Vad är det för fel på mina Guppys?

#1 - 17 november 2004 14:13
Hejsan!

Tre stycken av mina 5 guppys har dött på kort tid:

Förra vecka dog en hona, hon stod på nosen på kvällen och på morgonen var hon död.
I lördags dog en hane för mig, hans stjärtfena slutade att fungera och efter ett tag dog han oxå.

I söndags och måndags fick honorna yngel (jättekul) men idag dog en av honorna (låg o flöt på ytan nu precis) och den andra honan ligger på pumpen och ser inte alls ut att må bra.

Hanen däremot verkar pigg och glad precis som alla yngel. Har en liten mal också och han växer, äter och mår bra.

I lördags var jag och pratade med djuraffären och de sa att det inte var nitrit för då hade alla dött på en gång så de visste inte vad det var...

Någon som har en aning om vad som händer med mina fiskar?
#2 - 17 november 2004 14:21
dom behöver inte då allla på en gång om det är inte är en rejäl kick men har du nått test för nitrit?
Gör ett vatten byte och köp ett medel som hjälper för det "mesta". du ser inga andra sjukdoms symtom?
#3 - 17 november 2004 14:30
Nej, jag har inte sett något konstigt på dem, de såg ut precis som vanligt. Bara det att den första honan stod på nosen, hanen kunde inte röra bakfenan och honan som dog nu flöt, vilket de andra inte gjorde...Men inget yttre :-(
#4 - 17 november 2004 14:43
Jag tycker att du omedelbart ska byta 50% vatten. Köp snarast, helst idag; ett nitrit test.

Hur stort kar har du och hur många firrar är det där i? Hur ofta och hur mycket vatten har du i? Hur länge har du haft igång detta kar?

Guppy har ju en förmåga att yngla av sig rejält och har du då för mycket fisk i så blir det lätt nitrit i det. Honor har enligt min erfarenhet på senare år en förmåga att dö efter några kullar.
#5 - 17 november 2004 14:53
Jag har precis bytt hälften av vattnet, hoppas att det hjälper. Jag hälde lite Nitrivec på filtret (blev tipsad om det på djuaffären).

Jag har bara ett litet 26 l akvarium och just nu är där två guppys, en liten mal och yngel. Tre guppys har dött. Jag byter ca 1/3 del en gång i veckan - fast lite oftare nu sedan det börjat att kärva.

Jag har haft akvariet en månad ungefär.
#6 - 17 november 2004 14:54
En av mina vänners guppy brukar vara ovanför pumpen, men då brukar de vara dags för henne att få yngel
#7 - 17 november 2004 14:57
Men den guppyn har precis fått yngel (för ca 2 dgr sedan)...
#8 - 17 november 2004 15:00
När man har fisk i ett såpass litet kar så vill jag rekomendera dig att nyta vatten 2 gånger i veckan. Det är jätte svårt att få en bra balans i ett sånt litet kar. Därför brukar man rekomendera att man som nybörjare ska skaffa ett kar som är 100 liter eller mer.

Jätte bra att du hällde i nitrivec för det skadar ju aldrig. Men det viktigaste är ändå att du med ett test kollar nitriten och den är inte dyr. Ca 100 kr och då är det mellan 25 och 40 tester du kan göra.

Ett nystartat kar har lättare för att få nitriter än ett som varit igång i ett halvår eller mer.

Fiskar kan ha svårt med flytten då det är stressande för dom och då är det mer mottagliga för sjukdomar.

En liten fråga som egentligen inte hör till ämnet... Vad är det för mal du har i? Varför jag undrar är för att det är väldigt få malar man bör hålla i sådant litet kar.

#9 - 17 november 2004 15:06
Ok, då börjar jag att byta två gånger i vecka i stället! Skönt att få en vettig förklaring till vad som hänt :-)

Jag vet tyvärr inte vad det är för mal, de var djuraffären som sa att jag kunde ha honom i mitt lilla akvarium - han är ca 4-5 cm lång (nu) brun med fläckar och hon i djuraffären sa att han skulle bli ca 10 cm stor. Jag vet inte om hon haft fel angående malen, men han verkar trivas i alla fall :-)
#10 - 17 november 2004 15:09
Min syster han en sådan. DE är en antenn-mal. Hittade idag ävet ett yngel i min väns akvariu, men precis när jag upptäckte de kom en sorgmanteltetra och åt upp de :( Inga yngel har överleft. Hoppas de går bättre för dina.

Men jag har ett 26 lites. Och de sa jag skulel byta 1 ggr i veckan, 30% av vattnet. Har hört att han itne ska byta flr ofta.
#11 - 17 november 2004 15:15
Jaha! Han är urgullig i alla fall, helt klart favoriten i mitt lilla avarium :-) Vad synd att ynglen blev uppätna... Själv oroar jag mig mest för att för många ska överleva (där är ca 25 st nu) - av naturliga skäl kan jag inte ha hur många guppys som helst i akvariet och nu när många av de vuxna har dött är jag rädd för att det kan bli för trångt när de blir stora...

