vad är det för snäckor?

#1 - 31 augusti 2010 17:09
Jag har fått in snäckor i karet, trots praktbotior. vad är det för snigelsort*? vanliga posthorn? hur blir man annars av med dem om inte botiorna tar dem?
http://1.bp.blogspot.com/_UZO9G3IvAsM/TH03Mp8rTmI/AAAAAAAAA-Q/KRUG9Gn4VgU/s1600/_MG_7272.JPG

tror till och med det är två sorters, denna verkar mer brun i skalet men verkar även finnas vita? de var dock lite svårare att fota...
#2 - 31 augusti 2010 19:21
Ser ut som den så kallade "kanelbullen" , en jobbig pest som förökar sig utav bara +"#¤%
Invasioner brukar oftast bero på övermatning. Dom gör nytta i karet, så kan man stå ut med att ha dom så är det bara bra.
Vill man ha bort dom, så mata lite mer sparsamt. Lägg i en gurkbit eller typ brocolli i karet och ta ur den efter ett par timmar.
Brukar vara fullt på grönsaken. Sakta men säkert sjunker beståndet.
#3 - 31 augusti 2010 20:46
det är det som är det konstiga, har sparmatat nu i snart treveckor för att undvika nitritspik i nystartat kar, tycks ha klarat det och har fortfarande ingen nitrit = matat lite? för mindre kan jag nog knappast mata, då känns det som om firrarna dör. Konstiga är att inte botiorna tagit de.

Jag hade i en gurkbit i förrgår men det var inte en enda snigel på, grrrr.....
#4 - 31 augusti 2010 20:58
Jag som var glad när jag hittade ett par sådana där! Tycker faktiskt de är ganska fina och inga snäckor vill ta över mina kar, TROTS att jag speciellt gärna vill ha ett par uppodlade för dvärgbotiorna. :p
#5 - 1 september 2010 09:13
haha ja alltså, jag klagar väl inte om det är i viss mängd men av tidigare erfarenhet kan de ta över allt och förstöra växterna? :( Men kanske botiorna håller dem i schakt? I dag hittar jag inte en enda så kanske att de blivit uppätna under natten :) Motverkar då alltså snäckorna nitriten egentligen, iom att de äter upp överblivet foder menar jag :)
#6 - 1 september 2010 09:15
skaffa malajsisk sandsnäcka;) dom är väldigt effektiva på att äta andra snäckor ägg
#7 - 1 september 2010 09:21
regicide skrev:
haha ja alltså, jag klagar väl inte om det är i viss mängd men av tidigare erfarenhet kan de ta över allt och förstöra växterna? :( Men kanske botiorna håller dem i schakt? I dag hittar jag inte en enda så kanske att de blivit uppätna under natten :) Motverkar då alltså snäckorna nitriten egentligen, iom att de äter upp överblivet foder menar jag :)

Botiorna kan helt klart hjälpa till men allmänt är snäckorna bra på att gömma sig. Det man inte ser... ;)
Min teori: Det är protein som blir nitrit och alla växande snäckor samlar ju på sig protein (som andra levande varelser) och därmed så är det bättre med mat som äts upp än ruttnande. Dock så återgår ju proteinet till vattnet om snäckan dör och inte själv blir uppäten. Men under en uppstart borde det bara vara positivt!

Annons