Har frågar förr utan att komma tillrätta med problemet. Ej heller i "min" akvarieaffär har de kunnat lista ut vad det är som är fel.
Bakrund: Jag har ett Juwel 110-akvarium sedan augusti. Har flera guppy, kopparbarber, neontetror samt två silverhajar, en ancistrus och fyra pansarmalar (julii). Har en del snabbväxande växter, men även storbladiga och ett par rödbladiga plantor. Vet tyvärr inte vad de heter. Har en stor svart sten samt en trädrot (från affären), som jag skrubbade innan jag lade i den i augusti.
En gång i veckan gör jag ett delvattenbyte. Jag byter ut c:a 20% av vattnet, byter det vita filtret, som då är alldeles svart (det blir svart redan efter ett par dagar bara!), sköljer ur övriga filter i vattnet jag pumpat upp, slamsuger sanden med häverten, rensar växter mm. Gör jag något fel vid dessa vattenbyten? Det brukar vara rätt äckligt vatten vid filtret, så jag suger rent ordentligt där innan jag går över till att suga rent i akvariet. Förra veckan fick jag upp en massa sand, som fastnade i häverten. När jag skakade loss den över ytan, kände jag att det inte luktade gott alls. Men så kanske det ska vara? Jag matar fiskarna en gång om dagen (på morgonen) och tror inte jag matar för mycket (men det kanske jag gör...?). De får i sig det allra mesta med en gång (inom 30 sekunder), men sedan ligger det kvar lite småbitar på ytan, som de inte vill ha.
Problemet: Mitt vatten är ganska grumligt. På ytan är det pyttesmå partiklar, men ibland blir ytan även lite "oljig". Växterna trivs inte. De storbladiga får en luden yta (främst på kanterna), svartnar i kanterna och ser inte så trevliga ut. De snabbväxande gröna västerna (typ Cabomba aquatica) är bara gröna i början, sedan får de snart en brun-röd-grå färg och ser jättetråkiga ut (verkar inte alls må bra). Jag ger växtnäring, utan resultat. Jag mäter värdena i vattnet med jämna mellanrum, men det är inga större problem med dessa värden.
Fiskarna verkar inte helt glada heller. Ett flertal guppy och neontetra har dött (ganska oväntat), men de övriga fiskarna verkar klara sig utan problem. Guppisarna har heller inte lyckats producera ynegl på hela denna tid (snart 4 månader) och det är kanske ett tecken på att de inte trivs.
Jag har sett en massa leasade akvarier på vårdcentraler, skolor etc och där är vattnet alltid jätteklart. Varför har inte jag det?
Det blev lite långt, men hellre att jag berättar för mycket, så ni lättare kan hjälpa mig lista ut problemet. Alla idéer emottages tacksamt!:)