Vad är bäst när det gäller elförbrukningen?

#1 - 30 mars 2011 09:30
Vad är att föredra när det gäller elförbrukning?

En värmare på 50W som är på hela nätterna (när belysningen är släckt) eller en värmare på 100W som slår på och av med jämna mellanrum?

Frågan är hypotetiskt ställd.
#2 - 30 mars 2011 09:38
Det borde inte spela någon roll tycker jag? En värmare med dubbel effekt borde värma vattnet på halva tiden. Slå på och av gör den väl själv med termostat? Det skulle så fall vara att termostaten drar lite ström i "standby-läge" och att det i då skulle vara effektivare att "rycka sladden" med jämna mellanrum.

Kan vara lite riskabelt att ha en för kraftfull värmare dock, om termostaten skulle gå sönder så att vattnet blir för varmt och värmaren går på max hela tiden. Vet inte hur vanligt det är att det händer dock.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 mars 2011 09:56
Håller med - de drar bägge lika mycket. Sedan förstår jag inte varför man bara skall ha den på under natten.

Instämmer också med det Nasso skriver om att det är lite säkrare att inte ha en för stor värmare.
#4 - 30 mars 2011 10:05
Som sagt, frågan var hypotetiskt ställd.

Eftersom belysningen ofta gör att värmaren kanske inte är påslagen överhuvudtaget, så tog jag ett exempel när belysningen var släckt. Så med andra ord, vad drar mest el en 50W värmare som är påslagen hela tiden, eller en 100W värmare som slår på och av.

Det egentligen den hypotetiska frågan handlade om, var om det drar extra el när termostaten slår på och av värmaren, det tar väl ändå en liten stund (om än väldigt väldigt kort) innan den kommer upp i effekt, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 30 mars 2011 10:17
Som sagt jag tror att skillnaden blir minimal eftersom en 50w säkert kommer att vara igång dubbelt så länge som en 100W
#6 - 30 mars 2011 10:35
Jag försöker inte spara el hemma, eller jo det gör jag, men inte genom att byta ut mina doppvärmare. Frågan kom upp en mycket sen kväll, när vi hade djupa diskussioner vad gäller det mesta inom Akvaristiken :)
#7 - 30 mars 2011 10:58
Är nog bättre att sätta liggunderlag eller frigolit på de rutor man inte ser istället. Å andra sidan hjälper ju akvariet till med att värma resten av rummet, också.
#8 - 30 mars 2011 11:02
Storleken på värmaren är irrelevant - en starkare värmare går kortare tid så total strömåtgång blir densamma.

Vill du spara el så isolera akvariet. Använd täckglas (minskar kylning via avdunstning) och fäst frigolit på sidor och baksida med dubbelhäftande tejp t.ex.

Du kan förstås också ställa in timer för att dra ned på belysningstiden, t.ex. ha släckt mellan, säg, kl. 10 och kl 16 när det ändå är ljust i rummet.
#9 - 30 mars 2011 13:14
efter 3 kokningar av kar, där jag har haft "stora" doppisar, så har jag numera bara små, så även om de skulle
få tuppjuck så kokar de inte karet iaf.

under 2009 loggade jag förbrukningen på alla mina kar.

spelade ingen som helst roll vilket doppis man använde.
liten = lång gångtid
stor = slår till och från
antal watt som förbrukas var den samma.

vad jag lyckades notera, var att kar som stod mot södervägg drog lite "värmeström",
medans kar mot norrvägg drog mycket "värmeström",
dvs omgivning spelar stor roll på förbrukningen.
#10 - 30 mars 2011 13:17
Kensa skrev:
efter 3 kokningar av kar, där jag har haft "stora" doppisar, så har jag numera bara små, så även om de skulle

få tuppjuck så kokar de inte karet iaf.

Usch då. Är det så vanligt alltså? Jag trodde det var något man bara sa för att "vara på den säkra sidan". Klarade sig dina fiskar?

Vad är det som händer? Termostaten går sönder och då är värmaren alltid på?
Jag trodde ju att om något går sönder så skulle det sluta funka helt, alltså om termostaten går sönder så är värmaren aldrig igång.
#11 - 30 mars 2011 13:38
Nasso skrev:
Usch då. Är det så vanligt alltså? --- Termostaten går sönder och då är värmaren alltid på?

Ja, det är så värmare dör. Bimetallelementet i termostaten korroderar till slut fast, så värmaren fastnar i permanent "på". Jag vet faktiskt inte om det över huvud taget finns värmare som är designade så de dör i "av" läget istället.

Det var efter min andra sådana katastrof jag helt slutade använda värmare - alla fiskar klarar sig bra i rumstemperatur.
#12 - 30 mars 2011 13:42
Vet inte vad Aquael menar med, overheating switch control, men de gör i alla fall i min mening jäkligt bra värmare.
http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=227&Itemid=358&lang=en
#13 - 30 mars 2011 13:44
Steff777 skrev:
Vet inte vad Aquael menar med, overheating switch control[/URL]

Kan betyda överhettningsskydd, dvs att de inte bränns sönder om man har dem inkopplade ovan vatten som vanliga värmare gör.
#14 - 30 mars 2011 13:45
Nasso skrev:
Klarade sig dina fiskar?

första och andra gången gick det inte alls bra, i praktiken så dog alla.

båda ggr hände när jag var borta under en vecka, verkar som att fiskar inte klarar av
att leva i 36 gradigt vatten i 5-8 dagar, lägg på en fiskvakt (regeringen) som på nåder
sträcker sig till att mata fiskar, och meddela på telefon att "dom har dött".

3.e gången hände under dagtid, märkte det på kvällen att tempen hade gått från 28 till 32.
Kunde stoppa det, alla klarade sig.

.
#15 - 30 mars 2011 13:47
Jepp, anade nästan att det betydde det, mer att man hoppades på en anti-häng-fix :)
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 30 mars 2011 13:47
Nasso skrev:
Usch då. Är det så vanligt alltså? Jag trodde det var något man bara sa för att "vara på den säkra sidan". Klarade sig dina fiskar?

Vad är det som händer? Termostaten går sönder och då är värmaren alltid på?

Jag trodde ju att om något går sönder så skulle det sluta funka helt, alltså om termostaten går sönder så är värmaren aldrig igång.

Nja, Kensa har nog haft extrem otur - jag har totalt haft flera hundra årsanvändning av doppvärmare i mina akvarier och jag har råkat ut för det 1 gång (för drygt 25 år sedan).
Men oavsett vilket om det sker ofta eller inte - det finns helt enkelt ingen som helst anledning till att använda en för stor doppvärmare och dessutom som azur skriver - de flesta fiskarter mår inte heller illa av att tempen är någon grad svalare i akvariet.
#17 - 30 mars 2011 13:53
Nja, Kensa har nog haft extrem otur - jag har totalt haft flera hundra årsanvändning av doppvärmare i mina akvarier och jag har råkat ut för det 1 gång (för drygt 25 år sedan).

Men oavsett vilket om det sker ofta eller inte - det finns helt enkelt ingen som helst anledning till att använda en för stor doppvärmare och dessutom som azur skriver - de flesta fiskarter mår inte heller illa av att tempen är någon grad svalare i akvariet.

håller med....

här hemma har det visat sig jag enbart behöver doppisar i kar som står mot norrvägg under vinterhalvåret.
och det räcker med en liten 75W till 240 liters, och 50w till 222 liters som står mot östervägg.

håller fina 25 grader........iaf så länge dom var igång....

.

Annons