Vad är det för alg, hur får jag bort den? Bild

#1 - 12 april 2007 20:51
Den käkar upp mina växter och ser ut som fan. Vad är det för alg och hur får jag bort den?

http://i172.photobucket.com/albums/w14/Vollez/P1070001.jpg
#2 - 12 april 2007 21:37
Köp siamesiska algätare. Vilken alg det är vet jag inte.
#3 - 12 april 2007 22:28
Svårt att säga på den bilden. Är algen grön eller rödgrå? Jag tippar den är rödgrå? I så fall är det hjorthornsalg (staghorn), och det enda som äter den är som sagt siamesisk algätare.
#4 - 13 april 2007 03:54
Är det som Azur säger staghorn så kommer den att försvinna av sig själv efter ett tag. Man får ofta denna skitfula alg i nystartade akvarium.
#5 - 13 april 2007 06:39
.. speciellt på växter som inte klarar sig under vatten ;)

Jag tror det är Oedogonium, http://ivanov.cekool.com/images/-plantes/-algues/oedo.jpg

Som med alla alger är det stabilitet som gäller för att få dom ledsna. Dvs man ska skippa rotbökande, filtertvättar, ruttnande växter och gödningsförändringar.

Har man riktiga vattenväxter kan man fokusera på att få dom glada, och dom brukar trivas ungefär samtidigt som trådalger, men har man varierande vattenparametrar tar algerna över och växterna får aldrig tillräckligt fotfäste.
#6 - 13 april 2007 14:51
defdac skrev:
.. speciellt på växter som inte klarar sig under vatten ;)

Jag tror det är Oedogonium, http://ivanov.cekool.com/images/-plantes/-algues/oedo.jpg

Som med alla alger är det stabilitet som gäller för att få dom ledsna. Dvs man ska skippa rotbökande, filtertvättar, ruttnande växter och gödningsförändringar.

Har man riktiga vattenväxter kan man fokusera på att få dom glada, och dom brukar trivas ungefär samtidigt som trådalger, men har man varierande vattenparametrar tar algerna över och växterna får aldrig tillräckligt fotfäste.

Det är precis den algen, jag har ju nyplanterade växter i karet. Antar att dom inte har rotat sig riktigt ännu. Den växer på växten som är på bilden jag länkade till och nån storbladad lila/grön växt som dom sa va lite svår. Växer även på en annan.....ja vad den nu kan heta. Så börjar det nu även komma på mitt gräs...

Jag har inte rensat filtret eller liknande, har dock rätt nystartat akvarium så det hör väl till antar jag.

Gäller fortfarande samma tips om att skaffa en siamesiska algätare?
Har två stycken pleco?!
#7 - 13 april 2007 15:12
Oedogonium är ganska ljust grön, och ogrenad. Den växer på allt.
Hjorthorn är grålila och kraftigt grenad. Växer _nästan_ uteslutande på växter.

Oedogonium är standard-akvarie-alg-1A, den är extremt vanlig och praktiskt taget alla algätande djur äter den - räkor, otocinclus, ancistrus, snäckor...

Vad menar du med pleco? Alla tänkbara sugmalar och ett gäng botia-släktingar kallas det, och inte alla äter alger...
#8 - 13 april 2007 16:06
Vollez skrev:
Det är precis den algen, jag har ju nyplanterade växter i karet. Antar att dom inte har rotat sig riktigt ännu. Den växer på växten som är på bilden jag länkade till och nån storbladad lila/grön växt som dom sa va lite svår. Växer även på en annan.....ja vad den nu kan heta. Så börjar det nu även komma på mitt gräs...

Jag har inte rensat filtret eller liknande, har dock rätt nystartat akvarium så det hör väl till antar jag.

Gäller fortfarande samma tips om att skaffa en siamesiska algätare?

Har två stycken pleco?!
tycker inte du ska köpa siamesiska algätare endast för detta ändamål intensifiera istället vattenbytena och plocka bort lite alger och dem värst angripna bladen på detta sätt har jag kommit tillrätta med detta problem!
#9 - 13 april 2007 23:10
Nu slängde jag ut växterna som hade det på sig och klippte bort bladen som var angripna så mycket så bladen hade dött. Sen tänkte jagkolla om växten överlever om den bara har röttterna i vatten och bladen i luften. Antar algerna dör av det iaf....ett lite experiment. Dom står nu iaf i en kruka....kanske fel metod iom att fiskbajsen blir näring till endast ett fåtal växter nu i karet.

Köpte malarna på hornbach...och enda jag vet om dessa är att det står pleco på kvittot....lite trist. Dom är på dom algerna lite då och då...men mollyna verkar käka på dem lite oftare.

Ska man dra ner mycket på ljuset kanske? Eller om man bara använder ett rör ist för tre? kör belyst 12-22 på timer.

Ska ta och byta vatten i morgon med....hur gör ni förresten med vattenbyte. Ska man inte använda kallvatten igentligen för att slippa mässingrör osv?
#10 - 14 april 2007 07:58

Oedogonium är standard-akvarie-alg-1A, den är extremt vanlig och praktiskt taget alla algätande djur äter den - räkor, otocinclus, ancistrus, snäckor...

