Vad är det för fel på mitt vatten???

#1 - 27 november 2007 18:10
Har frågar förr utan att komma tillrätta med problemet. Ej heller i "min" akvarieaffär har de kunnat lista ut vad det är som är fel.

Bakrund: Jag har ett Juwel 110-akvarium sedan augusti. Har flera guppy, kopparbarber, neontetror samt två silverhajar, en ancistrus och fyra pansarmalar (julii). Har en del snabbväxande växter, men även storbladiga och ett par rödbladiga plantor. Vet tyvärr inte vad de heter. Har en stor svart sten samt en trädrot (från affären), som jag skrubbade innan jag lade i den i augusti.

En gång i veckan gör jag ett delvattenbyte. Jag byter ut c:a 20% av vattnet, byter det vita filtret, som då är alldeles svart (det blir svart redan efter ett par dagar bara!), sköljer ur övriga filter i vattnet jag pumpat upp, slamsuger sanden med häverten, rensar växter mm. Gör jag något fel vid dessa vattenbyten? Det brukar vara rätt äckligt vatten vid filtret, så jag suger rent ordentligt där innan jag går över till att suga rent i akvariet. Förra veckan fick jag upp en massa sand, som fastnade i häverten. När jag skakade loss den över ytan, kände jag att det inte luktade gott alls. Men så kanske det ska vara? Jag matar fiskarna en gång om dagen (på morgonen) och tror inte jag matar för mycket (men det kanske jag gör...?). De får i sig det allra mesta med en gång (inom 30 sekunder), men sedan ligger det kvar lite småbitar på ytan, som de inte vill ha.

Problemet: Mitt vatten är ganska grumligt. På ytan är det pyttesmå partiklar, men ibland blir ytan även lite "oljig". Växterna trivs inte. De storbladiga får en luden yta (främst på kanterna), svartnar i kanterna och ser inte så trevliga ut. De snabbväxande gröna västerna (typ Cabomba aquatica) är bara gröna i början, sedan får de snart en brun-röd-grå färg och ser jättetråkiga ut (verkar inte alls må bra). Jag ger växtnäring, utan resultat. Jag mäter värdena i vattnet med jämna mellanrum, men det är inga större problem med dessa värden.

Fiskarna verkar inte helt glada heller. Ett flertal guppy och neontetra har dött (ganska oväntat), men de övriga fiskarna verkar klara sig utan problem. Guppisarna har heller inte lyckats producera ynegl på hela denna tid (snart 4 månader) och det är kanske ett tecken på att de inte trivs.

Jag har sett en massa leasade akvarier på vårdcentraler, skolor etc och där är vattnet alltid jätteklart. Varför har inte jag det?

Det blev lite långt, men hellre att jag berättar för mycket, så ni lättare kan hjälpa mig lista ut problemet. Alla idéer emottages tacksamt!:)
#2 - 27 november 2007 18:29
Min första tanke är att du rensar för hårt i akvariet med filter rengörning och slamsugning villket tar bort nyttobakterierna. Men när du sedan beskriver att det luktar illa och filtret sätts igen rätt snart. Vad är det för typ av sand? Vad är det för typ av filtrering?
#3 - 27 november 2007 18:44
Låt bli att göra rent filtret förrän det har satts igen så mycket att ytrörelsen minskat.

Oljig yta får man ofta om man har för dålig ytrörlse. En kraftigare pump eller rikta den du har annorlunda

Vad anväder du för gödning? Det finns vissa gödningar som gör mer skada än nytta.

Att du inte har sett guppyyngel kan ebro på at de andra fiskarna har ätit dem.

Du kan nog minska matningen lite om det ofta ligger kvar lite på ytan efter 30s.
#4 - 27 november 2007 19:18
Du säger att du mäter värden som det inte är några fel på...Vilka värden och vilka testmetoder.

Att du städar för mycket kan vi nog konstatera. Filterna skall endast tvättas vid behov, inte på rutin och deffinitivt inte sammtidigt som vattenbyte.

Döende växter enligt din beskrivning och illaluktande sand tyder bägge två på nitratbrist, byt mindre vatten mer sällan.

I leasingakvarierna på ditt jobb byts 25% vatten var 3e-4e vecka och filterna tvättas två ggr om året.
MVH
Magnus
#5 - 27 november 2007 19:53
Mata flera gånger per dag, kanske morgon och kväll så mår fiskarna bättre...
#6 - 28 november 2007 10:45
Bakrund: Jag har ett Juwel 110-akvarium sedan augusti. Har flera guppy, kopparbarber, neontetror samt två silverhajar, en ancistrus och fyra pansarmalar (julii). Har en del snabbväxande växter, men även storbladiga och ett par rödbladiga plantor. Vet tyvärr inte vad de heter. Har en stor svart sten samt en trädrot (från affären), som jag skrubbade innan jag lade i den i augusti.