Hmm, ok - innan bytte jag alltid 30% en gång i veckan men det verkade inte räcka...Jag kanske kan gå tillbaka till det då det verkar ha stabiliserat sig?
#12 - 17 november 2004 15:16
Ursprungligen skickat av Lotta.p

Ok, då börjar jag att byta två gånger i vecka i stället! Skönt att få en vettig förklaring till vad som hänt :-)

Jag vet tyvärr inte vad det är för mal, de var djuraffären som sa att jag kunde ha honom i mitt lilla akvarium - han är ca 4-5 cm lång (nu) brun med fläckar och hon i djuraffären sa att han skulle bli ca 10 cm stor. Jag vet inte om hon haft fel angående malen, men han verkar trivas i alla fall :-)

Vettig och vettig men så gott jag kan och förstår *s*

Jag tycker du ska höra med affären om vad det var för mal du köpte, då den vanligaste mal man stöter på här i mina trakter är ancistrus som man inte ska hålla i ett sådant litet kar. Tyvärr så är det många affärer som har expediter som inte har så stor kunskap om fisk som kanske säljer sådant som de ej bör.

Men det är nog ingen större fara nu men om det visar sig vara en fisk som blir något större så bör du byta till ett större kar. Men har man börjat med fisk så är det ju lätt att skaffa fler och större kar då det faktist är jätte kul med fisk (även om dom dör ibland)
#13 - 17 november 2004 15:20
Då jag har 10 kar så byter jag så här;
19-20 l karen 2 ggr veckan 50%
50-375 l karen 1 gång i veckan 30%
#14 - 17 november 2004 15:21
Du sa att den va brun va? Malen? För de är antennmalen. De fanns mäst sånna i affären jag var :) JAg skulle säg att du skulle rengöra 1 ggr i veckan.
#15 - 17 november 2004 15:23
Han är en antennmal, är det samma sort som ancistrus?

Fler kar blir det nog i framtiden! Detta lilla är mitt första men jag tycker att det är jättekul (roligare än vad jag trodde) och det är alltid något spännande att titta på :-p Det tråkiga är att jag hade blivit lite fäst vid fiskarna vilket jag inte trodde jag skulle bli, men jag får väga upp förlusterna med att hela akvariet numera är fullt av yngel :-)
#16 - 17 november 2004 15:25
Jupp, han är brun :-)

Ska jag då rengöra som jag gjort innan? 30% en gång i veckan? (blir förvirrad) :-p
#17 - 17 november 2004 15:25
Även ancistrusar är bruna...och plecos... och......
#18 - 17 november 2004 15:29
nej det är inte samma fisk... kolla på min zoon så ser du hur ancistrusar ser ut.
#19 - 17 november 2004 15:33
Nu tror jag att jag hittat vad det är (sökte på altavista), han ser ut så och beskrivningen stämmer :-)

http://www.skeneciklidhobby.com/itm00080.htm
#20 - 17 november 2004 15:37
alltså en vanlig ancistrus... ska definitivt ha ett större akvarium än det du har...
#21 - 17 november 2004 15:38
Då har djuraffären bra koll... *suckar*
#22 - 17 november 2004 15:42
Nää *S* som vanligt....inget man blir förvånad av att höra direkt. *suckar*
#23 - 17 november 2004 15:49
Tack för hjälpen allihop! Guppyhonan verkar tom vara lite piggare nu :-)
#24 - 17 november 2004 16:09
Det var roligt att höra att den nu blivit piggare.
#25 - 17 november 2004 20:11
Lotta.p: tycker du ska lyssna på MarieJ och göra två mindre byten i veckan. Har du svårt för att hinna det så byt hälften varje vecka, det fungerar också. Jag byter hälften i alla kar oavsett storlek varje vecka eftersom jag har fisktätt med många yngel överallt just nu.
#26 - 18 november 2004 08:00
Ok, då gör jag så :-)

Tack
#27 - 18 november 2004 08:13
det kan vara för varmt i vattnet.. Mina guppys dog så som du beskrev, då sänkte ja tempen å dom vart som vanligt igen.
#28 - 18 november 2004 13:03
Jag har 25 grader - är inte det normalt?
#29 - 18 november 2004 14:08
jo, det är bra...
#30 - 18 november 2004 14:57
Ok :-)
#31 - 19 november 2004 13:39
Ursprungligen skickat av Amalia

En av mina vänners guppy brukar vara ovanför pumpen, men då brukar de vara dags för henne att få yngel

vad menardu?
#32 - 20 november 2004 09:35
Hej!
På jobbet har vi haft stora problem med våra guppys. Vi hade en kampanj där vi sålde dom billigt och i slutet av denna kampanj började dom dö i massor. Vi karantänade akvarierna med guppysen.
Vad jag märkte på hanarna var att dom blev som förlamade från mitten av fisken till stjärten. Det var bara huvudet som kunde röra sig. Vissa började tappa balansen och huvudet slog i bottnen med stjärten uppåt. Vi förlorade nog ett hundratal guppys på detta sättet.
Vi medicinerade med olika preparat, men det verkar inte som nåt bet på sjukdomen. Nu har det stabiliserat sig och vi har ungefär 5-6 guppys kvar i det mest utsatta akvariet. Även malar gick och dog.

Nu får vi ta nya friska tag helt enkelt. På djuraffärer blir det en hel del stress och oro för fiskarna när man ständigt är och håvar överallt. Inte konstigt om det bryter ut sjukdomar ibland.

Mvh, Eloise.

Annons