vad är bäst?

#1 - 19 mars 2005 18:08
Vad är bäst? ett ytterfilter (fluval 404) eller ett bottenfilter? observera att jag är ganska ny när det gäller filter och sådant, så jag kanske har missupfattat hur det går till.

Eller vi kan göra såhär, jag har 1500 kr jag ska lägga ut på att få ett så bra filter och ett så bra akvarium renlighet som möjligt, hur ska jag spendera pengarna? och hur går allt till?

OBS, 225 Liters akvarium 110*45*45
#2 - 19 mars 2005 18:30
hej!

jag har för mig jag läst att bottenfilter inte är bra.. minns dock ej varför...!

jag har ett 200l akvarium och i det har jag ett fluval3+ samt ett powerhead402 med filtermatta.
powerheadet är det bra tryck i så det är ju bra.

www.pwss.nu kolla där ifall du hittar nåt.. (http://www.pwss.se/home.php?cat=68)
Lena Maria
#3 - 19 mars 2005 18:32
Jag skulle använda pengarna till ett ytterfilter! Köpte mitt am-Top för 1000,- i affär....kostar ca.400,- mindre via nätet! Jag har ett något större kar (375 l.) så du kanske klarar dig med ett mindre filter.
#4 - 19 mars 2005 18:38
gå in på http://www.mamut.com/zoosaker där har dem billiga am-top ytterfilter som funkar bra
#5 - 19 mars 2005 18:44
Okej, så jag ska alltså köra med ett ytterfilter helst?

Och, hur fungerar ytterfilter? det är två salangar som sticker ut från själva "maskinen", vart ska dem någonstans? måste man köpa något annat förutom själva ytterfilterpumpen?
#6 - 19 mars 2005 18:49
När jag köpte mitt filter så var det komplett, behövde bara köpa en påse "makaroner" att fylla i ena "filterlådan".
Det fulgte med en rätt bra bruksanvisning så det var inga problem att starta upp filtret!
#7 - 19 mars 2005 19:17
hmm jag ska skaffa fitler till mitt 450l...
amtop till det också?
#9 - 19 mars 2005 19:50
Ett bottenfilter suger ut näringen ur gruset där de flesta växter tar upp sin näring så växter och bottenfilter är ingen bra kombination. Ett ytterfilter suger vatten från akvariet ner till en behållare med lämpligt filtermaterial i och filtreras för att sedan pumpa tillbaka det renade vattnet i karet. Här är en beskrivning http://www.djurportalen.nu/@bildarkiv.php?go=visabild&id=5957&user=victorl
///Victor
#10 - 19 mars 2005 20:52
inget fel på botten filter, i gödda akvarium, inte heller fel att kombinera med ytterfilter, och köra hela packetet reverserat, altså ytvatten avtappning, och inpumpning UNDER sanden, det ger att den näring som alstras i filtermassor och botten frigörs effektivt, i alla fall teoretiskt, fungerade i ett par år i mitt 120 liters... lämpligt när man vill ha förhållandevis hög filter genomströmning (stor kapacitet) i en liten balja, lugn balja, då det inte blir något specielt starkt flöde fördelat på hela ytan i botten.
Näringen gör i alla fall inte så stor nytta ner i grusen, då växterna tar till sig den mer effektivt genom bladen.

B!
#11 - 19 mars 2005 21:04
Själv har jag en Fluval 304 ytter till mitt 200L och det räcker till! Tror att 404 kommer att göra svallvågor i ditt akvarium. 304:an kostade mig 950:-. Hade förut till mitt 90L 204:an, ca: 800:-. Har även en slamhävert och suger rent botten vid behov, 50:-.
Bottenfilter har jag själv ingen erfarenhet av, men de jag känner som haft det, kommer aldrig att skaffa det igen... fråga mig inte varför.
//Camilla
#12 - 19 mars 2005 21:27
[QUOTE=Mr B]inget fel på botten filter, i gödda akvarium, inte heller fel att kombinera med ytterfilter, och köra hela packetet reverserat, altså ytvatten avtappning, och inpumpning UNDER sanden, det ger att den näring som alstras i filtermassor och botten frigörs effektivt, i alla fall teoretiskt, fungerade i ett par år i mitt 120 liters... lämpligt när man vill ha förhållandevis hög filter genomströmning (stor kapacitet) i en liten balja, lugn balja, då det inte blir något specielt starkt flöde fördelat på hela ytan i botten.
Näringen gör i alla fall inte så stor nytta ner i grusen, då växterna tar till sig den mer effektivt genom bladen.

B![/QUOTE]
Citat från zoopets avdelning "Filter"
Bottenfilter
Vi har med avsikt inte tagit upp bottenfilter (får vattnet att cirkulera genom gruset som blir ett biologiskt filtermaterial) då det inte längre används i någon större utsträckning, eftersom det idag finns betydligt effektivare filtermaterial än akvariets grus. Det har också sådana nackdelar som att det fungerar mycket dåligt om man har fiskar som gräver i akvariet. En annan nackdel är att de inte skall användas i växtakvarier eftersom de "drar ur" näringen ur gruset (där växternas rotsysten behöver det) och blåser ut det i akvariet där istället algerna göds.
Idag kan bottenfilter på sin höjd i vissa fall betraktas som ett komplement till andra filter.

Annons