Skulle behöva få lite svar hur jag ska transportera hem mina fiskar (en kampisk och 2 kardinal tetra..) Resan kommer vara ca.4 timmar! Hur ska jag göra?
Tacksam för svar!!! :)
legob skrev:Jag lånar tråden till en sidofråga:
Hur länge klarar sig fiskar i en vanlig plastpåse utan syrgas ovanpå så att säga? Jag försöker nämligen ordna med en transport från Tyskland och försöker reda ut bästa transportsättet så att de rara firrarna kommer levande fram.
Hur länge klarar sig fiskar i en vanlig plastpåse utan syrgas ovanpå så att säga? Jag försöker nämligen ordna med en transport från Tyskland och försöker reda ut bästa transportsättet så att de rara firrarna kommer levande fram.
[/COLOR][/FONT]Kjell Fohrman skrev:[FONT=Verdana][COLOR=black]14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor.
Kjell Fohrman skrev:
[FONT=Verdana][COLOR=black]15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar [/COLOR][/FONT]
[FONT=Verdana][COLOR=black]Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom[/COLOR][/FONT]
Salta Katten skrev:Tack för tipsen! Ett par frågor:
[/color][/font]
1/ Alltså blir den ena påsen upp-och-ner, eller fattar jag fel nu?
2/ Gäller detta även vid kortare transporter, ska man be att de gör så när man handlar pansarmal på andra sidan stan?
legob skrev:Kan man få något råd om transport från Tyskland?
oaken skrev:Eftersom det rör sig om små fiskar så klarar de sig nog utan problem i flera dagar. Har hört exempel om killies som varit pigga och glada efter 2-3 veckor i plastpåse. Små fiskar är ju bra på det sättet..
Och självklart ska de singelpackas.
legob skrev:Hur gör professionella importörer? Är det flyg där också?
legob skrev:Jag kan nu meddela den spända läsekretsen att i alla fall Elassoma evergladei överlever 1 vecka i plastflaska så nu är jag lycklig ägare till 5 stycken (2 par och 1 extra). De hade kommit (som vattenprov) på 4 dagar om DHL skött sig ordentligt.
För övrigt kom de i en sådan här fantastisk plastflaska, på den andra bilden ser man t.o.m. att halsen och korken sitter snett uppåt. Mycket smart!
legob skrev:Han heter Hans-Dieter. Mail: [EMAIL="haidi.f@web.de"]haidi.f@web.de[/EMAIL]. Kostnad 5 per fisk plus frakt 40.
DHL skickar inte levande djur och därför kallar man innehållet vattenprov, om det nu lurar någon med en så stor frigolitlåda.
E. evergladei är nog lättskött men den tar uteslutande levandefoder.:p
Själv skriver jag på tyska men tyskarna brukar vara väl så bra på engelska.