart den redan är stor nog att ta vuxna guppies också, fast det är inte den som skadat fenor - det är inte så den funkar.

Den har antagligen kommit in med levandefoder eller växter, fast det är avlägset möjligt att en trollslända lagt ägg direkt i akvariet också.

Om dina goldens är stora nog och larven liten nog kan de äta den, men mitt tips är att du släpper ut larven, spolar ned den eller på annat sätt gör dig av med den.
#5 - 28 juni 2007 09:31
Nu blir jag lite less....

Jag har precis grejat lite med akvariet där jag fann denna äckliga insekt (jag tycker den är äcklig för jag vill definitivt INTE ha den där) och satt där ganska länge och får då se en till.

Vad är detta???? Hur [COLOR=red]många[/COLOR] till kan jag vänta mig att det finns där i?

Kommer jag att måsta riva upp hela akvariet och kasta alla växter och börja om på nytt?

Insekten som jag fått veta är en trollsländelarv (någon som vet vilken art?) är ca 1,5 cm lång. Hur stora blir de? Kan de föröka sig?

Nu börjar jag förstå varför mina guppy nästan aldrig får några yngel längre... Det är nåt som äter upp dem...

Tusen tack för era tidigare svar, hoppas att ni kan hjälpa mig med dessa frågor också :)

Snälla nån vänlig själ svara på mina frågor om du kan *desperat*
#6 - 28 juni 2007 09:52
Det är larver, dvs de är inte könsmogna. De metamorfoserar och blir trollsländor, och trollsländorna är könsmogna och lägger ägg i vatten som blir nya larver.

Som jag sa: de har antagligen kommit in med levandefoder eller växter, fast det är avlägset möjligt att en trollslända flugit in genom fönstret och lagt ägg direkt i akvariet också.

Det går inte att säga hur många de är. Kanske bara de här två, kanske fler.

Trollsländelarver är ganska lätta att identifiera till art, men jag har inte rätt böcker, så jag kan inte göra det.

Om jag var du skulle jag låta akvariet gå men hålla koll efter fler trollsländelarver. Om det inte är väldigt många av dem tror jag inte de är skyldiga till att du får få guppy-yngel - om jag var du skulle jag istället prova att köpa in någon fler hona och kanske också nån ny hane, samt byta foder. Man vet att kvalitén på fodret påverkar guppy-honornas kullar.
#7 - 28 juni 2007 19:59
åhh! vad fin! :)

älskar insekter i vattnet!! kan du inte lägga de två i ett eget kar och låta dem bli flygfärdiga! :) mata dem med små vattenlevande insekter! det är häftigt om något ska du veta! tyvärr är det svårt att nyckla djuret på bilden då man måste ha det framför sig men som azur säger, med rätt böcker och stereolupp/lupp är det inte så svårt.. kanske inte till art men till släkte borde man komma...
#8 - 28 juni 2007 20:21
Zwitta skrev:
Tänker dock lämna tråden eftersom jag inte gillar trådskaparen.

:confused: Och exakt vad har jag gjort dig?
#9 - 28 juni 2007 20:23
smurfmats skrev:
åhh! vad fin! :)

älskar insekter i vattnet!! kan du inte lägga de två i ett eget kar och låta dem bli flygfärdiga! :) mata dem med små vattenlevande insekter! det är häftigt om något ska du veta!

Måste det vara levandefoder alltså? (Hur får jag bäst tag i det då?) Fryst duger inte?

Blev lite småsugen på att försöka... :p

Tack för ditt svar Azur, jag ska fortsätta hålla utkik efter fler och har faktiskt idag varit och köpt två nya hanar (har MÅNGA honor sen tidigare).
Jag tycker att jag varit duktig på att variera foder; Flingfoder, Granulat, frysta svarta mygglarver, fryst cyclops, frysta bosmider, räkmix och grönsaker imellanåt. Dessutom älskar de ancistrusens algtabletter också :D

Är det nåt du tycker att jag borde ta bort eller lägga till så säg bara till :)
#10 - 28 juni 2007 20:49
Du kallar dem äckliga och jag gillar inte när folk kallar de djur jag gillar för äckliga.
#11 - 28 juni 2007 20:53
Jag tycker ju att flygande trollsländor är superfina, har noterat åtminstone 10 arter då jag badat i min å. Men en trollsländelarv i akvarium kanske inte är så roligt om det är en oväntad gäst.
#12 - 29 juni 2007 00:18
Du kan pincettmata med tex frysta mysis, mygglarver som du tinat upp som du rör lite försiktigt framför.
#13 - 29 juni 2007 03:41
Jag tycker du ska trycka upp det äckliga krypet mot rutan och göra dött levandefoder av det.

//C
#14 - 29 juni 2007 12:01
Ja Trollsländelarver vill man nog inte ha i sitt akvarium for dom kan vara rätt så roviga av sig. Såg jag ngt sånt i mitt akvarium så är det ju bättre att tex mosa den & låta fiskarna äta upp den än att den går på fiskarna som man är rädd om..

