Det började i lördags kväll, såg att en gul platy hona drog sig undan och stog stilla och öppnade o stängde munnen hela tiden. Efter närmare inspektion såg jag en liten vit fläck på ena fenan dom har på sidorna.
Såg direkt att det inte handlade om vita prick sjukan, utan sånna fall nån sorts svamp.
På söndagen hällde jag i salt i hela karet, ½ dl ungefär. Höjde även tempen till ca 28 grader.
I Tisdags hittade jag den död. Den var inte uppsvälld, men det kanske den inte hann o bli? Jag hittade den nämligen ganska snabbt efter att den dött. Såg den simma omkring på morgonen och förmiddagen men efter nån timme eller två så var den död.
Det ända som var fysiskt fel på fisken, som jag såg, var att den hängde oftare uppe vid ytan, stog mest stilla någonstans, eller simmade runt väldigt lugnt och fläcken på fenan. Fläcken blev större, eller rättare sagt längre. Till slut såg jag hur den svajade när fisken simmade, så hela fläcken satt inte fast på fenan... svårt att förklara.
Den var inte intresserad av mat men hade hela tiden fenorna utfällda, aldrig ihop.
Och nu tror jag en till platy hona börjar bli sjuk. Den har ihop fenorna och står oftare vid ytan.
Ska väl också då nämna att ytterligare en platy beter sig inte riktigt normalt, men den har varit så betydligt längre. Kanske en vecka eller två. Den står stilla vid botten med ihopdragna fenor men så fort jag går fram mot karet så börjar den simma som vanligt igen.
Info om karet:
-63 liter
-Ett fluval 2+ filter
-värmare
-byter vatten (25-30%) en gång i veckan, ibland oftare (men då bara ca 10%) pga mycke yngel nu.
-Andra invånare är förutom dom två 'sjuka' platyna, ytterligare en vuxen platy, ett antal platy yngel, Endler hona med ett antal yngel, tre kardinaltetror och en liten bebis Ancistrus.
-Har växter
-Matar en gång om dagen, ibland hoppar jag över ett par dagar i månaden. Försöker att mata mindre än vad jag tycker dom borde ha... vill inte övermata. Svårt o säga hur mycket jag ger, ger jag flingfoder äter dom ju opp det betydligt snabbar än om jag stoppar i pellets eller liknande.
-Bra cirkulation vid ytan, så det borde inte vara syrebrist.
-Har kollat pH och Nitrit, inga konstigheter där.
-Matar med diverse pellets, artemia, flingfoder och algtabletter.
Har inte haft i något nytt, som fiskar eller inredning, i samband med det här.
Vad kan det vara?
Otur med fiskar bara? Men dom har ju mått bra en tid efter jag köpt dom, varför blir dom sjuka o dör?
Vad kan jag mer göra just nu än salt o höjd temp o vattenbyten?