Vad är bosmider?

#1 - 15 juli 2009 15:33
Hej!
Ja, precis som det står i rubriken? Jag har googlat men hittar bara att det är fryst fiskmat - men vad det är för sorts djur? Var finns de? Kan man fånga dem själv? Osv. Nån som vet nåt mer?
Hälsningar
Jennifer
#2 - 15 juli 2009 16:01
Det är medlemmar ur familjen Bosmidae inom ordningen hinnkräftor, Cladocera. Dvs du kan betrakta dem som "dafnier".
Man kan fånga bosmider själv, de är mycket vanliga i sjöar och vattendrag, och vissa arter förekommer även i havet, ibland i stort antal.
#3 - 16 juli 2009 06:00
Tack! Då vet jag lite mer om vad det är jag ger mina fiskar!
Hälsningar
Jennifer
#4 - 26 juli 2009 18:36
Köpte frysta bosmider.Något jäkla skit tyckte jag.Såg ut som det snöade i akvariet,och fiskarna åt inte det..
#5 - 26 juli 2009 18:44
Tima skrev:
Köpte frysta bosmider.Något jäkla skit tyckte jag.Såg ut som det snöade i akvariet,och fiskarna åt inte det..

Alla mina firrar gillar djupfrysta bosmidier. Daphnier är sisådär, det äts men tveksamt och mysis ratar de nästan helt.
#6 - 27 juli 2009 18:28
TinaM skrev:
Alla mina firrar gillar djupfrysta bosmidier. Daphnier är sisådär, det äts men tveksamt och mysis ratar de nästan helt.

Favoriten i mitt kar är utan tvekan artemia =) det är kalas i karet :D
Bilagor:
#7 - 27 juli 2009 21:44
Ja artemia är bra, har inte vart med om någon enda fisk som ratat det, inte ens den mest kräsna diskus!=)
Bilagor:

Annons