Vad är bäst 10mm.20mm

#1 - 8 augusti 2006 17:25
Vad är bäst att använda för frigolit under ett 325 helglas 10mm eller 20mm eller det spelar ingen roll?har bägge två sorter hemma+ är det farligt att ha(vit frigolit)i karet eller måste det vara av den rosa sorten?[:o]
#2 - 8 augusti 2006 17:42
1) Tunnare är bättre. Du vill bara att det är tjockt nog att ta upp trycket från ev. sandkorn mellan glaset & bänken.
2) Finns det rosa frigolit? Var används det? Nå, jag har alltid använt vit frigolit, utan problem, i akvariet (när jag haft stora stenar jag inte velat skulle trycka direkt på glaset).
#3 - 8 augusti 2006 17:47
[quote=Azur]1) Tunnare är bättre. Du vill bara att det är tjockt nog att ta upp trycket från ev. sandkorn mellan glaset & bänken.
2) Finns det rosa frigolit? Var används det? Nå, jag har alltid använt vit frigolit, utan problem, i akvariet (när jag haft stora stenar jag inte velat skulle trycka direkt på glaset).[/quote]Då använder jag 10 mm då.Rosa frigolit använder du tex när du putsar ett hus då har du det under det ska isolera och det håller fuktan ute bättre men då använder jag där också 10 mm på botten ska bara ha skalarer i men det är väl lika bra att ha det ändå om man har sådant hemma tack för svaren.:p
#4 - 8 augusti 2006 19:38
Problemet med vitt frigolit är att den ruttnar efter några år.
#5 - 8 augusti 2006 19:45
azur, varför är det bättre med 10mm istället för 20mm??
#6 - 8 augusti 2006 19:46
[quote=tetra 1]Problemet med vitt frigolit är att den ruttnar efter några år.[/quote]Vad ska jag använda då?
#7 - 8 augusti 2006 19:48
blå frigolit är bättre, sån man använder under hus, den ruttnar inte
#8 - 8 augusti 2006 19:49
men den e ju toktjock, eller iaf. 5cm eller?
#9 - 8 augusti 2006 19:52
den blåa menar du?? det finns en bra uppfinning som kallas för såg ;) den e jättebra till att dela på saker :)

annars kan man använda ett liggunderlag.. funkar bra de oxå
#10 - 8 augusti 2006 19:53
[quote=andreassofus]blå frigolit är bättre, sån man använder under hus, den ruttnar inte[/quote]Blå??Vit brukar man använda:) jag tar detta som ett skämt ifrån dig
#11 - 8 augusti 2006 19:59
det va absolut inte nåt skämt från mig. som det är sagt tidigare i tråden så ruttnar den vita efter ett tag och det gör inte den blåa
#12 - 8 augusti 2006 19:59
Under ett glasakvarium använder man liggundrlag eller tunn frigolit (färg spelar ingen roll) I akvariet för att skydda botten har jag plexiglasbitar just där stenarna är! Plexiglas i små skivor finns hos bl.a Claes Olsson!
Tetra1! Vem har lurat i dig att vit frigolit ruttnar? (Det var det roligaste uttalande jag sett på länge) :)
#13 - 8 augusti 2006 20:04
laerni.. söker du här i forumet hittar du på många ställen att vit frigolit ruttnar.. och det sa dom till mig på byggvaruhuset oxå när ja frågade
#14 - 8 augusti 2006 20:04
[quote=andreassofus]det va absolut inte nåt skämt från mig. som det är sagt tidigare i tråden så ruttnar den vita efter ett tag och det gör inte den blåa[/quote]Det var så att jag har jobbar som betongare och gjutet många hus men aldrig med en blå frigolitskiva,det var därför mitt häftiga inlägg kan ha förstås fel det var ett par år sen;)
#15 - 8 augusti 2006 20:08
[quote=stene]Det var så att jag har jobbar som betongare och gjutet många hus men aldrig med en blå frigolitskiva,det var därför mitt häftiga inlägg kan ha förstås fel det var ett par år sen;)[/quote]

