Vad är det för fel på mina fiskar??

#1 - 11 maj 2007 13:23
Det började med att jag köpte 6 scalarer i en butik. Redan ett par dagar senare noterade jag att en av dem bajsade vitt, men tänkte inte så mkt på saken.

Efter någon vecka dog den första scalaren. Det sista dygnet blev det väldigt "lugn" och drog sig undan lite, sedan fick den svårt att simma, nosen dippade ner i sanden och till slut kunde den inte hålla emot strömmen utan flöt bort till insuget vid filtret. Vi förde ner den till en växt flera gånger, den verkade repa sig emellanåt och simmade iväg, men vi hittade den vid filtret flera gånger och sedan dog den.

De följande veckorna dog 3 scalarer till på likanden sätt + att 2 tigerbarber började se bleka ut. Det hände dock att en scalar repade sig och var helt frisk nästa morgon (och kanske dog 2 veckor senare istället).

Jag försökte ta reda på vad orsaken kunde vara och kom fram till att det kunde vara flagellater. Gick till djurbutiken och inhandlade 2 förpackningar Octozin, men när jag väl påbörjat behandlingen upptäckte jag att förpackning nr 2 var nån annan medicin och eftersom bebisen var sjuk i samma veva kunde jag inte ta mig till djurbutiken i tid för att köpa mer av "rätt" medicin och slutföra behandlingen.

Hur som helst verkade ingen av fiskarna må bättre och en fjärde scalar dog, fast denna gång helt plötsligt (och flera veckor efter de övriga, som dog med max någon veckas mellanrum). Såg honom 4-5 timmar innan jag hittade honom död, och då betedde han sig/såg ut precis som vanligt.

Efter detta besökte jag en ny djurbutik och fick med mig Sterazin hem och uppmaningen att behandla mitt 240-liters akvarium för 180 liter vatten vid 3 behandlingstillfällen (6 dagar), inte de 5 gånger som står på förpackningen.

Jag har nu gjort detta (fast behandlade vid 4 tillfällen och för 240 l sista gången) och tigerbarberna ser inte bättre ut. De två som är sjuka växer inte lika fort som de andra, är bleka och står och trycker mest i ett hört. Ibland är de dock ute, kommer och äter t.ex.

Har ett par Ancistrusar som är delvis bleka oxå, men jag är inte säker på om de är sjuka (beter sig inte konstigt iaf) eller om det handlar om naturliga färgskiftningar.

Ingen annan fisk blir sjuk. Vad kan det röra sig om och vad kan man göra åt det? Inget nitrit, kollar det regelbundet. Byter ca 20 % av vattnet varje vecka/varannan vecka.
#2 - 11 maj 2007 15:20
Ingen som har någon teori?
#3 - 11 maj 2007 19:54
*puffar igen*
#4 - 11 maj 2007 19:55
Bukvattusot? Går att bota i tidiga stadier.
#5 - 11 maj 2007 21:06
Nej, jag tror inte det. Inga andra symtom än de som nämnts ovan. Inga fjäll som står ut.

Annons