Vad är det här??

#1 - 12 november 2006 22:06
Jag vet inte riktigt var jag ska placera den här frågan MEN vad är det jag hittat i akvariet.
En stor insekt lugnt rörande sig på ett blad.Det är i ett litet akvarium med endast malar.
Akvariet får mest vara ifred.Byter vatten då och då.
Marita
#2 - 12 november 2006 22:19
Jag kan inte klicka upp den ljusare av bilderna i storlek. När jag ser den mörkare med djuret framifrån gissar jag lite på en trollslände... nymf? heter det så? Trollsländans undervattensstadie i alla fall. Om det är en sådan så är det ett riktigt hungrigt monster du fått in i akvariet. Men jag är inte helt säker.
#3 - 12 november 2006 22:21
ungefär hur stor är den?? är lite svårt att bedömma det tycker jag :p

Har ingen aning om vad det är men storleken kanske underlättar för någon annan kunnig ;)
#4 - 12 november 2006 22:21
Liknar det den här: http://www.bioresurs.uu.se/myller/sjo/trollslanda4.htm
Då är det en trollsländelarv (kallar dom det här).
#5 - 12 november 2006 22:23
Jo trollslända är det men inte den glupskaste sorten. Sonjas länk visar den ruggigare sorten
#6 - 12 november 2006 22:27
Tack för svaret.Men jag tror inte det är någon nymf,larv??
det är en fullt utvecklad insekt som påminner om en gräshoppa i kroppen,mörkt brunsvart med 6 ben(vita) och två ögon som är ganska stora.
Vet ärligt talat inte vad jag ska göra av den OCH finns det fler???
Jag har letat men bara hittat den här.
MVH Marita
#7 - 12 november 2006 22:31
Tack för alla svar:-)Jag hann knappt svara:-)
Skickar en bild till.Inte speciellt tydlig tyvärr.
#8 - 12 november 2006 22:33
Inte världens bästa bild men:
#9 - 12 november 2006 22:47
Jag har tittat med starkt ljus och det är nog en trollsländlarv.Ansiktet ser ut som den på länken om trollsländor(dock inte kroppen)
Och då är det förhoppningsvis bara en:-/
Marita
#10 - 12 november 2006 23:06
Med frusna fingrar nyss så skärpan superklass igen Hade du haft den långsmala hade ev småfiskar legat i farozonen
#11 - 12 november 2006 23:12
Hej :-)
Ja det är troligen den på andra länken.Den här har också en sorts "tofs" på bakkroppen.
Är det dina egna bilder???Var gör du av trollsländorna.Mat till fiskar??
MVH Marita
#12 - 12 november 2006 23:21
Har du damm är det inte omöjligt att någon slinker med. Dom är vanliga. Går bra att mata med pincett om du vill ha kvar den, mysis, mygglarver, den längre tar säkert vanliga räkbitar, klippta till mindre bitar. Har matat såna med fisk på bortåt 3cm
#13 - 12 november 2006 23:26
Mycket intressant:-)
Ärligt talat vet jag inte om jag vill ha den kvar.Vad händer när den utvecklas???.
Akvariet står i sovrummet och jag bor i en lägenhet mitt i Stockholm:-)
Marita
#14 - 12 november 2006 23:29
martal skrev:
Mycket intressant:-)

Ärligt talat vet jag inte om jag vill ha den kvar.Vad händer när den utvecklas???.

Akvariet står i sovrummet och jag bor i en lägenhet mitt i Stockholm:-)

Marita

Det kommer väl en vacker slända framkrypande ;)
#15 - 12 november 2006 23:30
Får den mat och är inne i värmen får du en slända. Går ju inte att släppa ut i vinterkylan. Annars kan du ju avliva den som man gör med fisk.

Jo nytagna på mina mysdjur. En del har ju räkor.....
Dom går i vårat kallgarage så dom inte ska kläckas nu men får komma in till våren. Har väl någon annan gullegris därute oxå.
#16 - 12 november 2006 23:42
Hej
Tack för alla svar:-)
Jag tror att jag antingen avlivar den eller har den i ett eget akvarium:-)
MVH Marita
#17 - 12 november 2006 23:52
Om du spar den kan du ju sätta ner några pinnar, rot som sticker upp över ytan. När dax att kläckas klättrar den upp

Annons