Det är bra att du byter vatten en gång i veckan, fortsätt med det.:D
För övrigt tror jag inte att ditt akvarium fått igång bakteriebalansen ordentligt. Det ska finnas ett medel som heter Nitrivec (har ej använt det själv), som man kan tillsätta i sådana här fall. Sök här på forumet, så hittar du nog mer information om Nitrivec.
Jag tror också att det vore bra om du lät bli att slamsuga botten varje vecka. Du borde inte behöva göra rent filtret varje vecka heller. I filtret ska en bakterieflora byggas upp, för att akvariet ska komma i balans. Pumpen cirkulerar vattnet, för att det ska syressättas.

Vad gäller lukten så ska den vara litet jordig, ungefär som i en skog om hösten.

Det verkar också vara så att du matar för mycket (det ska inte ligga kvar mat och flyta i vattnet efter 30 sekunder). Ge fiskarna mat varannan morgon i stället, det klarar de sig utmärkt på. Och ge dem LITE. Ta så mycket som du tycker är lite och halvera det, så får du en lagom portion!;) När akvariet så småningom kommit i balans igen, kan du börja mata varje dag igen. Men LITE.

Vad gäller växter och växtnäring, så tycker jag du kan prova PMDD (sök här på forumet om det). Både billigt och bra![:o]

Lycka till med ditt akvarium, och berätta gärna hur det går.
#7 - 28 november 2007 11:29
Hej

Det här låter inte alls bra.
Lukten och färgen, svart, tyder på att du har förruttnelse i sanden.

Ta ut allt ur akvariet, släng sanden och köp ny (alternativt koka den), växter och fiskar kan du förstås fortsätta med men rensa allt ruttet på växternas rötter och alla dåliga blad. Var hård och skoningslös och släng växter som ser för dåliga ut.

Jag gissar att du matat för mycket under lång tid och fått igång en rejäl förruttnelse i bottnen och då hjälper inget annat än att starta på nytt.

Skippa också det gamla vattnet och byt ut filterinsatserna, dom bakterierna vill du inte ha kvar. Använd gärna Nitrivec, det är en utmärkt produkt. Köp hem vitaprickmedicin eftersom det finns risk att den slår ut när fiskarnas motståndskraft sätts ned ytterligare.

Men vänta inte, dina fiskar lider och inget kommer bli bättre förrän du gör något rejält.

Sedan matar du lite varann dag och framförallt använd bara fryst foder!
Det smutsar minst av alla fodersorter och ger minst alger.

Till sist, du har fått olika råd i den här tråden och varför lite på något av dom?
Ring Akvarielagret i Stockholm och fråga, dom har ett mycket bra rykte och är kunniga.
Sedan är det förstås alltid svårt att ge bra råd när man inte sett och luktat! själv. Men jag tycker mig känna igen dina problem från tidiga egna erfarenheter. Jag försökte då med en massa olika grejer tills jag gav upp och startade om enligt ovan. Du kan nog spara tid och pengar och lidande för dina fiskar genom att gå direkt på en omstart.

Mvh Ubjs
#8 - 28 november 2007 12:50
Oj, vad många råd - tack! Ja, jag kanske städar för ofta, men eftersom filtrerna blir alldeles svartgeggiga, så tror jag inte att det är några nyttobakterier. Det vita, översta filtret blir svart redan efter 2-3 dagar, medan alla övriga filter vid kontroll efter en vecka har denna svarta gegga. Jag har ett vanligt filter, som ingick i akvariet (Juwel 110) och som sitter inuti akvariet. Det går inte att justera hur mycket vatten som ska "blåsas" ut genom pumpen. I början rengjorde jag inte filtrerna (bytte bara det vita översta), men nu när det är alldeles svart och sörjigt, så känns det oroväckande att inte ta bort det. Jag sköljer åtminstone i gammalt akvarievatten i stället för i vattenkranen...

Jag använder Nitrivec, även om snabbtesterna (Sera quick test) inte visar på några oroväckande värden (i början hade jag höga nitrithalter, men dessa är bra nu). Vid varje vattenbyte tillför jag sera aquatan och växtnäring (tropica aquacare flytande vätgödning). Växterna mår bättre såtillvida att de inte längre blir mer och mer "genomskinliga" och till sist så tunna att de går sönder. Nu har de "bara" en ful, luden beläggning i stället. Alger?

