Vad är Corydoras sp. 'Venezeula black' för något

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 12 juli 2008 20:10
Ja som sagt det säljs ju en art i Sverige under detta namn, men vad är det egentligen för en art.
Jag har hitta många motsägande uppgifter när jag har kollat googlat runt
DRDs foto finns här http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=8646&cat=all&ppuser=30457
#2 - 12 juli 2008 20:13
En till fråga, vart får man tag på dom?

//C
#3 - 12 juli 2008 20:24
Jag såg dem första gången på Aquarium Wilhelmi i tyskland o där nämndes att det var en C aeneus variant. Det finns iallfall en svart odlingsform av aeneus http://www.corydorasworld.com/corydoras/q/the_aeneus_group
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 12 juli 2008 20:42
kaj.p skrev:
Jag såg dem första gången på Aquarium Wilhelmi i tyskland o där nämndes att det var en C aeneus variant. Det finns iallfall en svart odlingsform av aeneus http://www.corydorasworld.com/corydoras/q/the_aeneus_group

Den sidan hittade jag också, men tyckte att nedanstående text var lite väl rörig för att det skulle vara något klart besked

Hartmut had the very first black aeneus amongst his thousands of normally coloured ones of the "schultzei-type". The black ones have orange fins in the first months of their life and so does one type of aeneus from Venezuela. This type lives in the Llanos of V and also Colombia and is regularly being imported. When they darken their body coloration (stress, light, etc.) they resemble the black youngsters and this might have lead to the name Black aeneus from Venezuela".

Guest
#5 - 12 juli 2008 20:48
luktar som aeneus "black" mycket vanligare i tyskand än här....kommer troligtvis bli en egen art också.
#6 - 12 juli 2008 22:02
Det finns 2 varianter som kan gå under samma namn, den ena är en odlingsform från Tyskland C. aeneus "Black" som odlas kommersiellt i Tjeckien och helt omöjligt är det väl inte att de säljer den som "Venezuela Black". Den andra är en vildform från Venezuela som man tror är samma art som C. venezuelanus och den säljs som C. sp "Venezuela Black".
Den har diskuterats flitigt på Planet Catfish så mer info kan man hitta om man gör en sökning på PC, Mattias fiskar ser mer ut som C. aeneus "Black" så de kommer säkert från Tyskland eller Tjeckien...tror jag.

Mvh Janne
#7 - 12 juli 2008 22:43
Fast det är inte en odlingsform av C. aeneus, det är en odlingsform av C. schultzei.

Schultzei ansågs förut vara en ras av aeneus.
Guest
#8 - 12 juli 2008 23:02
Då finns det tre "arter" men jag tänkte antingen på den Janne snackade om eller den svarta varianten som Azur länkade..
#9 - 12 juli 2008 23:32
Nej, jag tror det bara är två. Odlingsformen C. aeneus "Black" är samma fisk som odlingsformen C. schultzei "Black".

Och sen är det C. venezuelanus "Black", som är en i naturen förekommande fisk.

(C. venezuelanus kallas också C. aeneus; Isbrücker slog ihop alla Corydoras som hade vissa morfologiska karaktärer gemensamma till arten C. aeneus i en av de mest extrema fall av det som inom taxonomi kallas "lumping" som jag nånsin sett. Följer man Isbrückers revision så innebär den att ett stort antal grupperingar fisk som ser olika ut, är olika stora, lever i olika miljöer, och bor tusentals kilometer ifrån varandra och aldrig möts, på något vis skulle vara samma art. Jag tycker det är löjeväckande, men tills nån får rumpan ur vagnen och gör en ny revision av Corydoras är det egentligen, tekniskt sett, fortfarande det som egentligen gäller.)
#10 - 13 juli 2008 07:06
Azur skrev:
Nej, jag tror det bara är två. Odlingsformen C. aeneus "Black" är samma fisk som odlingsformen C. schultzei "Black".

Och sen är det C. venezuelanus "Black", som är en i naturen förekommande fisk.

