Vad är bäst, golden eller saolusi.

#1 - 1 november 2009 06:35
Nu när jag flyttat över mitt SA till ett 325l kar tänkte jag göra om mitt 160l till malawikar. Det ska inredas med många stenar och skifferplattor till gömställen.

Jag har tittat runt på ciklider och fastnat för golden, demasoni eller saolusi.
Antingen tänkte jag ha golden och demi, eller bara saolusi. Men de sistnämda ä ju rätt aggresiva och kanske är då de andra är ett bättre alternativ i detta akvarium, med tanke på storleken. Eller skulle det fungera med 2 hanar och 6 honor? [:o]

Vad tror ni?
#2 - 1 november 2009 21:44
Yesska skrev:
Nu när jag flyttat över mitt SA till ett 325l kar tänkte jag göra om mitt 160l till malawikar. Det ska inredas med många stenar och skifferplattor till gömställen.

Jag har tittat runt på ciklider och fastnat för golden, demasoni eller saolusi.

Antingen tänkte jag ha golden och demi, eller bara saolusi. Men de sistnämda ä ju rätt aggresiva och kanske är då de andra är ett bättre alternativ i detta akvarium, med tanke på storleken. Eller skulle det fungera med 2 hanar och 6 honor? [:o]

Vad tror ni?

Det som är bra med demasoni och även saulosi är att deras aggressiva beteende mest riktas mot artfränder eller fiskar med liknande utseende. Golden och demasoni brukar iaf inte störa varandra nämnvärt. Tror iofs att det hade funkat med bara saulosi oxå, men både saulosi och demasoni (i synnerhet) är iaf enligt mina erfarenheter så aggressiva så antingen bör man ha mkt stora kar eller riktigt många individer och mkt lite inredning (så att det blir lite som i butiken) kanske inte det roligaste karet att titta på med lite inredning men...
Lycka till hur du än gör (detta vara kanske inga direkta svar utan mer meddelning av synpunkter och erfarenhet)

Annons