Jag har fin sand i botten (inte grus, alltså). jag tvättade den innan jag lade i den första gången. Ska sand normalt sett bytas ut ibland? Eller bara fyllas på vid behov, eftersom lite försvinner när man suger sanden?

Mina guppys är gärna vid ytan och rätt ofta stilla i närheten av filtret. Har jag lite syrebrist i akvariet, eller kan man inte ha det? (pinsamma nybörjarfrågor...).

Tack igen för alla råd!
#9 - 28 november 2007 13:01
Hej

Är det svart nere under sanden eller på sandytan?
Beläggningen på växterna, är den grön eller blåsvart?
Vad matar du med?

Mvh Ubjs
#10 - 28 november 2007 13:08
Sanden är inte konstig på ytan, men på ett område är det grå-svarta och brun-röda områden nere i sanden. Gammalt bajs som lösts upp?

De storbladiga växterna är svarta i kanterna, men det är ingen beläggning, utan mer att de "vissnat" där. På grejen som sprutar ut vatten från pumpen ser man att beläggningen är grön och det ludna på bladen är nog grönt. De snabbväxande verkar dock inte ha så mycket beläggning, utan mer att "bladen" ändrat färg från grönt till rostrött (fast jag kan ha fel; det kanske är en beläggnig som är svår att skrapa loss med fingret). Dessa snabbväxande är gröna nertill och ju högre upp man kommer, desto mer missfärgade blir de.
#11 - 28 november 2007 13:15
Jag glömde; jag matar med flingor (Tropica pet plus).
#12 - 28 november 2007 13:55
Det svarta i filtret kanske är gamla döda alger och du verkar inte ha helt svart material i botten.
Då är det ju ett rent algproblem och då räcker det om du byter ut flingfodret mot fryst foder och matar mindre enligt vad vi skrev ovan.

Står akvariet så att du får solljus på det? Spelar mindre roll i november men solljus ska alltid undvikas, jag får in lite sol från ett väster-fönster och brukar alltid har persiennerna vinklade för att skärma av, även under vintern.

Men viktigast är att du slutar mata med flingfoder. Jag hade mycket algproblem förut men sen jag gick över till fryst så har jag nästan inga alger alls.

Mvh Ubjs
#13 - 28 november 2007 14:45
Alla säger ju olika, men jag tycker du ska mata bara var tredje dag ett tag... Ytterst sparsamt, och utan att göra rent filtret. Fortsätt med dina vattenbyten, men byt kanske 30% en gång i veckan istället... Så skulle jag ha gjort.

Alger och växter som inte trivs är tecken på obalans. När växterna börjar trivas kommer algerna försvinna.

Men är det så som någon skrev, att det är riktig förruttnelse i akvariet på grund av för mycket matning, så kanske allting är allvarligare. Men jag tycker bara det låter som om du har matat för mycket. Sen låter det lite som om filtret är för litet, för dåligt, om det sätts igen så snabbt. Jag har inte gjort rent mitt filter på 6 månader.

Men försök knåpa ihop något av alla svar, lycka till!
#14 - 28 november 2007 14:54
Mitt ytterfilter blev igensatt utan att jag märkte det för några veckor sedan. Effekten blev ungefär som de besvär du beskriver. Jag undrar därför vad du har för filter, det kanske är för litet - har för liten cirkulation i förhållande till din vattenmängd?
#15 - 28 november 2007 18:12
Oj, mata så sällan... men de verkar ju så hungriga! Nåja, jag får väl prova med det. Det lär väl inte dö fler än nu i varje fall...

Filtret är det som satt i när jag köpte det. Enligt akvarieaffären ska det vara fullt dugligt, när jag var där och frågade om jag kunde "uppgradera" luftpumpen, så det skulle blåsa mera.

Akvariet står långt in i rummet utan att få solljus på sig. Däremot är det nog tänt ett par timmar för mycket per dygn.

Tack alla snälla för alla svaren!
#16 - 28 november 2007 18:21
Sanden är inte konstig på ytan, men på ett område är det grå-svarta och brun-röda områden nere i sanden. Gammalt bajs som lösts upp?

De storbladiga växterna är svarta i kanterna, men det är ingen beläggning, utan mer att de "vissnat" där. På grejen som sprutar ut vatten från pumpen ser man att beläggningen är grön och det ludna på bladen är nog grönt. De snabbväxande verkar dock inte ha så mycket beläggning, utan mer att "bladen" ändrat färg från grönt till rostrött (fast jag kan ha fel; det kanske är en beläggnig som är svår att skrapa loss med fingret). Dessa snabbväxande är gröna nertill och ju högre upp man kommer, desto mer missfärgade blir de.

