Vad är det för fel på honom?

#1 - 29 juli 2009 12:22
Mitt akvarium har varit igång i ca 2 veckor nu. Bor där gör 2 skäggmunsmalar, två guppys och ett okänt antal yngel. Malarna mår jättebra, har rensat akvariet på alger på bara några dagar. Har provat att ge dem brysselkål vilket de uppskattade väldigt mycket, annars är det en liten liten nypa flingor som gäller.

Dock är det något fel med min guppyhane. Okej, han var billig, kostade bara 30 spänn, det gör mig inte så mycket om han dör, men jag är paranoid anågende sjukdomar eftersom mina Bolivianska fjärilsciklider borde komma på en vecka eller två ungefär.

Han är slö, dvs. simmar lite matt mot strömmen, totalt omöjlig att skrämma (måste i princip röra honom för att han över huvud taget ska reagera på att jag är där), tar mat i munnen men spottar sedan ut den igen. (Har inte sett honom äta alls på 3-4 dagar) Dessutom är det någon konstig, väldigt tunn tråd som verkar växa (!) ut från hans bakfena. På ett par dagar har han magrat av rejält. :confused:

Guppyhonan är rund och fin om magen, jätteaktiv, äter bra och är faktiskt ganska roande att titta på. Hon har producerat två omgångar yngel redan (verkar det som i alla fall) och verkar ha växt ett par millimeter sedan hon kom. Just att hon mår så bra gör att jag får misstankar om att det är någon sjukdom och inte någon nitrittopp eller något annat som påverkar alla fiskarna. Hoppas ni har råd att ge!
#2 - 29 juli 2009 13:02
Är det från stjärtfenan eller analfenan som tråden växter? Ta gärna en bild på honom om du kan.
#3 - 29 juli 2009 13:55
Ska försöka få en bild på honom. Det mystiska är att det ser ut som någon slags alg. Typ som en ensam tofsalgstråd. Den är dock så tunn att jag inte vet om det skulle synas på bild, om det inte blir väldigt skarpt då förstås. Stjärtfenan är det.

Nu ligger han på ytan, men kippar inte efter 'luft'. Andas dock lite häftigare än vanligt. Fenorna har klibbat ihop, den enda värre än den andra. Han simmar just nu med två grummelvita trekanter på sidorna D: Tycker inte en guppyhane är en jättestor förlust, utan det är just det att jag är orolig för att mina älskade bolivianska fjärilsciklider ska kommer ner i något sjukdomsdrabbat akvarie. Malarna och honan är fortfarande lika pigga, aktiva och allmänt friska.
#4 - 29 juli 2009 14:02
Har du möjlighet att flytta honom?
#5 - 29 juli 2009 14:13
Till en hink isåfall. Har en extrapump till och med, även fast den är grymt dålig. Lyckades få en relativt bra bild, men hittar inte överföringssladden ;___;'
#6 - 30 juli 2009 08:21
Nu på morgonen hittade jag honom död. Hoppas att det inte är något som sprider sig.

Annons