ok :) det va en kompis som berätta de för mig.. han jobbar som snickare i norge.. den ska va helt slät oxå utan massa runda kulor.. men det är nog olika skulle ja tro :)
#16 - 8 augusti 2006 20:09
[quote=andreassofus]laerni.. söker du här i forumet hittar du på många ställen att vit frigolit ruttnar.. och det sa dom till mig på byggvaruhuset oxå när ja frågade[/quote]
Mycket skall man då få höra! Frigolit är tillverkat av olja, vilket som bekant inte kan ruttna! Dom har behagat skämta med dig! Den kan smula sönder men ruttna:D
#17 - 8 augusti 2006 20:15
ja det va så de va kanske. visste att de va nåt i alla fall ;) men som sagt så är det bättre och använda någon annan än den vita då. det var det saken handlade om
#18 - 8 augusti 2006 20:17
[quote=laerni]Mycket skall man då få höra! Frigolit är tillverkat av olja, vilket som bekant inte kan ruttna! Dom har behagat skämta med dig! Den kan smula sönder men ruttna:D[/quote]Olja vet jag inte om det innehåller men ruttnar gör det inte du har det vid båtbygge,husbygge och mycket annat som ligger under bar himmel tex vid min pool som inte ska frysa på vintern vid en damm kan man använda den för att få en luftficka så ruttnar gör den inte håller helt med dig;)
#19 - 8 augusti 2006 20:21
Ruttnar gör inte material men möglar det är en annan sak om nu mitt inlägg betyder något förstås i frågan
#20 - 8 augusti 2006 20:21
kollar man under gamla bryggor finns de frigolit som är helt bruna och upplösta.. vad är de??? smuts??
#21 - 8 augusti 2006 20:28
Frigoliten i sig ruttnar inte, men vatten kan tränga in mellan "kulorna" och ruttna, vilket gör att frigoliten förstörs.
#22 - 8 augusti 2006 20:35
Bensin från båtmotorer löser cellplast/frigolit!
#23 - 8 augusti 2006 20:40
ok. ja de kan nog stämma. funkar kanske lite samma som när man häller aceton på frigolit
#24 - 8 augusti 2006 20:51
1) Frigoliten under akvariet bör vara tunn, för den kommer att kompakteras av tyngden, och tjock frigolit kan "sätta sig" ojämnt. Bättre med tunn, det är i alla fall bara tryckutjämning du vill ha (så inte ett sandkorn får hela tyngden på sig under akvariet).
2) Ja, vit frigolit faller så småningom sönder om det utsätts för vatten och UV. Jag har dock fall haft vit frigolit under sand & sten inuti ett saltvattens-akvarium i fem år utan att frigoliten ens verkade ha åldrats alls, så jag tror inte det bör vara ett problem.
3) Liggunderlag är ett alternativ, liksom säkert olika varianter av konstruktionsfrigolit/hårdgummi. Vad man än väljer får det inte vara anti-mögel-behandlat!
#25 - 8 augusti 2006 20:57
azur. finns det vanlig frigolit med antimögelmedel?
är det under akvariet menar du som det ska va tunn frigolit? trodde du mena frigoliten som ska vara under gruset. eller räcker det med 10mm under gruset oxå?
#26 - 8 augusti 2006 21:02
Är det skillnad på blå och rosa frigolit? både är sånt som man ska ha ute:confused:
#27 - 8 augusti 2006 21:15
[quote=andreassofus]azur. finns det vanlig frigolit med antimögelmedel?
är det under akvariet menar du som det ska va tunn frigolit? trodde du mena frigoliten som ska vara under gruset. eller räcker det med 10mm under gruset oxå?[/quote]
1) Vet ej, men jag kan gott tänka mig det.
2) Både och. Det spelar som sagt ingen större roll. Under akvariet måste frigoliten bara vara tjockare än eventuella kvarglömda sandkorn, i akvariet måste den bara se till att tunga stenar inte trycker in sandkorn i glasbottnen, samt dämpa smällen om en sten rasar. I akvariet kan köra 20mm om du vill, eller liggunderlag, eller en plast/plexiglasskiva.
Det går antagligen med en 50mm frigolitskiva under akvariet också, men jag har alltid använt 10mm till mina akvarier, så jag rekommenderar det.
#28 - 8 augusti 2006 21:24
ok tack så mycket för hjälpen azur.
#29 - 9 augusti 2006 03:46
[quote=tetra 1]Är det skillnad på blå och rosa frigolit? både är sånt som man ska ha ute:confused:[/quote]Blå:confused: har inte sett det förr,rosa kan man ha ute:p
#30 - 9 augusti 2006 10:43
Jaja jag har bara hört att det finns blå så jag undra bara...
#31 - 9 augusti 2006 13:56
Det finns blå frigolit! Används till isolering av grunder mm! Blå frigolit har tätare cellplastkulor än vit frigolit!
#32 - 9 augusti 2006 15:05
Jo då jag vet att utefrigolit har tätare cellplastkulor.
#33 - 9 augusti 2006 15:09
Jag ber alla hemsk mycket om ursäkt om inlägget då jag sade att det inte fanns blå isolering jag personligen har aldrig sett det fast jag har jobbat på Skanska som betongare.Jag ringde min farsa som är fortfarande aktiv men gammal betongare på Skanska han berättade att man hade det under en sula tex som nämdes av flera i tidigare inlägg det blåa är hårdare än det vita.Men givitvis kan man använda både vit och blå det beror på vilket ändamål,glömde fråga honom om det vita möglade det borde gubben veta.
#34 - 9 augusti 2006 16:14
Rosa frigolit kan man ha till grunder det är väl i princip samma som blå. Hehe om något ska ruttna måste det vara av levande saker växter,djur osv. Vad jag vet så har olja/plast varit död ganska länge.:D
Rosa/blå =Styrolit har inga cellplastkulor utan är gjutna av samma plast, därav att man har den vita frigolit till bryggor mer luft= mer flytkraft.
Så vill man ha något som är riktigt hårt som skyddar bottenglaset så är styrolit väldigt bra. Men för att ha under akvariet är nog frigolit bäst den ger med sig lättare av trycket från akvariet och du får det i lod.

Mvh Mattias
#35 - 9 augusti 2006 18:49
Med andra ord så är den enda skillnaden att de har smält blå/rosa mer än den vita?
Inga antimögelmedel eller liknande? Nån som har testat den blåa/rosa?
#36 - 9 augusti 2006 20:52
Jag har den i akvariet och den funkar superbra inget fel alls.
#37 - 9 augusti 2006 20:58
Jag har då använt liggunderlag i alla år, det har funkat alldele utmärkt.:) Då har jag dessutom ganska bökiga Ciklider ( Oscar, Synspilum o.l)som gräver och undergräver en hel del.Det har hänt att grottor har rasat nästan i huvudet på dom, men botten har klarat det utan problem.Jag använder dessutom gråsten i tanken, och de väger inte lite[:o] .

Mvh.Ida
#38 - 11 augusti 2006 23:23
[quote=laerni]Bensin från båtmotorer löser cellplast/frigolit![/quote]
Och bildar en form av napalm, se upp ;)
#39 - 12 augusti 2006 05:32
Då var det klart det blev 10 mm under.10 mm i karet tack för alla svar
#40 - 12 augusti 2006 10:05
Japp inga problem.lycka till!

Annons