vad är det för sjukdom??

#1 - 31 maj 2007 17:26
-en fisk har blivit mager, fenorna är trasiga och spruckna och så har den mörkare fläckar på sig. Den ser riktigt sjuk ut, simmar konstigt och andningen verkar påverkad, den är avskild från dom andra fiskarna

-en silver molly har fått en mörk prick, verkar inte må dåligt.

-en gurami dog idag utan att jag kunde se några direkta symptom. innan var den slö och tryckte mest i ett hörn, inte så pigg på att äta.

-en guppy har en spricka på en fena. men fenan är ej tufsig.

vad ska jag göra nu??
#2 - 31 maj 2007 17:43
Är det i samma akvarie? Låter som om ditt vatten inte är jättebra och det påverkar ju fiskarna, testa med salt som nödlösning för sjukdomarna och hålla vattenvärdena stabila och bättre.

De allra flesta sjukdomar beror på dåligt vatten och kan förhindras med bra vattenkvalitet.
#3 - 31 maj 2007 17:54
hej och tack för ditt svar!

jag är ganska ny i akvarievärlden och skulle gärna vilja veta lite mer om saltet du pratar om, vad är det för salt du använder och hur??

vi har ett nystartat 160liters akvarium (ca 1 månad)
vi har gjort 1 delvattenbyte och använder sera aqutan och sera nitrivec i vattnet.

vi har haft ett eheim ytterfilter men bytte igår till ett innerfilter...

vad kan jag mer göra för att förebygga dålig vattenkvalitet och fortsatt död??
#4 - 31 maj 2007 21:40
golfboll skrev:
hej och tack för ditt svar!

jag är ganska ny i akvarievärlden och skulle gärna vilja veta lite mer om saltet du pratar om, vad är det för salt du använder och hur??

vi har ett nystartat 160liters akvarium (ca 1 månad)

vi har gjort 1 delvattenbyte och använder sera aqutan och sera nitrivec i vattnet.

vi har haft ett eheim ytterfilter men bytte igår till ett innerfilter...

vad kan jag mer göra för att förebygga dålig vattenkvalitet och fortsatt död??

Bra att du är här och frågar och lär dig mer! Det hurrar vi för! :) Man kan använda helt vanligt salt, bara kolla så att det inte är klumpförebyggande medel eller jod i, det brukar kallas natursalt. Jag har för mig [men dubbelkolla gärna här på zoopet] att en matsked per 50 liter är den dosen som man brukar använda.

Eftersom akvariet är nystartat så är det nog så att balansen inte är 100 ännu, men det kommer det kommer.. Allra bäst är att göra ett vattenbyte varje vecka, omkring 30% varje gång, använda vattenberedningsmedel [aquatan] som täcker det nya vattnet [30% av 160 l].

Har ni nitrit-tester? Nitrivecen måste inte användas jämt, utan kolla nitriten då och då, är den hög så använder ni nitrivecen en vecka, eller tio dagar eller vad det står på, minns inte helt. Och samtidigt, kom ihåg att inte mata för mycket - fiskarna ska äta upp vad de får på 3 min så det inte lägger sig på botten och förpestar vattnet.

Och självklart så måste ni se till att akvariet inte är överbefolkat - hur många fiskar har ni i karet? Detta är det allra viktigaste, att man inte har för många fiskar! Jag själv överbefolkade mitt första något vansinnigt och det fick sin följd att alla utom 2 fiskar dog, vilket var väldigt tråkigt, men jag sökte också min tillflykt hit till zoopet och har lärt mig jättemycket så nu mår alla fiskarna fint och jag har blivit akvariebiten.

Hade ni sköjt ur filtret ordentligt med innan ni stoppade ner det? Samt kramat ur det gamla - det gör så att de bra bakterierna som filtret härbärgar stannar kvar i vattnet, mkt bra.

Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa till lite, annars bara fortsätt att fråga!
#5 - 1 juni 2007 10:48
ja då ska här saltas för det här var inge roligt alls...
ja vi har nitritt-tester och det verkar vara okey nu iaf (vattnet byttes igår)
vi fortsätter med aquatan men skippar nitrivecen då..

inga nya dödsfall iaf, men dom stackarna verkar inte må så bra, tyvärr...

i akvariet bor/bodde:

1 dvärggurami -död
7 guppys - varav en i ett separat akvarium
2 platys - en iett separat akkvarium
2 pansarmalar¨
2 "vanliga" malar - i liten 3-5cm 1 större ca 7-8 cm
5 kardinaltetror
2 guramis - ca 5 cm
1 mussla
1 silvermolly - nu i ett separat akvarium,

ska jag ha alla i samma akvarium, har tagit bort dom som verkar sjuka till ett separat..
eller ska jag dela upp dom på två, är det överbefolkat??

tyvärr så kramade vi inte ur det gamla filtret, det hade jag/vi inte en tanke på...

jättetack för all hjälp, du verkar ju ha stenkoll på det här *skönt* ;-)

är det bra om jag fortsätter byta vatten lite oftare nu tills dom mår bättre eller är det dumt att byta för ofta (kan man det)????
#6 - 1 juni 2007 14:46
fifi skrev:
Bra att du är här och frågar och lär dig mer! Det hurrar vi för! :) Man kan använda helt vanligt salt, bara kolla så att det inte är klumpförebyggande medel eller jod i, det brukar kallas natursalt. Jag har för mig [men dubbelkolla gärna här på zoopet] att en matsked per 50 liter är den dosen som man brukar använda.

Eftersom akvariet är nystartat så är det nog så att balansen inte är 100 ännu, men det kommer det kommer.. Allra bäst är att göra ett vattenbyte varje vecka, omkring 30% varje gång, använda vattenberedningsmedel [aquatan] som täcker det nya vattnet [30% av 160 l].

Har ni nitrit-tester? Nitrivecen måste inte användas jämt, utan kolla nitriten då och då, är den hög så använder ni nitrivecen en vecka, eller tio dagar eller vad det står på, minns inte helt. Och samtidigt, kom ihåg att inte mata för mycket - fiskarna ska äta upp vad de får på 3 min så det inte lägger sig på botten och förpestar vattnet.

Och självklart så måste ni se till att akvariet inte är överbefolkat - hur många fiskar har ni i karet? Detta är det allra viktigaste, att man inte har för många fiskar! Jag själv överbefolkade mitt första något vansinnigt och det fick sin följd att alla utom 2 fiskar dog, vilket var väldigt tråkigt, men jag sökte också min tillflykt hit till zoopet och har lärt mig jättemycket så nu mår alla fiskarna fint och jag har blivit akvariebiten.

Hade ni sköjt ur filtret ordentligt med innan ni stoppade ner det? Samt kramat ur det gamla - det gör så att de bra bakterierna som filtret härbärgar stannar kvar i vattnet, mkt bra.

Lycka till! Hoppas jag kunde hjälpa till lite, annars bara fortsätt att fråga!

vill tillägga att jag bara snabbläst så börja inte undra varför jag tar upp det 2 gånger. ;)

massa du skrev! :P jo precis inget jod i bara, du kan även andvända vanligt vägsalt, det gör jag när mina fiskar är sjuka, för i vägsalten så finns inget jod eller annat skit, bara vanlig salt! (pluss mycket billigare än salt du köper i djur affärer. 1dl per 100L brukar jag ta, så sa dom även i djur affären där jag bor, och nej! det är inte korkat att byta för ofta, mycket bättre än att byta för lite, om du har överbefolkat så bytar man oftare. Lycka till!!
#7 - 1 juni 2007 15:21
okejj nu tog jag havsssalt (utan tillsatser) för det var det jag hade hemma, jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att iaf guramisarna verkar piggare igår än idag, nu jagar dom runt i akvariet igen..

igår visade nitrithalten på ca 0,1 så då blev det vattenbyte plus rengöring av all inredning. nytt vatten med aqutan och nitrivec, pumpen är ju helt ny... idag har dom fått sig en saltkur så jag hoppas att det blir bättre snart...

:confused:tycker ni att det verkar överbefolkat som det är nu, jag skrev tidigare vilka fiskar jag hade och det är i ett 160 liters akvarium, själv tycker jag inte det ser så värst fullt ut men jag kan ju ha helt fel..;)

:confused:räcker det med en saltkur eller ska jag fortsätta salta i samband med vattenbyte tills dom är krya??

tack för alla trevliga svar! kom gärna med fler :D
#8 - 1 juni 2007 16:25
Hej. Synd att dina fiskar dör & inte verkar krya.
Du fråga om överbefolkning, du kan själv räkna ut det genom att räkna 1 cm fisk per l vatten. & då räknar man ju givetvis fiskens vuxenstorlek.

