Vad är Deep Blue Tiger shrimp för något?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 augusti 2008 10:54
Sonja har ju lagt in ett foto på denna räka
http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8762
och jag tänkte göra en artbeskrivning på den, men då undrar jag om det "bara" rör sig om "Blue Tiger shrimp" eller om det är något annat
#2 - 7 augusti 2008 12:07
Caridina cf. cantonensis "Deep Blue Tiger" samt "Blue Tiger" - verkar klassas olika veroende på färg, ska vara samma art? Färgerna på avkomman sägs ju variera ganska friskt. Förvirrande.

//C
#3 - 7 augusti 2008 12:08
Jag har inget svar, men en fråga. Går inte färgen ur dem efter ett tag? Alltså, att de får blekare/inte blåa ungar? Finns det någon blå räka som behåller färgen? Blue pearl?
#4 - 7 augusti 2008 12:41
Det är väl lite si och så med det där vad jag vill minnas. En del är ju färgade (hur fan man nu gör det) har jag hört. Blue pearl är ju bara lätt blåtintad.

//C
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 7 augusti 2008 12:44
Caridina cf. cantonensis "Deep Blue Tiger" samt "Blue Tiger" - verkar klassas olika veroende på färg, ska vara samma art? Färgerna på avkomman sägs ju variera ganska friskt. Förvirrande.

//C

OK - det lutar väl då åt att jag gör "artbeskrivningen" på Blue Tiger och sedan bara talar om att det finns olika grader av färgning på dom.
Uppenbarligen lär de mörkt blå vara dyrast - fast själv tycker jag nog att de lite ljusare är snyggast
#6 - 7 augusti 2008 12:56
Instämmer, dom mörkblå ser nästan svarta ut och då kan man ju lika bra ha Crystal Black. Ne dom där man faktiskt ser olika nyanser av blått är ballast.

Tigrarna med röda markeringar istället för svarta är ganska fräcka också :D

//C

Annons