Vad är bannlyst i era akvarier?

#1 - 17 augusti 2010 15:13
I mina akvarier är
* motivplancher som bakgrund
* onaturliga prydnader ex skattkistor
* färgad sand typ blå röd osv
* för mycket fisk både för många sorter och för många av varje (så klart i förhållande till akvariestorlek)
Förbjudet vad är förbjudet i era?
#2 - 17 augusti 2010 16:04
allt som ser för onaturligt ut.
#3 - 17 augusti 2010 16:10
Precis som ovanstående. Är väl inget direkt speciellt med mitt akvarium.
Bilagor:
#4 - 17 augusti 2010 16:12
Slöjstjärtar.
#5 - 17 augusti 2010 16:13
Hmm, min lista ser nog relativt likadan ut men jag kan lägga till några saker på saltsidan.
-Inga anemoner.
-Ingen clown.
-Stora fiskar/arter som växer "ur" akvariet.

//NiXoN
#6 - 17 augusti 2010 16:16
Jag kör killis - så detta är ett provocerande inlägg.
Bannlyst - bottenmaterial (och därmed rotväxter) och "teknik" (förutom ljus)
#7 - 17 augusti 2010 16:22
Diskus och malawi är det inte stor chans att hitta här faktiskt även om snygga.
#8 - 17 augusti 2010 16:26
Blåval! ;)

Nej men onaturliga saker i alla dess slag går inte hem.
#9 - 17 augusti 2010 16:39
Plastväxter, dödskallar (och annat liknande krimskrams), och färgad sand :p Finns säkert mer. Terrakottakrukor är faktiskt ok, då de har ett visst mått av naturlighet över sig (de är väl gjorda av lera?), och funkar riktigt bra som lekgrottor åt många arter.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 17 augusti 2010 16:49
Finns väl inget som är bannlyst - det viktiga är väl att akvariet är snyggt samtidigt som det är bra för fiskarna.

Sådant som inte jag gillar är annars synlig teknik - även om jag inte skulle täbnka mig att ha en döskalle i akvariet så är i alla fall ett synligt filter 20 gånger fulare än en döskalle.
Dessutom gillar jag inte bakgrunder med "målade" motiv som växter, koraller etc.
#11 - 17 augusti 2010 17:07
instämmer med kjell,micke a och redrobjem. nu har jag iof synlig teknik i vissa av mina men men i framtida kar kommer det inte finnas.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 augusti 2010 17:12
Sedan tycker jag faktiskt att tråden är lite dum eftersom det kan ge intrycket att det bara finns en "korrekt" smak
1/ Vi alla har olika smak och bara för att inte andra har samma smak som jag så behöver ju inte andra ha en "dålig smak". Vi har bara olika smak.
2/ Det enda viktiga är ju att akvariet är inrett på ett sätt som är bra för de fiskar som man har i det
#13 - 17 augusti 2010 17:13
- Stora fiskar.
- Växtätande fiskar.
- Plastdekorationer.
- Färgat grus.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 augusti 2010 17:16
ekwall skrev:
allt som ser för onaturligt ut.

Bara för att retas lite - vad är naturligt?
Ett naturligt sydamerikaakvarium är ett utan växter, brunaktigt vatten som man inte kan se mer än några centimeter in i samt en slambotten.
Ett naturligt malawiakvarium är ett som innehåller några klippor med några meter i diameter.

Annars säger jag som du - jag gillar också akvarier som ser "naturliga" ut, men menar egentligen ett väldigt onaturligt akvarium
#15 - 17 augusti 2010 17:22
Massproducerat plastskräp som det står "Made in Taiwan" på, i form av dödskallar, grekiska tempel, späckhuggare, hajar, krokodiler, skeppsvrak, skattkistor, och så vidare :p
#16 - 17 augusti 2010 17:22
Sedan tycker jag faktiskt att tråden är lite dum eftersom det kan ge intrycket att det bara finns en "korrekt" smak

1/ Vi alla har olika smak och bara för att inte andra har samma smak som jag så behöver ju inte andra ha en "dålig smak". Vi har bara olika smak.

2/ Det enda viktiga är ju att akvariet är inrett på ett sätt som är bra för de fiskar som man har i det

Jag funderade på att lägga till nått i stil med det du just sa men sen kändes det som rätt självklart så jag hoppade det men du har rätt så länge det inte är dåligt för firrarna så är det mest en fråga om tycke och smak. Fast min smak är bäst ;).
#17 - 17 augusti 2010 17:26

Bra sagt!
#18 - 17 augusti 2010 17:28
Dre skrev:
Bra sagt!