Om du har fin sand är det möjligt att växterna ruttnar. Det blir för tätt runt rötterna. Dessutom är sanden så tät att den inte "luftas" och luktar då illa. Tänk på dy. Luktar inte kardemumma. Förruttnelsen gör att fiskarna mår dåligt, växterna dör och filtret blir igensatt = sämmre cirkulation på vattnet mindre syre osv.

Mitt tips är att byta ut sanden mot tex finare grus, tex engelsk sjösten 2-4mm (finns i större storlekar) eller något annat grus. Ta en titt på filtret, kasnke behöver du ett större filter eller annan filtermatta i filtret du har. Den vita filtermattan är rätt tät och sätts igen rätt snart (gjorde min fluval 4+). Detta kan dock modifieras rätt lätt genom att klippa små hål här och där i filtermattan.

Släng alla växter som är dåliga. Gör en omstart av akvariet. Det är vad jag skulle gjort om jag var du. Mata snålt i början. Vad det gäller matningen framöver när allt är ok, är du osäker, mata lite på morgon och lite på kvällen. Har du malar, släng i ett algpiller efter släckning så vet du att de åxå fär käk. Det gör inget om de får en dags matvila heller.

//Camilla
#17 - 28 november 2007 19:34
Ok, jag provar att byta ut sanden. Det ser ändå inte så fräscht ut med upplöst bajs... Jag tyckte bara att det såg snyggt ut med "strand-sand". Kan man byta ut alla växter med en gång, eller ska man ta några i taget?
Bilagor:
#18 - 28 november 2007 19:40
Byt alla växter som är dåliga.

Vi har sand och det verkar som växter med kraftiga rotsystem som echinodorus och lotus är gladast i den sanden. De luckrar upp den. Och all skit hamnar kring deras rötter när fiskarna simmar runt så det ser ganska rent ut oxå.
#19 - 29 november 2007 12:37
Filtret är det som satt i när jag köpte det. Enligt akvarieaffären ska det vara fullt dugligt, när jag var där och frågade om jag kunde "uppgradera" luftpumpen, så det skulle blåsa mera.

Akvariet står långt in i rummet utan att få solljus på sig. Däremot är det nog tänt ett par timmar för mycket per dygn.

Tack alla snälla för alla svaren!

He, he, jag har aldrig hör någon i någon affär säga "Nä, tusan den där tog vi med i paketet bara för att priset skulle bli attraktivare, men egentligen.." :)

Känns den liten, ..att den blir snabbt igensatt så är det ju en ganska liten investering att uppradera till ett nummer större. Att ha en stor filteryta är alltid bra för miljön i vattnet och på de lite bättre modellerna finns en spak där själva "blåset" kan strypas om det är lite hårt.
#20 - 7 december 2007 23:54
i juwel akvarie som ovan 110 är filter :
de brukar köra med dubbel / trippel tex 180 lit = 600 l/h filter lika sa i 120l
#21 - 8 december 2007 00:36
Ta & lugna ner dig "guppymatte". Du behöver först & främst nya lysrör (som du billigt kan köpa på www.pwss.nu "underbar återförsäljare med passion för djurens bästa till bra pris") Inte över 150:- så löser han ditt problem med nya rör & tofsalgerna dör av det nya starka ljuset. För det andra så kanske du har samma odlingssand som jag hade i 4 år i mitt Juwel. Där växte svärsdsplantorna så det knakade men sanden blev med tiden allt mera jordlik som i vanliga badsjöar. När jag skulle flytta så gjorde jag tack & lov en tömning av akvariet vars sand & växtrötter bildat sediment av bottenmaterialet. Jag slet för att få ut det med en plastburk men akvariet höll stabilt så som man förväntar sig av Juwel. Under flytten hjälpte min far till & fick ett antal hinkar med sand på släpet med sig för att tömma. I sin vrede så åkte nog varenda botten på de hinkarna ut & jag såg dem inte igen. Det visar hur den finkorniga sanden blivit förvandlad till sandjord & hur förbannad min far antagligen var när han inte insåg att det skulle komma ut av sig självt :-). Nu har jag emellertid skaffat ciklidgrus på PWSS.nu runt en millimeter som absolut inte förvandlas till jord men är väldigt ljus & vacker. Mina svärdsplantor växer inte som förut men de lever kvar trots allt. Gruset är vackert och sedimenteras inte gärna vad jag har sett. Vad man alltid bör minnas är att varje akvarieupplevelse ger erfarenhet lärdom även om man ofta misslyckas med det perfekta ekologiska systemet.
D.v.s är att dina erfarenheter av döda guppies kommer att få dig att förstå & försöka på nytt för att lyckas vilket du kommer att göra när du förstår ekosystemets alla komponenter!

Annons