vad är det för växt?

#1 - 18 februari 2010 14:17
små, små "blad" i ljusgrönt som flyter på ytan, förökar sig snabbt och kan täcka hela ytan. Vad är detta för växt?
#2 - 18 februari 2010 14:18
Grattis, det låter som om du fått in lite andmat i burken...:(
#3 - 18 februari 2010 14:26
Vad är det???? De som jag tog över akvariet av sade att det skulle vara bra för fiskarna???
#4 - 18 februari 2010 14:29
Det är en växt som kan vara svår att bli av med och täcker ganska snabbt hela ytan, och allt vad det kan innebära.
Skulle nog tipsa dig att håva upp så mycket som möjligt och sedan låna en Slöjstjärt någon vecka som käkar upp resten eller/och ha så stor ytcirkulation som möjligt då dessa växter inte gillar det.
#5 - 18 februari 2010 14:35
ojdå, tokigt. Det är inte så jättemycket men jag trodde det var bra att skugga lite eftersom Neontetrorna som bor däri gärna vill ha lite "mörkt" ska genast ta bort det som finns och höja cirkulationen något.
#6 - 18 februari 2010 14:40
Risken finns att det skuggar lite väl mycket och att växterna som är där under inte får tillräckligt med ljus.
Sedan finns även risken att de hindrar syreutbytet mellan vattenyta och atmosfär och med syrebris i karet som följd, så att minska ner på dessa växter så de inte tar över karet är inte fel:).
#7 - 18 februari 2010 14:52
Tack för dina svar, jag ska ta bort dem, vill inte riskera något.
#8 - 18 februari 2010 14:59
Bar att håva och håva och håva :) Varje dag håvar du lite och så lite till och så lite till. Är du envis så blir du av med allt på en veckas tid :D
Håll ut!
#9 - 18 februari 2010 15:08
Nubi skrev:
Bar att håva och håva och håva :) Varje dag håvar du lite och så lite till och så lite till. Är du envis så blir du av med allt på en veckas tid :D

Håll ut!

håhåvaja va jobbigt:D (lågvattenmärke på humorn idag)
#10 - 18 februari 2010 16:23
De små gröna bladen från helvetet....
#11 - 18 februari 2010 16:31
konstigt att de som hade akvariet innan inte visste det de hade ju hela ytan täckt i ett tjockt lager. Eftersom jag tog över tetrorna och kuhlin behöll jag en tiolitershink med vatten däri fanns en del av bladen...
#12 - 18 februari 2010 17:14
Tycker dert är trevligt med lite andmat i akvariet vid varje vattenbyta så plockar man ur nästan allt så att man håller det på en rimlig nivå:)

Kanske skulle göra mig av med dem någon gång Det är ju trots allt inte så svårt som vissa verkar tycka.
#13 - 18 februari 2010 17:15
I så fall skulle ju Valisneria vara mycket värre då de sprider sig värre än vad jag någonsin upplevt med akvarieväxter. har en full tiolitershink med mestadels torkade Valisneria americana och fortfarande lär jag nog ha 50 plantor i mitt lilla 325 liters. Började med 5 stycken för några månader sedan.
#14 - 18 februari 2010 17:16
Meddela sedan hur det gick när du väl bestämt dig att utrota dem;). Det räcker med ett enda litet skitblad kvari karet så är det kört igen:(....
#15 - 18 februari 2010 17:23
ansjo skrev:
så är det kört igen:(....
Så illa är det väl inte, har i mitt kardinaltetraakvarie, visst får man hålla efter dem, men akvariet är i perfekt balans, inbillar mig att de hjälper till.
#16 - 18 februari 2010 17:25
Har aldrig haft problem med dem, har fått hem via fiskaffären men de har alltid försvunnit själva.
#17 - 18 februari 2010 17:28
Ok, erfarenheterna verkar olika nu vet jag inte hhur jag ska göra...
#18 - 19 februari 2010 08:20
Förstår inte problemet. Ok om man inte gillar dem eller inte vill ha flytväxter, kan vara lite jobbigt att få bort dem. Jag plockar ur en 10-15 nypor varje vecka ur mitt 60 liters. Vill man ha växter i ytan tycker jag de är helt ok, ger också vad jag kan tolka/min erfarenhet positiva effekter på akvariet.
#19 - 19 februari 2010 11:31
Ett tips, om du kan få tag i en inte allt för stor guldfisk, decimeter-stor sisådär, så käkar de Andmat. Jag ville ha bort den från mitt akvarium och fick låna en guldfisk av en kompis. Den åt upp all Andmat på några veckor och jag har inte sett ett blad sedan dess.
#20 - 19 februari 2010 20:40
Nu har jag inte haft några själv men i butik där jag såg att de fanns i flera kar, så tyckte jag det såg riktigt mysigt ut.
#21 - 19 februari 2010 23:01
Heh jag var till en grannes damm i våras och tog hem andmat för att kunna ge slöjstjärtarna friskt foder året om. Tröttnade på mattan i 180L flyttade över den största av dem det tog 2 dygn så var det inte att blad kvar =)
#22 - 20 februari 2010 09:53
Nu har jag tagit bort lite men inte allt...
Bilagor:
#23 - 20 februari 2010 10:40
Jag hade gärna velat ha lite. Har fått med några blad när vi köpt fiskar ngn gång men det försvinner alltid. Har ganska mycket cirkulation så det är kanske därför. Tetrorna trivs säkert jättebra med skuggan de ger.
#24 - 30 mars 2010 06:40
All andmat är nu borta! Jag tyckte det såg skräpigt ut så jag håvade upp det efter hand och snart var allt borta!
Jag har inte upplevt att andmaten ökade i mängd så explotionsartat som jag trodde.
Det var rätt lätt att få bort:)
#25 - 8 april 2010 13:02
Andmat? Är det inte nate? Jag "stal" några såna blad i den tropiska avdelningen på Universeum o lade i locket till snusdosan. Nu förökar de sig! Helt fantastiskt! Jag har jagat flytväxter som inte har massa fula rötter nedtill. Det här är ju perfa.
#26 - 23 oktober 2010 15:00
Jag går med i dissa-andmatklubben. Trodde att det var nate men.... Så jäkla jobbigt. Jag har ett 60 liters i köket och det är svårt att komma åt at håva upp... Jag tar en rostfri platt sil...så'n som man skummar långkok mm med. Det växer våldsamt snabbt och växterna under gillar det inte alls. :(

Annons