Ok då behövdes en förtydling iaf my bad :P.
#19 - 17 augusti 2010 17:32

Dessutom gillar jag inte bakgrunder med "målade" motiv som växter, koraller etc.

Men faktiskt så kommer jag ihåg en verkligt tjusig bakgrund som ordförande Marx I UAF en gång målade till en utställning på 1980-talet. Den var gjord i vattenfärg och han fick till det riktigt naturligt med att göra det suddigt som det ibland ser ut på distans i insjöar. Undantag finnes.
#20 - 17 augusti 2010 17:38
erikthur skrev:
Men faktiskt så kommer jag ihåg en verkligt tjusig bakgrund som ordförande Marx I UAF en gång målade till en utställning på 1980-talet. Den var gjord i vattenfärg och han fick till det riktigt naturligt med att göra det suddigt som det ibland ser ut på distans i insjöar. Undantag finnes.

Låter coolt har funderat på om det inte skulle gå att göra nått som var suddigt mörka färger men ändå gav intryck av att nått "riktigt" fanns där. Om någon känner till att nått sådant eller annat häftigt finns på nätet så länka gärna.
#21 - 17 augusti 2010 17:57
-Synliga raster i BTN-backgrunder.
-Papegojfiskar.
-Billiga kinesiska tillbehör (med ett enda undantag).
-Svart sand och även annan färgglad sand.
-T8 lysrör och ramper
Bilagor:
#22 - 17 augusti 2010 18:01
Plastväxter och annat onaturligt och allt vad det innebär!!!
(med undantag för min odlingsbalja om jag inte vill offra för mkt rediga växter så äger jag EN plastväxt! Detta enbart för gömställe!)

Det är väl det jag hunnit bli allergisk emot under den tiden jag hållit på:p
#23 - 17 augusti 2010 18:02
endymion skrev:
-Synliga raster i BTN-backgrunder.

-Papegojfiskar.

-Billiga kinesiska tillbehör (med ett enda undantag).

-Svart sand och även annan färgglad sand.

-T8 lysrör och ramper

Vad för undantag *nyfiken*
#24 - 17 augusti 2010 18:05
PLASTVÄXTER!!!! *urk*
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 17 augusti 2010 18:09
erikthur skrev:

Finns undantag från allt;)
#26 - 17 augusti 2010 18:29
Jag tyckte frågan var rätt bra formulerad, jag skrev bara vad jag inte vill ha i min burk även om det är sånt som många andra vill ha.
Sen beror de lite på hur känslig man är för den almänna opinionen om man tar illa vid av åsikterna i tråden.
En till ;)
-Korallskelet.

//NiXoN
#27 - 17 augusti 2010 18:33
Nixon: Jag kan inget om salt men varför korallskelet och anemoner är det för du inte gillar det estetiska eller finns det annan anledning?
#28 - 17 augusti 2010 18:54
Korallskelet är en moralisk fråga i första hand, dom levande korallerna odlas nuförtiden antingen i havet eller i akvarier och har begränsad miljöpåverkan.
Dom stora korallskeletten plockas direkt ur naturen(när dom ännu lever) och bleks sedan med olika kemiska bad.
Sen ser dom bara fula ut o samlar alger o skit, typ -80 tals saltvattensakvaristik eller som ett ofentligt saltkar fortfarande kan se ut.

Anemoner har en extremt låg överlevnad vid import, dom flesta stryker med inom ett år eller två.
Sen har dom en tendens att vandra o ta livet av andra koraller i karet som är värda en hel del mer(eller käka fisk).
En annan favorít är att dom släpper och åker in i en pump som strimlar dom över hela karet med potensiellt katastrofala resultat.
Jag har varit vårdare åt en anemon som faktiskt var och förblev rätt långlivad för akvarieförhållanden, man tröttnade dock på den efter en månad och jag var glad när den återvände hem.
Blev även blåst att köpa en BTA anemon när jag började med salt men den vart inte långlivad;)

//NiXoN
#29 - 17 augusti 2010 19:06
Dekorationer som dödskallar m.m och plastväxter! :p
#30 - 17 augusti 2010 19:10
NiXoN skrev:
Korallskelet är en moralisk fråga i första hand, dom levande korallerna odlas nuförtiden antingen i havet eller i akvarier och har begränsad miljöpåverkan.

Dom stora korallskeletten plockas direkt ur naturen(när dom ännu lever) och bleks sedan med olika kemiska bad.

Sen ser dom bara fula ut o samlar alger o skit, typ -80 tals saltvattensakvaristik eller som ett ofentligt saltkar fortfarande kan se ut.

Anemoner har en extremt låg överlevnad vid import, dom flesta stryker med inom ett år eller två.