Ja, så är det, jag skulle ha skrivit att Mattias fiskar är C. schultzei "Black" och inte C. aeneus "Black". Som tur är så är det inte många som följer Isbrücker's linje när det gäller Corydoras utan det kommer dyka upp många nya artnamn i framtiden och förhoppningsvis kommer vi slippa alla C och CW nummer fast det tar nog tid.

Mvh Janne
#11 - 13 juli 2008 07:20
Rätt säker på att Drd´s fisk kommer från Christians odling http://www.scandinavianaquatics.se/fish.aspx Han hade många av dem när jag var där efter ciklidstämman.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 juli 2008 07:56
Tack för svaren - de gav en hel del.

Så kontentan är att det är en svart avelsform av C. schultzei och det är det som jag kommer att köra med i artbeskrivningen
#13 - 13 juli 2008 07:59
Som kaj skriver så är mina från Christians odling och jag är ganska säker på att dom från början var vildfångade som han har odlat på.......men jag kanske måste ringa till han och kolla det igen.
Ska nämligen ha ett litet nätt gäng sådana malar igen för att några av mina tuppade av under resans gång ;):(
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 juli 2008 08:05
drd skrev:
Som kaj skriver så är mina från Christians odling och jag är ganska säker på att dom från början var vildfångade som han har odlat på.......men jag kanske måste ringa till han och kolla det igen.

Ska nämligen ha ett litet nätt gäng sådana malar igen för att några av mina tuppade av under resans gång ;):(

Ja kolla gärna med honom - experterna ovan verkar ju vara rätt säkra på att det är en avelsform
#15 - 13 juli 2008 08:07
Sist vi var med Syd gänget och besökte Christian så har jag för mig att han hade sådana hemma,och dem var Vildfångande.
#16 - 13 juli 2008 08:31
Länge tvista de lärde ;)
Bilagor:
#17 - 13 juli 2008 09:09
Corydoras venezuelanus "Black" är inte en odlingsform, utan finns vild (och kan vara en separat, obeskriven, art).
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 13 juli 2008 09:17
Azur skrev:
Corydoras venezuelanus "Black" är inte en odlingsform, utan finns vild (och kan vara en separat, obeskriven, art).

Jodå, men tipset ovan var ju att det rörde sig om en schultzei black och inte om venezuelanus black.
#19 - 13 juli 2008 16:06
Jag är ingen expert på Corydoras men jag tyckte kroppsformen stämde mycket bättre med http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=34 än den gör med http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=716 så lita inte helt på mig ;)

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 25 juli 2008 11:59
Drd har du kollat med Christian vilken art det handlar om? Skulle också gärna vilja veta vem som har importerat dom.
#21 - 25 juli 2008 16:16
Najj...har dessvärre inte haft en tanke på det på en hel vecka då jag knegat röven av mig på nya jobbet.
Ska ringa han och kolla i helgen.
#22 - 1 augusti 2008 07:50
Hej!

Hur går det med detta Mathias? Det är fler än Kjell som undrar hur det egentligen ligger till.

mvh

olof
#23 - 2 augusti 2008 07:57
Hej allihopa
Det är jag som har odlat några stycken av dessa.
Jag har lite mer info om det hela.
Ian Fuller skriver följande om "aeneus" från Venezuela:
*START*
However, there is more than one species of so-called 'aeneus' that has been found in Venezuela – in fact, there are at least three. The first one closely resembles the
specimens found on Trinidad in colour, size and shape.
The second species is known in the hobby as C. aeneus 'Black' and this fish is a similar, but more elongated, species with a very dark brown to black evenly coloured
body, and deep reddish-brown fins. This may very well represent a distinct species in its own right, but further scientific examination will be needed.
The third species from Venezuela that I, along with many other Corydoras enthusiasts, consider to be a valid species in its own right is Corydoras venezuelanus Ihering, 1911.
*SLUT*

Här har ni artikeln:
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/pfk/pages/show_article.php?article_id=628

Den han kallar aeneus "black" är troligen den som jag kallar "Venezuela Black" (ej venezuelanus som alltså är en beskriven art med rödbrun fläck i pannan).
Den är mer långsträckt än en "schultzei" som ska vara mer knubbig som en "vanlig" aeneus.
Har dock inte sett någon 100% säker schultzei, bilder visar dock en rel mörk fisk med ett kort guldstreck ovanför/bakom ögat.

