Vad är det här?

#1 - 11 mars 2007 10:27
Fick för mig att det är en slags barb, men hittar ingenting som påminner om den..... Kan någon vänlig själ hjälpa mig att bestämma vad för kvalisort det är :D Fotot kanske är för suddigt, men fiskskrället var inte direkt samarbetsvillig med kameran :p

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/data/989/medium/Barber_036.jpg

Har 4 av dem, men efter karbyte igår är den ena nu nästan helt svart, med knallrött huvud, den är också väldigt aggressiv, jagar de andra fiskarna efter ordning......
#2 - 11 mars 2007 10:38
Tror nog att det är purpurhuvudsbarb du har
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=205
#3 - 11 mars 2007 10:53
Precis så ser han ut, fast ännu svartare på kroppen! det roliga är att de allihop har sett likadana ut i gamla karet, så fort de kom i det stora sällskapskaret blev han sån här, och nu far han som en galning efter ALLT! Han kanske lugnar sig när det får gå några dagar, det står ju i beskrivningen att den inte är aggressiv, men det har den här firren inte hört!
#4 - 11 mars 2007 11:31
Nog är det en purpurhuvudsbarb alltid. Riktigt fint utfärgade exemplar blir helt kolsvarta med purpur-rött huvud; otroligt snygga.
#5 - 11 mars 2007 13:46
Ja, han börjar bli riktigt svart nu, och huvudet lyser nästan som ett stoppljus! Han är så himla fin, men jag tror att min eldstjärt anser honom vara ett hot, för han har börjat jaga nu med! Knasig firre det där!
#6 - 11 mars 2007 14:05
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag har läst att eldstjärtar ser andra fiskar med röda fenor som hot, kanske det är det han ser? Å visst är det en purpurhuvudsbarb. Jättefina små barber det där!:)[/COLOR][/FONT]
#7 - 11 mars 2007 14:08
Kanske får flytta på helvetesfisken sen då, han har varit lite på sorgmantlarna förut. Sedan de flyttade har eldis hållt sig lugn, men fick ju ny fart i häcken nu då
#8 - 11 mars 2007 14:38
Är barben orolig försöker den väl leka.
#9 - 11 mars 2007 14:49
Ja, jag hoppas ju på det, men han har lite problem att skaka av sig eldstjärten!

Men kan de komma igång så snabbt? Jag har inte sett det här förut, de har bott i ett mindra kar med guppys och malar och bara sett likadana ut. Inte tillstymmelse till lek alls, och när jag flyttade dem till det stora sällskapskaret nu så tog det bara några timmar så är han röd och orolig?

Är det så, får jag ta det som en komplimang, då måste ju karet, vattnet och allt annat vara bra ju, eller?

Annons