Lycka till med akvariet!

Mvh Eva
#9 - 1 juni 2007 23:55
Havssalt är helt ok!

Visst vägsalt kanske funkar men jag såg på nån säck att det inte var "vanligt" salt så där måste man veta vad man gör.

I mina öron låter det inte som mkt fisk i ditt akvarium. Däremot behöver man mäta vattenkvaliten med dropptester och byta vatten därefter. Nitrit på 0.1 är ok men inte över!

Du ska INTE rengöra inredning, det är bla där det goda filterbakterierna sitter... Du ska bara byta vatten när det behövs. Vid vissa sjukdomar kan det vara bra med desinficering, men inte annars. Filter/pump sköljer man försiktigt när de slutar att pumpa tillfredsställande inte annars.
#10 - 2 juni 2007 09:27
tack för alla svar!
vi mäter vattenkvaiten då och då, och det vi kunde hitta var nitrit (0,1) men vi har nog bytt vatten för sällan helt enkelt, iaf jag tänkte att man inte skulle vara å peta för mycket, vi har ju fyllt på med fisk ganska så ofta och (kanske lite för ofta ?) istäället bytt större mängd vatten men inte så ofta...[:I]

jättebra att det finns såna som er att fråga, nu har ni [:-2] räddat livet på dessa stackars fiskar.

nu är det full fräs i akvariet, alla verkar pigga igen *puh*
#11 - 3 juni 2007 12:46
golfboll skrev:
tack för alla svar!

vi mäter vattenkvaiten då och då, och det vi kunde hitta var nitrit (0,1) men vi har nog bytt vatten för sällan helt enkelt, iaf jag tänkte att man inte skulle vara å peta för mycket, vi har ju fyllt på med fisk ganska så ofta och (kanske lite för ofta ?) istäället bytt större mängd vatten men inte så ofta...[:I]

jättebra att det finns såna som er att fråga, nu har ni [:-2] räddat livet på dessa stackars fiskar.

nu är det full fräs i akvariet, alla verkar pigga igen *puh*

vad skönt! :) lycka till i framtiden igen
#12 - 4 juni 2007 12:27
tack!

framtiden ser ju ljusare ut, här (på zoopet) finns ju allt man behöver veta och lite till...:p

verkar som om jag har haft tur att mina guppysar överlevt, läser överallt att dom blivit så känsliga men mina har inte visat några dåliga tecken...[:-106]
#13 - 4 juni 2007 20:34
varning salt med jod är skadligt för fiskarna!!!! inte bara vanligt salt farligr,. de kan bli jätte sjuka ,. (dö) det måste vara utan jod, jag har alltid sallt i alla mina aqa, ett heckto på 100 L, så förebygger du sjuklingar! du kan dubbla ransonen, om det e nödvändigt,. lita på mej!!
#14 - 4 juni 2007 21:02
golfboll skrev:
tack!

framtiden ser ju ljusare ut, här (på zoopet) finns ju allt man behöver veta och lite till...:p

verkar som om jag har haft tur att mina guppysar överlevt, läser överallt att dom blivit så känsliga men mina har inte visat några dåliga tecken...[:-106]

Hoppas allting kommer funka fint igen! :D

Läste igenom och jag tycker inte att du har överfullt, verkar vara helt perfekt faktiskt. Se nu till att byta en gång per vecka så kommer allting att gå jättebra för dig och bara fråga ifall det skulle behövas igen! :)

[ps: man behöver dock inte ha salt i jämt som någon skrev här i tråden.. bättre med en stabil vattenkvalitet så blir fiskarna inte sjuka.]
#15 - 7 juli 2007 08:35
varning salt med jod är skadligt för fiskarna!!!! inte bara vanligt salt farligr,. de kan bli jätte sjuka ,. (dö) det måste vara utan jod, jag har alltid sallt i alla mina aqa, ett heckto på 100 L, så förebygger du sjuklingar! du kan dubbla ransonen, om det e nödvändigt,. lita på mej!!

Varför är det farligt?

Om du har läst de någon stans var har du läst de då?
#16 - 7 juli 2007 08:51
Ska du använda mycket salt så är det bara att bege sig till Granngården där en 25:kgs säck med salt kostar 79:- och är i pelletsform. 10 st av dessa är ungefär 1 dl som är den vanliga dosen för varje 100 liter i karet.

Annons