Vad jag absolut inte vill ha i mina kar är främst varianter typ slöj, ballong, papegoj och liknande. Det är totalt bannlyst! Även diverse krams typ plastväxter, skattkistor, kulört sand och liknande går bort. Fast ibland kan man ju för all del hamna i tveksamma lägen, jag har sett plastvallisneria till sjöhästar och det ser inte klokt ut men det blir ju helt klart en bra miljö för sjöhästarna. Vad är viktigast då egentligen, att vara renlärig eller att göra det bra för fiskarna?
Sen kan jag ju notera att jag har åtskilligt som är bannlyst hos en del andra. Jag har faktiskt en växtplansch, dock så syntes den i princip inte innan stanniolbarberna kom på att växter också gick att äta. Nu när den syns mer av den är den mer tveksam... Till kulört grus räknar jag inte svart, det kan bli riktigt snyggt och ag har intrycket av att fiskarna blir lugnare. Luftpumpar har jag också, i vissa lägen har de fortfarande en funktion, för att driva enkla skummare t ex. Och till och med anemon har jag, med mängder av avkomlingar, dock kallvatten så det är liksom ingen av de arter som brukar diskuteras.
Dålig djurhållning och dålig smak är ju lite olika saker. Nån gång händer det ju att dålig smak är bättre djurhållning och då har man ju ett litet problem...