VAD är det för yngel :-o

#1 - 31 juli 2006 16:50
jag ahr ett yngel som jag haft ett par veckor som itne ser ut som någon annan av dom fiskarna jag erdan har!
är helt förbryllad av denna lilla bebis.

den ser ut osm följer:
orange/brun färg lite svår o få fast på exact färg men brun o orangeaktig.
på mitten av kroppen har den ett svart streck som går från rygg till mage typ, o fenorna på rygg o udner magen är svarta på kanterna.

fiskar jag har i karet annars är

black molly
platy
guppy
svärdbärare
#2 - 31 juli 2006 16:53
[QUOTE=mylovelylittlelumps]den ser ut osm följer:
orange/brun färg lite svår o få fast på exact färg men brun o orangeaktig.
på mitten av kroppen har den ett svart streck som går från rygg till mage typ, o fenorna på rygg o udner magen är svarta på kanterna. [/QUOTE]
Vad har du för färg på svärdbärarna du har? det kan inte vara en sådan?
Wagtail kanske?
#3 - 31 juli 2006 16:56
[quote=Eurydike]Vad har du för färg på svärdbärarna du har? det kan inte vara en sådan?
Wagtail kanske?[/quote]

dom svärdbärare jag har är heloranga o har svärd överallt haha
jag kan inte riktigt alla namn är nybörjare eller jag har haft akvarium som barn o jag vet iaf att det inte är ett svärdbärar yngel iaf inte "renrasig" från dom jag redan har, o lustigt attd et bara finns ett?
dom yngel som kom från svärdbäraren är mycket mindre med!
#4 - 31 juli 2006 16:59
här är en länk (hpoppas den funkar)
på en bild jag tog nyss hehe kunde inte få den bättre i verklighete är den mer oroange fast endå inte

http://www.familjeliv.se/krypin/my_lovely_little_lumps/gallery/php0g4c9h.jpg
#5 - 31 juli 2006 17:02
Både svärdbärare och platy finns i orange med svarta fenor och i varianter som är orange och svarta. Kommer inte ihåg exakt arvgång på färgerna om två orangea kan bära anlag för wagtail (färgenvaranten som har svarta fenor)...men jag har för mig att det finns bra sidor på internet om det. bara att söka via Google om ingen annan har länkarna till hands här förstås.
Platy och svärdbärare kan korsa sig i akvarium. Så korsning är inte otänkbart.
#6 - 31 juli 2006 17:09
[quote=Eurydike]Både svärdbärare och platy finns i orange med svarta fenor och i varianter som är orange och svarta. Kommer inte ihåg exakt arvgång på färgerna om två orangea kan bära anlag för wagtail (färgenvaranten som har svarta fenor)...men jag har för mig att det finns bra sidor på internet om det. bara att söka via Google om ingen annan har länkarna till hands här förstås.
Platy och svärdbärare kan korsa sig i akvarium. Så korsning är inte otänkbart.[/quote]

jo korsningar fungerar ju det vet jag men denna är inte så ass orange mer brunaktig om du kikar ppålänken jag skickade med :)
mina platy har med fått yngel men ingen är så pass stor som den är o fenorna är inte helsvarta bara en tunn kant längst ut på fenorna o sen rä det den svarta randen på magen som finns på båda sidor av firren
#7 - 31 juli 2006 18:25
Det är definetift ingen guppy så det kan vi ju räkna bort, men annars är det svårt att se.

Jag har själv platy som är "renrasiga", eller ser nästa lika ut och dom får yngel av olika färg ochdetta gäller säkert för svärdbärare också. Det beror på att dom har anlag i generna som ger andra färger. Och när två av dom könscellerna möts blir det en annan färg på avkomman, ynglet i detta fall.
Det skulle också kunna vara en Black molly som inte fått sina riktiga färger än...?
#8 - 31 juli 2006 18:34
Svärdbärare är i naturen gröna med röd rand längs sidan...om man korsar det med orange-med-svarta-fenor-anlag...kanske man kan få brunbeige och svart?
#9 - 31 juli 2006 18:34
haha ja det lär ju återstå att se! hur lång tid tar det ungefär innan dom ca 1½ cm?
#10 - 31 juli 2006 18:41
Det beror ju på vad det är för korsning. Kommer inte ihåg exakt...men kan det vara 1,5 mån ca för svärdbärare?
#11 - 31 juli 2006 19:15
Ynglen har sällan exakt samma nyans som föräldrarna när de är nyfödda, dessutom kan det vara en korsning, eller så kan honan vara parad med en hane av en annan färgtyp långt tidigare, att de "sparar" "mjölke" i ett halvår är inte ovanligt.

Ynglet på bilden ser absolut ut att vara en Xiphophorus, alltså en svärdbärare, platy eller korsning mellan dem.

En teori kan ju vara att det är en platy och att honan tidigare parades av en hane av "blå" typ, då borde ynglet se ut ungefär så.
#12 - 31 juli 2006 19:27
Jag har haft några kullar svärdbärare av färgen berliner (orange med svart-blå fläckar)...de ändrade mönster i det svarta rätt många ggr innan de blev vuxna. Så det framgår säkert tydligare färger så smångingom. Kanske är lättare att gissa om några månader.
#13 - 1 augusti 2006 15:14
skulle chansa på en black molly, det är väldigt vanligt att de går tillbaka i generna och återfår sin naturliga färg... samma sak kan även platy och svärdbärare göra men det är vanligare bland mollies...
(jag odlade på enbart gråa och fick väldans snygga mollies med orange ryggfena som vildformen... det tog några generationer men det var det värt)
#14 - 2 augusti 2006 12:41
det är säkert min svärdbärar hane som varit på en platy elle rnåge sånt, han är ju helt fläpp han är till o med på botierna jag har haha

kommer iaf bli väldans intressant o se hur det utvecklar sig om den får överleva vill säga just nu är nästan alla fiskar sjuka men jag har precis slängt i medecin!

Annons