Vad är det här för fiskar?

#1 - 18 mars 2007 20:24
[SIZE=4][FONT=Courier New]Vi har köpt akvarium av min föredetta kollega. Hittills har man mest tagit hand om fiskarna och sett till att det blev "finare" i akvariumet. Men nu börjar man även fundera på mer vilka fiskar man har :)
vad är det här för fiskar?

http://www.familjeliv.se/krypin/anette84/gallery/phpb90nzo.jpg

Och min första dag som det är här, så antar jag att jag kommer få fina länkar ;)

Tack på förhand!
[/FONT][/SIZE]
#2 - 18 mars 2007 20:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Varmt välkommen till ett härligt forum fullt av akvarienördar! :D

Jag är ingen expert men det ser sannerligen ut som tre jättevackra Hantelciklider
Jag tycker inte det ser ut attvara riktigt samma art men jag är lite kass på detta, här är en annan länk.
[/COLOR][/FONT]
#3 - 18 mars 2007 20:37
Ja det är klart det är dom! Tack så jättemycket!

Om man nu ska sälja dom, vad är en logisk summa för dom tre?
#4 - 18 mars 2007 20:42
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Sälj dem inte billigt!! De är eftertraktade och i det fina skicket och i den storleken så minst 50 kronor styck! Upp till hundralappen skulle jag tro... Allt i och för sig beroende på vart i Sverige man bor [:o] (lämnar en liten reservation för fel här... [:I])[/COLOR][/FONT]
#5 - 18 mars 2007 21:11
Fler fiskar i samma akvarium

[SIZE=4][FONT=Courier New]Våra andra vänner vi inte vet vad det är för sort ...
Det är dom två som "jagar" våran guldiga Oscar.

http://www.familjeliv.se/krypin/anette84/gallery/phpus2tdo.jpg

[/FONT][/SIZE]
#6 - 19 mars 2007 00:17
Oreochromis mossambicus
FredrikW
#7 - 19 mars 2007 14:09
Oreochromis mossambicus

Hur är dom mot andra fiskar?
#8 - 19 mars 2007 15:22
FredrikW skrev:
Hur är dom mot andra fiskar?

"snälla" ;) Nej men dom simmar runt och ger sig inte på någon/något. Kan jaga varandra lite ibland, men det är nog mest lek.
Dom gräver extremt duktigt, till sambons förtret :) , man får ofta fixa till gruset när dom gjort sina stora gropar.
#9 - 19 mars 2007 18:21
Nja, små fisk äter dom väl upp.
#10 - 19 mars 2007 18:30
Nja, små fisk äter dom väl upp.

He he,sant. Men i vårat akvarium har dom inte möjlighet att äta små fiskar...

En sökning här på Oreochromis mossambicus ger inte så mycket...
#11 - 19 mars 2007 23:21
Om ni vill ha yngel så ska ni nog inte sabba deras gropar ;)
#12 - 20 mars 2007 17:11
om det bara är de 2 där så är det ingen större chans för yngel... 2 hannar
#13 - 20 mars 2007 18:05
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Sälj dem inte billigt!! De är eftertraktade och i det fina skicket och i den storleken så minst 50 kronor styck! Upp till hundralappen skulle jag tro... Allt i och för sig beroende på vart i Sverige man bor [:o] (lämnar en liten reservation för fel här... [:I])[/COLOR][/FONT]

Hade mina Herosar ute på annons länge var iofs VF och jag begärde 150/st.
När jag sänkte till 100/st så fick jag dom sålda, till en norrman.
Men som sagt dom var Viltfångade. Småfisk är inget att rekommendera, jag förmodade att mina kardinaler skulle försvinna men 30 st på 2 dagar var väl att ta i. Sålde dom för dom även gav sig på mina rockor. Annars väldigt fina fiskar att se på.

Annons