Vad är det för för fel på min guppy?

#1 - 28 juli 2008 12:21
När jag kollade till mitt akvarium idag såg jag att en av mina honor betedde sig konstigt, hon simmade inte som dem andra utan rörde hela kroppen när hon simmade som en ål.
Vad kan det vara för fel och vad ska jag göra?
#2 - 28 juli 2008 16:16
Vet någon orolig om hon lider :S
#3 - 28 juli 2008 21:23
Låter som att det kan vara torpedsjukan som tyvärr en del Guppy får. Många säger att det inte direkt går att bota men det du kan göra är att hålla koll på dina värden i vattnet, tillsätta lite salt och hoppas på det bästa.
#4 - 29 juli 2008 16:59
Okej tack Nina :) Jag ska göra de :P
#5 - 30 juli 2008 16:16
Men torped sjukan smittar väl inte ? mvh SImon
#6 - 30 juli 2008 16:22
Om jag förstått det rätt så dyker det bara upp helt utan anledning i princip och jag tror inte det är direkt smittsamt.
Det bästa man kan göra är att hålla stabila och bra värden, tillsätta en del salt och inte glömma vattenbyte. Nåt annat vet jag inte, tyvärr.. Någon annan har kanske mer erfarenhet av denna mystiska "sjukdom".
#7 - 30 juli 2008 16:40
Okej tack ändå Nina :) Ska göra delvattenbyte nu och tillsägga salt :) Mvh Simon
#8 - 5 augusti 2008 10:01
har samma problem med några av mina guppy, men här fösvinner även stjärtfenan och att fisken blir kutryggig. kan det vara fenröta? har letat men inte hittat nått som stämmer på alla tre beskrivningarna. eller börjar torpedsjukan med kutrygg och övergår till svajande simmning? kan inte använda salt har cordys.

Annons