vad är det?

#1 - 23 december 2007 12:34
hej, mina två trogna platysar ligger nere på botten helt stilla....
dom simmar på platsen, och när jag släcker lampan simmar dom sakta upp och gör samma sak vid ytan... dom äter inte, inte vad jag ser iallafall.. båda ser lite utmärglade ut:confused::( vad är det för fel`?
#2 - 23 december 2007 13:58
Är det bara platysarna som är så här?
Dålig aptit brukar försvinna vid vattenbyte:D. Pröva det först.
annars får du återkomma med närmare beskrivning av karet, storlek, fiskar, etc!:confused:
#3 - 23 december 2007 14:00
Ooops, läste lite slarvigt, de går väl i 54 liter. Hur gamla är de, det skulle kunna vara ålderstecken också.
#4 - 23 december 2007 15:38
Det är nog tyvätt kört för dem. Börjar de visa dessa tecken så är det närmast stört omöjligt att få igång dem igen. Prova att ge dem röda mygglarver om du har det, ingen vidare näringsrik mat men bra om man vill ha igång fisk som inte äter.
Sök på "torpedsjuka" så kan du hitta en del fakta om detta tillstånd, även om inte allt passar in i sjukdomsbilden.
#5 - 23 december 2007 17:56
det är bara platysarna..
det är dom äldsta firrarna jag har :( synd att dom mår dåligt..
men varför simmar dom till ytan när det är mörkt?
#6 - 23 december 2007 18:07
Det kan vara flera orsaker och ett par gissningar är nog det enda jag kan komma med: att de får vara ifred där ifall du har malar eller andra fiskar som går på dem när det är mörkt eller att det är bättre med syre vid ytan då växterna inte ger ifrån sig något syre under de mörka timmarna.

Annons