Vilken sida i så fall?
För jag har hört att den grova sidan ger repor är det så, för den andra sidan (den släta) går typ inte att få bort algerna med...
Jag personligen har aldrig märktav några repor.. Använder alltid den grova sidan. Men har bara haft disksvamp med vit grov sida. Har hört att det finns slipmedel i den gröna!!
Jag håller med. Särskilt vissa kiselalger är för tuffa för att jag ska få bort dom med algmagnet. Se bara till att välja rätt svamp. Coop och Scotchbrite har slipmedel i sina gröna svampar. De som är lämpade för glas har vit yta. Sen får man naturligtvis se upp så man inte fiskar upp sand i svampen.
Jag tycker att det fungerar bra med vit filtervadd, som man gnuggar med i samband med vattenbyte. vadden tar med sig algerna och vattnet slipper bli grumligt.
Senast jag skrapade alger gjorde jag det med ett utgånget bensinkort. Funkade jättebra. Men så har vi inte så stort kar heller. Nu sköter ancistrusen det där åt oss. ;)
Härligt att höra mam att det inte bara jag som använder gamla kort till sånt=) Perfekt även att ha i bilen vid några minusgrader då man behöver skrapa bort lite is både inne och ute.