Vad är det för fel?

#1 - 24 maj 2007 21:05
Har någon mystisk sjukdom i mitt kar, och jag kan för allt i världen inte luska ut vad det är. Har medicinerat mot svamp och mot vita prick, men det verkar inte vara det som är problemet, för fiskarna är fortfarande sjuka. De har dels en del prickar på fenorna, och sen så har de blekare partier på kroppen. Hade innan en sebrafisk som fick ett väldigt stort blekt parti, och sen en dag så låg den på rygg i karet, och där den tidigare var blek var den nu helt blodig. Vad ska jag göra? Jag blir knäpp om jag inte får bort alla sjukdomar från akvariumet snart. Det är inte så kul när allt dör.
#2 - 24 maj 2007 21:10
hej! du ska inte hälla i massa mediciner i vattnet om du inte vet vad för medicin du ska använda, du kan sabba hela karet om du gör så.

har du mätt dina vattenvärden? tex nitrit? börja med det i så fall om du inte har gjort det.

inte lätt att svara på egentligen när man inte vet någonting om ditt kar som vilka fiskar, hur länge det har varit igång, vad du har för filtrering, vad och hur mycket du matar och hur varmt du har det och alla dina vattenvärden.
#3 - 24 maj 2007 21:14
Blöh. Det skulle finnas någon typ fiskakut som man kunde ringa, så de kom och kollade på akvariumet, och listade ut vad som var fel.
#4 - 24 maj 2007 21:24
hehe ja det hade ju varit bra :) annars finns ju de här otroligt bra forumet där du kan få hjälp om du vill själv då.

SÅ, hur har du det med dina vattenvärden? har du några tester hemma?
#5 - 24 maj 2007 21:40
Nej, jag har bara pH-test, och det ligger alltid på 6,5. Men det känns som att allt annat borde vara stabilt, akvariumet har varit igång ett bra tag nu ju. Jag använde nitrivec i början, men det har jag slutat med, för jag tycker bakterierna borde finnas i filtret nu.
#6 - 24 maj 2007 22:35
Vad är det för fisk som drabbats av de olika sjukdomarna?
En del medicin slår ut bakterier, goda som onda och då är det som att få börja om från början igen.
Att fisk bleknar på halva kroppen låter lite som neonsjukan.
Kan även vara ammoniak i vattnet, men som andreassofus säger så är det bra om man kan få lite info om karet och fiskarna som går där.
#7 - 25 maj 2007 09:28
Fiskarna jag har är sebrafiskar, palettciklider, platy, ancistrusmalar, metallpansarmalar, paradisgurami och fläckig pandarmal. "Bleknandet" har jag hittills bara sett på sebrafiskarna och på en platy. Det var på sebrafiskarna det började då.

Har varit och kollat efter test på vattenvärdena idag, men de hade inga. :(
#8 - 25 maj 2007 10:08
Hur stort är karet?
Pump?
Konstig akvarieaffär som inte har tester, men jag är rädd för att det kanske är ett måste att köpa dessa om du vill få iordning på karet och man förhoppningsvis kan utesluta tex nitrit och ammoniak i vattnet.
Annars kanske du kan kolla om inte affären kan testa vattnet åt dig, om du tar med en burk med akvarievatten till dem.
#9 - 28 maj 2007 10:38
Karet är på 200 liter. Jag vet inte vad jag har för pump riktigt om jag ska vara ärlig. Den sprutar bubblor också i alla fall. [:o]

Ja, de håller på och ändra om där så allt är bara rörigt. Dessutom visste expediten ingenting om fiskar, så jag fick leta själv i ett hav av grejer som bara hade beskrivningar på tyska. Så de kan ha haft det, men efetr vad jag lyckades tolka så hade de det inte. Men jag ska försöka få tag på ett så fort som möjligt.

Men vad ska jag annars göra? Det är kanske dumt att medicinera när man inte vet vad det är, men det känns också ganska dumt att inte göra någonting. Jag vill ju inte direkt bara vänta på att fiskarna ska dö.
#10 - 28 maj 2007 11:19
börja iallafall med att göra täta delvattenbyten ca 10-20% varje dag ett tag för att säkerställa en god vattenkvalite... sånt här beror oftast på dålig miljö tex otillräckligt med filteryta, vattenbyten för sällan, olämplig blandning av fisk!
#11 - 28 maj 2007 13:07
Tror du kommit in i ond cirkel p.g.a många medicinvändor som slagit ut hela den goda bakteriefloran. Och medicineringen i sig sätter ner fiskarnas allmäntillstånd och de blir mottagligare för sjukdom.
Been there - done that :(

När jag nyss blivit med akvarium och var ruggigt okunnig fick jag trassel med sjukdom. Medicinerade högt och lågt men kom aldrig riktigt tillrätta med det hela. Konstiga symptom och sporadiska dödsfall, prickar och håglöshet o.s.v.

Jag slutade medicinera.
Köpte bakteriekultur på flaska.
Köpte extra vitaminer till fiskarna.
Körde täta små vattenbyten c.a en månad, typ 2-3 ggr/veckan.
Tillsatte salt.
Varierade kosten mellan både fryst levandefoder, flingor o.s.v.
Vid konstiga sjukdomstillstånd saltbadade jag de med symptom istället för att medicinera.
Höjde även tempen ett par grader emellanåt..

Jag försökte helt enkelt förbättra vattenkvalite'n samtidigt som jag försökte höja fiskarnas allmäntillstånd. Visst miste jag några till men problemen avtog ändå sakta men säkert.
#12 - 29 maj 2007 11:17
Nu var det ju i och för sig ett bra tag sedan jag medicinerade sist. Men jag gjorde ett delvattenbyte igår, hade i salt och höjde temperaturen.

Vad innebär det att du saltbadade dem?

För övrigt verkar det som att ju mer jag tittar ju mer sjukdomar upptäcker jag. En platy spärrar inte ut sina fenor som de andra, vissa fiskar har blivit helt röda vid gälarna. Och så alla de där med prickar lite överallt och bleka partier på kroppen. Jag blir så trött på det här. :( Känns som att det skulle gå bäst för mig om jag bara hade ett tomt akvarium.

Annons