Sen har dom en tendens att vandra o ta livet av andra koraller i karet som är värda en hel del mer(eller käka fisk).

En annan favorít är att dom släpper och åker in i en pump som strimlar dom över hela karet med potensiellt katastrofala resultat.

Jag har varit vårdare åt en anemon som faktiskt var och förblev rätt långlivad för akvarieförhållanden, man tröttnade dock på den efter en månad och jag var glad när den återvände hem.

Blev även blåst att köpa en BTA anemon när jag började med salt men den vart inte långlivad;)

//NiXoN

OT: Ok bra att veta om man halkar in på salt i framtiden.
admin
Christian Alfredsson
#31 - 17 augusti 2010 19:17

Tycker det ser ganska klart ut i vattnet.

Bara för att retas lite - vad är naturligt?

Ett naturligt sydamerikaakvarium är ett utan växter, brunaktigt vatten som man inte kan se mer än några centimeter in i samt en slambotten.

Ett naturligt malawiakvarium är ett som innehåller några klippor med några meter i diameter.

Annars säger jag som du - jag gillar också akvarier som ser "naturliga" ut, men menar egentligen ett väldigt onaturligt akvarium
#32 - 17 augusti 2010 19:24
Plast saker, färgad grus och skalarer (tillfälligt, kommer säkert skaffa.. bara för att irritera mig själv.. ;))
#33 - 17 augusti 2010 19:48
Allt som skapar bubblor och inte är en växt är bannlyst hos mig. Luftpumpar, luftslang på innerfiltren etc.
Det låter för jxxligt och ser också ganska konstigt ut.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 17 augusti 2010 20:04
admin skrev:
Tycker det ser ganska klart ut i vattnet.

Undantag finns - jag har t.ex. sett Claus Christensens foto från växttäta områden i sydamerika - där var det kristallklart, men å andra sidan så fanns det få akvariefiskar i dessa områden. Dessutom är det ju också en årstidsvariation.
Skitigt vatten är det normala i Sydamerika - vilket ju är bra för oss eftersom det ger de små "akvariefiskarna" en större chans att klara sig från predatorer. Fast det är kanske inte så himla kul att filma under vattnet i just dessa områden.

Lite samma om det jag skrev från malawi - även där finns det områden med småsten (ungefär som våra akvarier) men det vanligaste är stenbumlingar
#35 - 17 augusti 2010 20:21
Håller med er andra om dykare, krokodiler, för många olika arter, plastväxter etc. Tycker inte heller att sådana där algskrapor i form av magneter som ibland sitter mitt på framrutan e särskillt snyggt (även om de så klart inte kan klassas som inredning), eller temp.avläsare som sitter illa till. Så sådana grejjer hittar man inte ofta hos mig.
#36 - 17 augusti 2010 20:37
Luftpumpar, ja. Håller helt med. Bedrövliga tingestar.
akvavirum
#37 - 17 augusti 2010 20:38
redrobjem skrev:
I mina akvarier är

* motivplancher som bakgrund

* onaturliga prydnader ex skattkistor

* färgad sand typ blå röd osv

* för mycket fisk både för många sorter och för många av varje (så klart i förhållande till akvariestorlek)

Förbjudet vad är förbjudet i era?

Förstår vad du menar, du skriver ju "era akvarier" :-)

I mina kommer inga mer levandefödare in
ej heller plastväxter
#38 - 17 augusti 2010 20:40
akvavirum skrev:
Förstår vad du menar, du skriver ju "era akvarier" :-)

I mina kommer inga mer levandefödare in

ej heller plastväxter

Uppmärksamt! Man kan helt enkelt inte hålla sig till bara ett kar :-)
#39 - 17 augusti 2010 20:54
Skattkistor osv, dvs onaturliga prydnader. Jag vill att mina akvarium ska vara "en bit av naturen". Helt så blir det ju inte men det ska SE naturligt ut.

Funderade på att köpa världens fulaste akvarieprydnad till sambon som en plojgrej, han klagar nämligen på att jag inte har clownfiskar så jag tänkte köpa en nemo till honom. Sen kom jag på att då skulle jag säkert tvingas ha den i karet så jag lät bli...

Får ha det som argument i framtiden för ytterligare ett stort kar; då får han clownfiskar! ;)

Plastväxter har heller aldrig funnits, och kommer inte finnas, i mina kar.

Annat som jag inte har några planer på att skaffa är helt växtfria akvarium (iaf i sötvatten) och mycket stora fiskar. Men man ska aldrig säga aldrig...
#40 - 17 augusti 2010 21:01
Jenny_E skrev:
Skattkistor osv, dvs onaturliga prydnader. Jag vill att mina akvarium ska vara "en bit av naturen". Helt så blir det ju inte men det ska SE naturligt ut.