Coolt, det förklarar isåfall varför jag i ett pyttelowtech (IKEA-vas) blev av med dessa på några dagar efter att jag stoppat ner snäckor =)
#11 - 14 april 2007 08:14
lånar tråden lite.
Vilka snäcker skulle fungera med malawi vatten?
har lite problem med alger jag med
#12 - 3 maj 2007 09:52
Ingen som har nån lösning på toffsalger? Har köpt siameser nu med. Märkte dock att algerna dör om dom är utan vatten en liten stund men ska man sanera hela karet då? Borde väl bara bli värre...
Nån borde ju ha haft samma problem och blivit av med dom?
#13 - 3 maj 2007 10:01
mayday skrev:
lånar tråden lite.

Vilka snäcker skulle fungera med malawi vatten?

har lite problem med alger jag med

zebrasnäckor
#14 - 3 maj 2007 10:08
a

lgerna dör om dom är utan vatten en liten stund

Det tvivlar jag starkt på - helt klart så dör inte sporerna iaf. Sänker du vattenytan får toffsarna rejält med koldioxid en kort stund vilket brukar trigga en ganska fin tillväxt på dom.

Siameser är dock bra överlag för att förhindra nytillväxt på toffsalger. De gamla kommer försvinna allteftersom dom lever klart sin livscykel (hur lång kan den vara? 6 - 12 veckor?).
#15 - 3 maj 2007 11:29
men den övdre delen av glaset dog algerna och blev bara grå små prickar till slut. Kanske hade flyt. Jag startade karet för kanske 2 månader sedan så....det kanske försvinner med tiden? Zebra snäckor skulle ju funkat om jag inte hade åtta botior.
Ska man minska ljuset? Eller tvärtom? Gödning? Fler växter?
Enligt min teori ska man väl ha bra ljus och många växter.
#16 - 3 maj 2007 12:40
Hungriga Siameser brukar funka fint mot toffsar som du just märkt. Eventuellt får man lite svarta prickar här och var.

Glada växter är generellt ett roligt och spännande sätt att bli av med alger. Kräver bra med ljus och näring.
#17 - 3 maj 2007 13:50
Får köpa lite mer siameser då. Lite "ful" fisk men dom gör ju lite nytta...va snål och köpte tre stycken...och jag tror dom föredrar ett lite större "stimm"

Sen känns det dock lite lönlöst och köpa nya växter när algen dödar dem....fast vissa klarar sig väldigt bra ändå.
#18 - 3 maj 2007 16:52
Vollez skrev:
Sen känns det dock lite lönlöst och köpa nya växter när algen dödar dem....fast vissa klarar sig väldigt bra ändå.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det är inte algerna som dödar växterna, det är algerna som har förutsättning att må bra när växterna inte gör det. Dvs mår växterna prima så håller sig algerna borta.[/COLOR][/FONT]
#19 - 4 maj 2007 05:11
Har fått för mig att denna algen "kväver" växterna iom att den växer på dom.
#20 - 4 maj 2007 07:38
Så är det alltså inte som Maria säger ovan. Alger klarar *lägre* näringsnivåer än växter. Får växterna alger på sig är det för att dom inte mår bra.
#21 - 5 maj 2007 10:08
Algerna måste ju lyckas leva på ganska små näringsnivåer än växter iom dom kan växa på glas och på växter som dör. Vet dock inte om dom kanske tar näring från växter dom lever på...annars tar dom ju upp ljuset som igentligen växterna skulle tagit upp.
#22 - 5 maj 2007 16:35
Förmodligen utsöndrar glada och välväxande växter något som inte alger gillar. Stora mängder syre t ex. Men även olika typer av syror som ska locka till sig mikroorganismer eller kanske t om döda bakterier för att undvika den där glätta ytan av bakterier (biofilm) som säger åt alger att sätta sig där:
http://www.safari.vr.se/servlet/GetDoc?meta_id=2453&category=3
#23 - 5 maj 2007 16:51
tjena
kollade just på bilden
jag tror jag har samma problem med samma alg i mitt 48-liters
tömde det nyss på vatten, planterade om växterna, samt tillsatte Easy Life

hoppas jag blivit av med det mesta nu, men troligtvis kommer algerna tillbaka

jag har liksom långa trådar, de är liksom slemmiga trådar, ser skitäckligt ut

kan detta kanske bero på att min belysning består av glödlampor??

eller??

vad tror du??

lycka till med din algrensning!!
Kristoffer
#24 - 5 maj 2007 16:53
jaha
är det så alltså??
ja då mår f.......n inte mina växter bra
snyft

Kristoffer
#25 - 6 maj 2007 17:43
Jag hade ju osram lysrör till en början när jag fick algerna. Blev bättre när jag bytte ljuskälla men då var det för sent....så va det ju nystartat men belysningen är nog en bov i det hela med. Se till så du har rätt belysnigstid ca 10 timmar. Får se om algerna ger upp snart....jävligt irriterande. 3 siameser är lite snålt till 450 liter med har jag märkt.

Annons