Vad är att föredra när det gäller elförbrukning?
En värmare på 50W som är på hela nätterna (när belysningen är släckt) eller en värmare på 100W som slår på och av med jämna mellanrum?
Frågan är hypotetiskt ställd.
Kensa skrev:efter 3 kokningar av kar, där jag har haft "stora" doppisar, så har jag numera bara små, så även om de skulle
få tuppjuck så kokar de inte karet iaf.
Nasso skrev:Usch då. Är det så vanligt alltså? --- Termostaten går sönder och då är värmaren alltid på?
Nasso skrev:Klarade sig dina fiskar?
Nasso skrev:Usch då. Är det så vanligt alltså? Jag trodde det var något man bara sa för att "vara på den säkra sidan". Klarade sig dina fiskar?
Vad är det som händer? Termostaten går sönder och då är värmaren alltid på?
Jag trodde ju att om något går sönder så skulle det sluta funka helt, alltså om termostaten går sönder så är värmaren aldrig igång.
Kjell Fohrman skrev:Nja, Kensa har nog haft extrem otur - jag har totalt haft flera hundra årsanvändning av doppvärmare i mina akvarier och jag har råkat ut för det 1 gång (för drygt 25 år sedan).
Men oavsett vilket om det sker ofta eller inte - det finns helt enkelt ingen som helst anledning till att använda en för stor doppvärmare och dessutom som azur skriver - de flesta fiskarter mår inte heller illa av att tempen är någon grad svalare i akvariet.