Här kommer då det intresanta: Bland alla de 100-tals jag odlat har jag haft 5 som plötstlig blev gråare än de andra. Jag plockade ut 4 av dem eftersom jag inte vill sälja dem som fullgoda exemplar. Döm om min förvåning när alla efter några dagar var lika svarta som de övriga. Därefter har jag haft en till i ett av uppdragningskaren som blev gråare, den lät jag gå kvar och den är lika mörk som de andra nu! Det torde alltså bero på "sinnesstämmning/dåliga vattenvärden/?".
Detta gör alltså att de kan likna en väldigt mörk schultzei färgmässigt (ej kroppsmässigt), men att en odlingsvariant ska vara så jämn utan några ex. som avviker genom t.ex. blekare färger konstant verkar märkligt!
Jag ska ta lite bilder på dem och lägga upp på min hemsida snarast möjligt. Ska också skicka dem till Ian så kan vi få ett expertutlåtande.

Hoppas jag inte har förvirrat er ännu mer.

KrA
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 augusti 2008 08:08
Intressant och som sagt risken är väl att det känna ännu mer rörigt[:o].
Jag ser fram emot Ians svar.

Var kommer dina exemplar som du har odlat på från? Är de VF eller odlade?
#25 - 2 augusti 2008 08:25
Ah.... glömde.

Är inköpta på Vellingeblomman söder om Malmö. Ingen aning om var de kom ifrån. Tyvärr.

KrA
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 2 augusti 2008 08:34
C113 skrev:
Ah.... glömde.

Är inköpta på Vellingeblomman söder om Malmö. Ingen aning om var de kom ifrån. Tyvärr.

KrA

OK, nej det säger ju tyvärr inte så mycket. Annars kunde man ju spårat dom tillbaka.
#27 - 4 augusti 2008 10:14
Hej!

Min fru var på Vellingeblomman och frågade var de fått sina från. Enligt butiken var de odlade i Tjeckien. Det är ju ingen 100% uppgift men en ledtråd i vart fall.

mvh

olof
#28 - 4 augusti 2008 10:35
C113 skrev:

Den han kallar aeneus "black" är troligen den som jag kallar "Venezuela Black" (ej venezuelanus som alltså är en beskriven art med rödbrun fläck i pannan).

Ja, men om vill kalla den en Corydoras aeneus "Black" eller en Corydoras venezuelanus "Black" eller en Corydoras sp. "Black" är mest en fråga om tycke och smak. Dvs ifall man anser att arten venezuelanus alls existerar eller bara är en ras av aeneus, och/eller man anser att arten aeneus existerar utanför Trinidad.
C. sp. "Black" är vad jag skulle rekommendera att kalla den vildfångade svarta pansarmalen, men min åsikt är alltså att hela aeneus-gruppen är ett gigantiskt taxonomiskt fiasko i skriande behov av revision.

Har dock inte sett någon 100% säker schultzei, bilder visar dock en rel mörk fisk med ett kort guldstreck ovanför/bakom ögat.
Såvitt jag kunnat utröna har C. schultzei ett sammanhängande ljust streck från ögat till stjärtfensbasen. Att det är sammanhängande, och att den mörka färgen på sidan går ut i stjärtfenan, är vad som skiljer schultzei från aeneus "goldstripe" och aeneus "orange shoulder", där strecket inte når fram till stjärtfensbasen.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 4 augusti 2008 10:44
olof b skrev:
Hej!

Min fru var på Vellingeblomman och frågade var de fått sina från. Enligt butiken var de odlade i Tjeckien. Det är ju ingen 100% uppgift men en ledtråd i vart fall.

mvh

olof

I så rör det sig med mycket stor sannolikhet om en avelsform
Guest
#30 - 5 augusti 2008 18:40
Hehe detta är minst sagt en rörig tråd men mycket intressant:D

Trodde jag hade hyfsat koll efter några inlägg men nu är det tillbaks på ruta 1.

Men bara för att den är från tjeckien behöver det inte betyda att det är en avelsform fast man vet att dom gillar att skapa ny fisk.

Annons