Funderade på att köpa världens fulaste akvarieprydnad till sambon som en plojgrej, han klagar nämligen på att jag inte har clownfiskar så jag tänkte köpa en nemo till honom. Sen kom jag på att då skulle jag säkert tvingas ha den i karet så jag lät bli...

Får ha det som argument i framtiden för ytterligare ett stort kar; då får han clownfiskar! ;)

Plastväxter har heller aldrig funnits, och kommer inte finnas, i mina kar.

Annat som jag inte har några planer på att skaffa är helt växtfria akvarium (iaf i sötvatten) och mycket stora fiskar. Men man ska aldrig säga aldrig...

Har tänkt samma sak aldrig utan växter ändå sitter jag nu och planerar ett Tanganyikakar på ca 600 liter utan minsta anubias bara MASSA sten STOR sten och små fiskar :)
#41 - 17 augusti 2010 21:07
Kanske någon som blir sur men detta är min åsikt!
Dessa i mina ögon groteska "slöjstjärtar"/Golfbollar eller vad dom nu kallas kommer aldrig över min tröskel. Stackars djur.

http://img.photobucket.com/albums/v300/kwas/March%202009/fish22.jpg

http://www.flickr.com/photos/chi-liu/3109378507/

http://www.flickr.com/photos/7214461@N08/3597295199/
Bilagor:
#42 - 17 augusti 2010 21:16
GöranE skrev:

Dessa i mina ögon groteska "slöjstjärtar"/Golfbollar eller vad dom nu kallas kommer aldrig över min tröskel. Stackars djur.

Om man inte fattar att det är djurplågeri får man väl bli sur då. Eller som kjell har som signatur "Frustra laborat qui omnibus placere studet"
akvavirum
#43 - 17 augusti 2010 21:46
GöranE skrev:

ne - blir så ledsen när jag ser sådana. Var inblandad i en diskussion tidigare på annan site - där jag minsann fick höra att de inte led för att de som fiskar inte led av tyngdlagen... och att de inte visste annat..

men ett djur/fisk som ser ut så där kan ju inte må bra? Smaken är delad men jag skulle aldrig köpa dem
#44 - 17 augusti 2010 21:51
Andras åsikter
#45 - 17 augusti 2010 22:05
Mumin skrev:
Andras åsikter

amen!!!
Bilagor:
#46 - 17 augusti 2010 22:12
http://www.flickr.com/photos/7214461@N08/3597295199/[/QUOTE]

måste erkänna att jag tycker den ser cool ut, ser ju arg och med en superhjärna, om det hade varit någon art som skulle se ut så naturilgt så skulle den varit cool. men aa nu ska den ju inte se ut så.

jag skulle kunna ha allt i mitt akvarium. bara det blir snyggt, och att fiskarna trivs, men jag har helst rötter och växter i,men det skulle vara snyggt med ett jätte stor krokodil skalle i det, det skulle ju kunna finnas i naturen med.
#47 - 18 augusti 2010 04:03
Mumin skrev:
Andras åsikter

Ja det är redan konstaterat.

Edit: Jaha nu trilla poletten ner ja den var bra andras åsikter är förbjudet i akvariet haha ja då håller jag med.

Edit2: fast nä det är föresten tillåtet i mina kar för annars måste ju även komentarer som åhh va fint också vara förbjudet :p
Bilagor:
#48 - 18 augusti 2010 06:37
Jag kan på rak arm bara komma på fyra saker jag aldrig någonsin skulle skaffa:

* Varmvita lysrör, kallvita lysrör eller groluxlysrör.

* Tigerbarber.
#49 - 18 augusti 2010 08:06
Vad jag absolut inte vill ha i mina kar är främst varianter typ slöj, ballong, papegoj och liknande. Det är totalt bannlyst! Även diverse krams typ plastväxter, skattkistor, kulört sand och liknande går bort. Fast ibland kan man ju för all del hamna i tveksamma lägen, jag har sett plastvallisneria till sjöhästar och det ser inte klokt ut men det blir ju helt klart en bra miljö för sjöhästarna. Vad är viktigast då egentligen, att vara renlärig eller att göra det bra för fiskarna?

