Vad är bästa sätt att undvika få amoniakgaser...

#1 - 10 december 2007 13:26
i sitt akvarievatten

då jag verkar ha fått problem med detta så måste detta åtgärdas.

Men jag undrar hur jag undviker att få dessa problem igen.

Bör jag städa om gruset? skall jag ta ut det och skölja igenom det och satsa på att det går bra utan att rengöra filtret eller finns det andra metoder?

Är övermatning något som leder till detta problem?

Frågan kanske är mer vad har jag gjort galet för att detta uppstår?

kanske för få vattenbyten....

och som sagt hur undviker jag detta på bästa sätt i framtiden?

är fiskar som simmar tokfort korta bitar bästa symtomet på fisken eller kan jag upptäcka det tidigare?

Jag har försökt låta botten vara för att bakterierna skall få vara ifred, men då jag ibland måste planteraom sådant som jag fått kapa av växter eller sånt som har släppt från botten så har jag givetsvis vart där å petat.

tacksam för all hjälp som jag kan få...
#2 - 10 december 2007 13:36
amoniakgaser?
Ammonium blir Ammoniak vid pH över 7.
Att de simmar fort kan vara förgiftning av ammoniak, nitrit, eller något du har i akvariet.
Gör ett 30 % vattenbyte och se om de uppträder annorlunda.

Hur länge har akvareit varit igång?
Bilagor:
#3 - 10 december 2007 14:45
sedan början av september har det vart igång, har fått rensa filtrets ena halva en gång.Lämnade då den andra halvan orörd för filterbakteriernas skull.
Filtret är en fluval 4 har 26 grader.

nedrans nu måste jag lära mig så mycket jag kan förstå av vattenkemi som möjligt, inser det är oundvikligt.Finns det bra böcker i ämnet lättbegripligt? just kemi i sig är inte nått jag är speciellt bra på.

det var igår som det började, men bara 1 fisk visade detta beteende han avlivades.
har bytt ca 30% tog samtidigt nya bilder om det kan vara till nån hjälp..

almänbild
http://s213.photobucket.com/albums/cc196/Evaleva/?action=view&current=fisk145.jpg

Har haft problem med uppsugning av div partiklar vid botten med häverten då den haft dåligt sug, försökte ändra den men nätet är för finmaskigt.Det vart bättre fart i sugandet men fick suga utan nät, tog bort det större munstycket i änden och använde bara den hårdare plastdelen som har en öppning¨på ca 1 cm.

nitrit har jag inte mätt än (varför undrar även jag) måste göra det så snart jag skrivit klart detta.

jag har en mörk rand längsmed gruset vid botten gissar det är skit som är under bearbetning, om inte vad är det hur får jag bort det?

Har lagt i en ny rot för malarnas skull och för att få mer gömställen (tillhöger på bilden)

är det jätte fel att försöka skölja gruset lite renare? för att få undan amoniak lite mer?
Vet att det innehåller nyttiga bakterier som bryter ned bajset fint och blir näring åt växterna.

jag misstänker jag har gett förmycket mat, då dom inte alltid ätit upp innan det fallit ned på botten, men då åt även malarna flingfodret.Nu har dom algtabletter.

Har även en snäckinvation i karet, vilket jag antar är just för jag matat för mycket.

ph-test har jag inget alls borde köpa det inser jag nu

eva
#4 - 10 december 2007 14:54
Jag tror att du förväxlat svavelväte (illaluktande sumpgas) med amoniak. Amoniak kan inte bildas i din botten.

Om det är amoniak som är ditt problem så är gasformen din vän, något du vill ha. Amoniak är nämligen giftigt i jonform, men vädras snabbt ur akvariet i gasform. Förutom själva avvädringen så bryts amoniak även ner till nitrit och vidare till nitrat i ditt filter. Ett akvarium med inkört filter har aldrig amoniakproblem.

Om det är svavelväte som är problemet så åtgärdas det enklast med tillsats av nitrat. Bakterierna som äter sulfat och skiter svavelväte föredrar att äta nitrat framför sulfat och då skiter dom "bara" kvävgas som snabbt luftas ur akvariet. På sikt hjälper växternas rötter till att förebygga alla former av gasbildningar i botten genom att pumpa ner erfoderlig mängd syre från bladen.
MVH
Magnus
#5 - 10 december 2007 14:54
nitriten ligger på mellan 0.3 och under 0.3 mg/l
#6 - 10 december 2007 14:59
svavelväte måste luckta väldigt illa medtanke på hur det luktar när man svavelgarvar läder.

men jag kom på att igår när jag höll på så börja det sticka lite i näsan när jag stod där å fixa är inte det typiskt för just amoniak?

just då tänkte jag inte mer på det, men nu så är det inte bra alls.

har inte fyllt på allt vatten än men nu har det cirkulerat ett tag så jag tänkte ta bort minst 10 liter till innan jag fyller allt på så spär jag det lite till.

hur får jag upp nitraten igen då? har växter som rotat sig fint men har åxå nyplatering i mittendelen de låga växterna.

tror jag skall ha mer växter, men det är lite urlakat nu har fått rensa bort endel.

7eva
#7 - 10 december 2007 15:03
Så låg nitrit är inte direkt skadligt, men 0 är ändå alltid målet. Ditt akvarium är ju ganska så nystartat så nivåerna är inte på något sätt förvånande.

Jag blir orolig över din rädsla för skit i akvariet, skitet är din vän och det är just i skiten som alla goda nerbrytningsbakterier lever. Man skall i normalfallet inte behöva suga i bottnen förrän allra tidigast 6 månader efter nystart.

Mata så att maten blir uppäten på en minut och inget hamnar på botten, då blir det inte för mycket. Snäckorna kan du krossa för hand, det är ett ypperligt foder för alla fiskar. Nitriten är på väg ner så det behöver du nog inte oroa dig så mycket för. Amoniak är ett problem i riktigt välpoppulerade dammar och akvarium, inte i nybörjarakvarium.

Som jag ser det har du inget annat att göra just nu än att sätta dig ner, andas och njuta av processen akvariet går igenom.
MVH
Magnus
#8 - 10 december 2007 15:35
vad det låter tryggt och lungt när du säger så tropfrog=)))

jag är inte rädd för skiten, var mer rädd för att ni skulle tycka jag städa för dåligt.
Jag ser hellre att växterna får naturlig gödsel osv.
Allra bäst är ju när det blir som ett ekosystem där det mesta sköter sig självt.

anledningen till frågan är att jag hade en zebra med jätteögon den tråden finns i sjukdommar, där nämnde nån att fiskar som löper amok och styr in i allt möjligt är ofta amoniak förgiftade.
Men borde inte mer än 1 fisk få det beteendet då?
(det var 2 olika fiskar en med ögonen å en rusa galet nogt om det)

akvariet är något överbefolkat dock har 2 ancistrus malar 3 gurami och ca 13 zebrafiskar
Karet är 80 långt och på 114 liter.

men jag väntar på att zebrorna skall dö ut, det är dom jag minst vill ha.
Men dom skall så klart leva gott tills dom naturligt och av ålderdom dör av en å en.

Ang maten så får dom faste i minst 3 dagar så det blir lite lungt på matfronten.

Menar du att om jag krossar snäckorna så äter fiskarna upp dom??? uj sådan snäckmördare jag skall bli för nu e det liiiite förmånga.
Slem prickar på växter är det snäckägg? enstaka här å där?

/eva

Annons