Det är en växt som kan vara svår att bli av med och täcker ganska snabbt hela ytan, och allt vad det kan innebära.
Skulle nog tipsa dig att håva upp så mycket som möjligt och sedan låna en Slöjstjärt någon vecka som käkar upp resten eller/och ha så stor ytcirkulation som möjligt då dessa växter inte gillar det.
ojdå, tokigt. Det är inte så jättemycket men jag trodde det var bra att skugga lite eftersom Neontetrorna som bor däri gärna vill ha lite "mörkt" ska genast ta bort det som finns och höja cirkulationen något.
Risken finns att det skuggar lite väl mycket och att växterna som är där under inte får tillräckligt med ljus.
Sedan finns även risken att de hindrar syreutbytet mellan vattenyta och atmosfär och med syrebris i karet som följd, så att minska ner på dessa växter så de inte tar över karet är inte fel:).
Bar att håva och håva och håva :) Varje dag håvar du lite och så lite till och så lite till. Är du envis så blir du av med allt på en veckas tid :D
Håll ut!
konstigt att de som hade akvariet innan inte visste det de hade ju hela ytan täckt i ett tjockt lager. Eftersom jag tog över tetrorna och kuhlin behöll jag en tiolitershink med vatten däri fanns en del av bladen...
I så fall skulle ju Valisneria vara mycket värre då de sprider sig värre än vad jag någonsin upplevt med akvarieväxter. har en full tiolitershink med mestadels torkade Valisneria americana och fortfarande lär jag nog ha 50 plantor i mitt lilla 325 liters. Började med 5 stycken för några månader sedan.
Så illa är det väl inte, har i mitt kardinaltetraakvarie, visst får man hålla efter dem, men akvariet är i perfekt balans, inbillar mig att de hjälper till.
Förstår inte problemet. Ok om man inte gillar dem eller inte vill ha flytväxter, kan vara lite jobbigt att få bort dem. Jag plockar ur en 10-15 nypor varje vecka ur mitt 60 liters. Vill man ha växter i ytan tycker jag de är helt ok, ger också vad jag kan tolka/min erfarenhet positiva effekter på akvariet.
Ett tips, om du kan få tag i en inte allt för stor guldfisk, decimeter-stor sisådär, så käkar de Andmat. Jag ville ha bort den från mitt akvarium och fick låna en guldfisk av en kompis. Den åt upp all Andmat på några veckor och jag har inte sett ett blad sedan dess.
Heh jag var till en grannes damm i våras och tog hem andmat för att kunna ge slöjstjärtarna friskt foder året om. Tröttnade på mattan i 180L flyttade över den största av dem det tog 2 dygn så var det inte att blad kvar =)
Jag hade gärna velat ha lite. Har fått med några blad när vi köpt fiskar ngn gång men det försvinner alltid. Har ganska mycket cirkulation så det är kanske därför. Tetrorna trivs säkert jättebra med skuggan de ger.
All andmat är nu borta! Jag tyckte det såg skräpigt ut så jag håvade upp det efter hand och snart var allt borta!
Jag har inte upplevt att andmaten ökade i mängd så explotionsartat som jag trodde.
Det var rätt lätt att få bort:)
Andmat? Är det inte nate? Jag "stal" några såna blad i den tropiska avdelningen på Universeum o lade i locket till snusdosan. Nu förökar de sig! Helt fantastiskt! Jag har jagat flytväxter som inte har massa fula rötter nedtill. Det här är ju perfa.
Jag går med i dissa-andmatklubben. Trodde att det var nate men.... Så jäkla jobbigt. Jag har ett 60 liters i köket och det är svårt att komma åt at håva upp... Jag tar en rostfri platt sil...så'n som man skummar långkok mm med. Det växer våldsamt snabbt och växterna under gillar det inte alls. :(