Vad är det för fisk(Neolamprologus mustax?)

#1 - 15 september 2003 07:30
Köpte ett begagnat 150-liters-kar och fick då med en fisk.
Betraktar mig som nybörjare vad gäller akvarier, men har surfat runt på zoopets sidor, och den fisk som mest liknar den jag har är:

Neolamprologus mustax, Sumbu
http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=887

Färgen på min fisk är dock lite mer orange och inte helt gul som bilden på sidan. Den är ungefär 1 dm lång.
Den har ett gäng vitgula prickar på analfenan(?) som jag inte tror är någon sjukdom.

Nån som har några tips? Är det verkligen en Mustax, verkar finnas många fiskar med den här kroppsformen...

Och om det nu är en Mustax, vilka fiskar kan den tänkas passa ihop med? I mitt nuvarande lilla akvarium har jag 8 zebrafiskar, 3 guppys, 1 guldfisk och 2 små ancistrus-malar.

Känns som att den nya jättefisken kommer att äta upp de mindre fiskarna om jag släpper i dom :)
#2 - 15 september 2003 18:29
Dåligt med svar, men jag skulle verkligen behöva lite råd!
Om det nu är den fisk jag tror eller en annan Tanganyika-ciklid, vad kan man då ha för andra fiskar tillsammans med den?

Jag testade hur den reagerade på en att jag släppa i en zebrafisk och sen min lilla guldfisk(kanske 3-4 cm stor).
Den stora fisken(cikliden?) betedde sig inte direkt snällt mot dom, så de fick snabbt räddas med håv tillbaks till mitt gamla akvarium.
Är det revir-beteende eller skulle den äta upp mindre fiskar?

Läste att man inte ens kan ha malar tillsammans med vissa ciklider?
Vad är det för mordiska varelser??? :)

#3 - 15 september 2003 21:56
Ursprungligen skickat av FatClimber

Köpte ett begagnat 150-liters-kar och fick då med en fisk.

Betraktar mig som nybörjare vad gäller akvarier, men har surfat runt på zoopets sidor, och den fisk som mest liknar den jag har är:

Neolamprologus mustax, Sumbu

http://www.backtonature.org/akvarium/fisk.asp?NR=887

Färgen på min fisk är dock lite mer orange och inte helt gul som bilden på sidan. Den är ungefär 1 dm lång.

Den har ett gäng vitgula prickar på analfenan(?) som jag inte tror är någon sjukdom.

Nån som har några tips? Är det verkligen en Mustax, verkar finnas många fiskar med den här kroppsformen...

Och om det nu är en Mustax, vilka fiskar kan den tänkas passa ihop med? I mitt nuvarande lilla akvarium har jag 8 zebrafiskar, 3 guppys, 1 guldfisk och 2 små ancistrus-malar.

Känns som att den nya jättefisken kommer att äta upp de mindre fiskarna om jag släpper i dom :)

Jag tippar att din fisk är en rödzebra:
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=95

Det är en mycket vanlig Malawi ciklid, medan mustaxen är en ganska sällsynt Tanganyika ciklid. Det finns dock flera andra gulorange Malawis så det kan vara nån av de också.

Nej, inte är ciklider som regel några hemska monster, men fisk som går in i munnen äter de upp, och fisk som håller revir slåss de med, det är lixom så de fungerar... Man får balansera dem så gott det går.

Om det är en rödzebra kan du säkert få massor av råd av folk här om vad du kan hålla med den, och hur den bör skötas. Själv har jag bara liten erfarenhet av malawi, och ingen personlig erfarenhet av rödzebror alls.
#4 - 15 september 2003 22:25
Tackar så hemskt mycket!
Fisken liknar faktiskt mycket mer en rödzebra!
Så nu blir det till att lista ut vad den har för böjelser...

Annons