Vad är det för växt jag har?

#1 - 6 november 2004 17:53
Hej!
Jag undrar om någon vet vilken sorts växt jag har på bilden på min hemsida.

Det är en näckros-liknande växt som växer ur en rotstock.

Även den kortväxta vallisneria-liknande växten skulle jag vilja veta namnet på, om nån annan vet.

http://web.bitnet.net/eloise/

Mvh, Eloise.
#2 - 6 november 2004 18:15
den kortväta vallisnerian tycker jag enabrt ser ut som vallisneria-skott som har brist på ngt ämne, och alltså inte kan bli längre. Så hade jag det i alla fall med en del del vallisneria, även fast en del var längre.

Mvh Malawi´n
#3 - 6 november 2004 18:23
Jag har börjat tillsätta TMG för ett tag sen, följer doseringen på flaskan... Är ju bara ett litet 45-liters akvarie.

Beundrar alla som är duktiga på diverse gödning osv här på forumet! :-) Man fattar nada av alla beteckningar hit och dit.
#4 - 6 november 2004 19:05
Det som växter består mest av är kol. Så om du vill ha fart på växterna (i tillväxt och storlek) så är det viktigaste du kan tillsätta koldioxid (CO2). Det innehåller ju kol (C), som växterna kan tillgodogöra sig. Till ett så litet akvarium finns det många sätt att tillsätta CO2 på. Skulle rekomendera mäskmetoden (antingen att du gör själv, eller att du köper färdig anläggning). Har inte provat, men jag vet att sera har en liten anläggning som man matar med en tablett. Den skapar CO2, som sammlas upp och löses ut i vattnet. Troligen dyrare, men enklare variant än mäskvarianten.

Annons