Sen kan jag ju notera att jag har åtskilligt som är bannlyst hos en del andra. Jag har faktiskt en växtplansch, dock så syntes den i princip inte innan stanniolbarberna kom på att växter också gick att äta. Nu när den syns mer av den är den mer tveksam... Till kulört grus räknar jag inte svart, det kan bli riktigt snyggt och ag har intrycket av att fiskarna blir lugnare. Luftpumpar har jag också, i vissa lägen har de fortfarande en funktion, för att driva enkla skummare t ex. Och till och med anemon har jag, med mängder av avkomlingar, dock kallvatten så det är liksom ingen av de arter som brukar diskuteras.

Dålig djurhållning och dålig smak är ju lite olika saker. Nån gång händer det ju att dålig smak är bättre djurhållning och då har man ju ett litet problem...
#50 - 18 augusti 2010 09:54
oh! jag glömde ju!

bubblor är absolut förbjudet!! asså luftpumpar eller ni vet slangar ner till utblås från filter etc...de enda bubblorna jag kan acceptera är CO2 o den försöker jag gömma långa bak ändå så,
#51 - 18 augusti 2010 21:09
GöranE skrev:

Håller absolut med. Förutom att fiskarna ser groteska ut tycker jag att detta med avel gått överstyr. De två sista länkarna...kan inte va lätt att bara få mat i sig. Ingen kan väl ändå på fullt allvar tycka dom e vackra?!:confused:

#52 - 18 augusti 2010 21:21
Agnez skrev:
Håller absolut med. Förutom att fiskarna ser groteska ut tycker jag att detta med avel gått överstyr. De två sista länkarna...kan inte va lätt att bara få mat i sig. Ingen kan väl ändå på fullt allvar tycka dom e vackra?!:confused:

Läs kommentarerna på sidan så ska du se att det tyvärr finns rejält många. Lyrstjärtar, slöjfenor och liknande går jag med på om det inte "skadar" fisken, att de rör sig lite långsammare kan t o m vara bättre anpassat för ett akvarium. Dessa är däremot helt groteska och lär varken kunna se, äta eller röra sig på ett acceptabelt sätt.
#53 - 22 augusti 2010 20:35
bladväxter (har gjort ETT undantag för en cryptocoryne usteriana)
gråstenar
synlig utrustning (jobbar på ett sätt att gömma en eheim1250, snart där)
filtreringstillsatser som torv och liknande

Andmat!
#54 - 23 augusti 2010 06:22
Färgat grus, eller annan inredning som är färgat i knalliga färger...Typ gul, rosa, knallröd mm. Kan inte vara bra för fiskarna:/

Annars så har jag både plastväxter och planschbakgrund i 1 akvarium;) Viktoriakaret har jag ingen bakgrund alls, utan där har jag hängt upp ett kolsvart lakan. Tekniken är visserligen synlig, men jag har försökt maskera den med växter....:)
#55 - 23 augusti 2010 07:48
Jah håller med Kjäll. Jag vill inte att tekniken ska synas, men hur fasen döljer man den då :P?
#56 - 23 augusti 2010 08:55
BTN, rötter, stenar och växter fungerar bäst. Annars bottenfilter eller bara djävulskt skitigt vatten så man inte ser hela vägen till bakgrunden. :) Körde slambotten i ett kar med fengäddor i och det vart faktiskt ganska snyggt. Man såg inte bakgrunden alls pga. att vattnet hela tiden var så pass färgat, dels av ca. 40-50kg rötter och dels av slambotten.

I mina kar är inte bubblor förbjudna då jag har haft såväl vattenfall som pumputblås ovanför ytan för att likna vattenfall. Dock är bubblor från luftpumpar förbjudna, oftast men som tidigare nämnts så finns det ju undantag på allt. :)

Funderar på att köpa ett stort kranium från något djur (typ vattenbuffelstort) och sätta ner i ett kar. Åsikter om detta?
#57 - 23 augusti 2010 08:55
bakom bakgrunden nadine.
Bilagor:
#58 - 23 augusti 2010 10:33
Förvånad över att ingen ännu skrivit andmat (flytväxten).
#59 - 23 augusti 2010 10:58
petnym skrev:
Förvånad över att ingen ännu skrivit andmat (flytväxten).

#54 ;)
#60 - 23 augusti 2010 12:38
Luftpumpar, låter illa och ser inte bra ut. Sen gillar jag inte färgat bottenmaterial, lerkrukor/rör och liknande, plastdekorationer så som dykare och saltvattenskoraller.

Finns säkert mer, får se om jag orkar fylla på
#61 - 9 september 2010 13:08
Pirayor är jag inget för alls.
Störs själv inte så mkt av innepumparna :) (lättare så)
Mvh Pontus
#62 - 9 september 2010 13:25
Döden....
#63 - 9 september 2010 13:30
Döden....

Bra bannlysning.
#64 - 9 september 2010 13:48
Bäst hitills

Annons