Hälsningar från Anneth
#15 - 29 juni 2007 12:04
Jag har fiskat upp båda två (gjorde detta direkt jag såg dem) och de ligger i en plastlåda i väntan på dom :)
#16 - 29 juni 2007 12:09
Släppa ut den i närmsta vattendrag är en lösning, men själv tycker jag nog att förslaget att krossa den och låta fisken äta upp resterna var ett bra förslag.
#17 - 29 juni 2007 14:04
De kommer troligtvis inte äta dem utan de kommer bara ligga och ruttna.
Bäst är att släppa ut dem eller skicka dem till mig.
#18 - 29 juni 2007 14:38
Men inte får du väl mosa dom små "sötnosarna". Tar dom några guppyyngel gör välan inget. Det är ju inte en av dom värre rör du dig är du matmonstren. Att släppa ut dom igen vore väl snällt.
#19 - 29 juni 2007 16:38
Jag får väl ta med mig barnen på en liten expedition i morgon :)

Jag måste ju fråga då...
Vill de ha strömt vatten eller stillastående?
Det vore ju bra om jag vet ungefär var vi ska släppa ut dem :)

(Jag tycker inte att larverna är några "sötnosar", de ser snarare ut som nån sorts alien med sitt trekantiga huvud :) )
#20 - 29 juni 2007 17:07
De vill ha stillastående vatten.
#21 - 29 juni 2007 17:26
beror helt på vilken art du har att göra med.. :)

vissa gillar strömmande vatten och vissa lite mer lugna vatten... men de klarar sig nog bra i ett stillastående vatten.. :)

lycka till nu!
#22 - 7 juli 2007 01:31
hade velat se när dom blir fullvuxna och skrämmer livet ur dig när du tar bort täckglaset och dom kommer flygandes mot dig:p
#23 - 7 juli 2007 08:22
Jag tror nog att de flesta hade blivit skrämda om något hade kommit flygande emot dem när man öppnade upp akvariet :)

Jag hittade en till när jag var och röjde bland växterna så totalt var det tre stycken, men de har fått flytta ut nu så vi får hoppas att de har det bra :)
#24 - 7 juli 2007 10:10
Åhhh, vad jag oxå skulle vilja hitta något kul och ovanligt i mina kar.
Men det är klart, hittar man något underligt undrar man ju vad det är och om det är bra för fiskarna. Tur detta forumet finns så man kan fråga :)
#25 - 7 juli 2007 18:57
Dom måste ha något att klättra upp över ytan på när det är dax annars drunknar dom. Tex sätta ner en bambupinne som man gärna ruggar upp eller gör små hack i. Sen kan en sån här fin sak komma upp och släppas ut när den vecklat ut vingarna helt.
#26 - 7 juli 2007 19:35
hej
jag undrar vad det här är för spindel? kolla länken ( bilden har jag tagit själv)
http://www.freewebs.com/ax15x/Spindlar/Spindel1.JPG
är det en vanlig husspindel eller en luffarspindeln eller nåt annat ?
är den giftig ?
#27 - 7 juli 2007 19:57
Zwitta skrev:
Du kallar dem äckliga och jag gillar inte när folk kallar de djur jag gillar för äckliga.

Vad ska du göra åt det då ?

Löjlig kommentar då vi har rätt att tycka vad vi vill i detta demokratiska samhälle, eller hur ?
#28 - 7 juli 2007 20:17
ax-street skrev:
hej

jag undrar vad det här är för spindel? kolla länken ( bilden har jag tagit själv)

är den giftig ?
Det är en hane, det ser man på "klubborna" i framänden, men jag känner inte igen arten. Det är inte en husspindel eller luffarspindel i alla fall.
#29 - 7 juli 2007 20:28
ax-street skrev:
hej

är den giftig ?

Vad det är för spindel vet jag inte men giftig är den nog inte för vi har inte några giftiga spindlar här i Sverige.
För hjälp med artbestämningen av spindeln så besök gärna den här sidan:
http://kryp.forum24.se/kryp-post-34223.html där finns det flera kunniga spindelintresserade människor.

Hälsningar Anneth
#30 - 7 juli 2007 20:50
måste passa på att fråga, jag har fått nån slags larv i mitt akvarium.. massa små vita på ca 1-1,5 mm som kryper på rutan.. *uääääk*
vad är detta å är det skadligt?
#31 - 8 juli 2007 07:33
Lite suddig men skulle kunna vara en korsspindelhane
#32 - 8 juli 2007 10:01
@eriahl: Det har du rätt i, det påminner om en korsspindelhane. Tänkte aldrig ens på den möjligheten. Jag tror ändå inte det är det, eftersom den har rund bakkropp och saknar ljus strimma uppe på bakkroppen. Nån orbvävare är det nog, men inte just korsspindel tror jag.

@decaux: Skadliga är de säkert inte, men det finns rätt många möjligheter för vad det är - plattmask, hoppkräfta, små vattenlevande daggmaskar, chironomidlarver... Den sortens smådjur finns i alla akvarier, men kan under rätt betingelser massföröka sig.
Hur rör de sig? Hoppigt, eller glider de med jämn hastighet? Ser de genomskinliga ut? Kan du se några detaljer alls på dem?
#33 - 8 juli 2007 10:13
Borde vara en sån(finns VÄLDIGT många korsspindlar på jobbet) teckningen som syns ser rätt ut iaf. Jo den ser ovanligt välgödd ut för en sån hane. Lite därför jag tvekar lite. Får "inspektera" dom rackarna imorgon.
#34 - 9 juli 2007 19:49
Iofs ser jag nästan som en 2:a på framkroppen trots nya glasögon men en hane av Nuctenea umbratica kan vara troligare.
Naturligtvis hade lokalvårdaren semester får väl inte säga städare längre? Hon hade naturligtvis städat lite extra inför den. Borstat och dammsugit både här och där inklusive spindlar hon såg. Hon gillar inte spindlar som sagt. Hittade på några skrämda stackars korsspindlar ändå. En kille med rätt rund bakkropp iaf
#35 - 9 juli 2007 20:16
Får väl bjuda på hur macho jag är. Fick för mig att visa en honas strl. Nuddade knappt nätet men tittar man på hennes vänstra framben.... Hon slängde sig på "maten"och det blev en dragkamp om tian. Macho som man är ryckte jag inte till det minsta när hon brutalt anföll tian. Därför den utmärkta skärpan

Annons