Vad är akvariet värt?

#1 - 19 juni 2009 10:27
Hej! Jag hoppas att jag har lagt den här tråden i rätt forum.
Det är så att en släkting till oss ligger döende på vårdhem och kommer aldrig att kunna flytta hem igen. :( Då vi är den närmsta släkt han har så måste vi se till att hans hyreslägenhet töms m.m.

I lägenheten står det ett stort akvarium som alltså måste säljas. Eftersom att vi inte är insatta i sånt här alls så har vi ingen aning om vad som kan vara rimligt att ta för det, och därför hoppas vi att det finns någon här som kan hjälpa oss med förslag? Akvariet är ett svart möbelakvarium som heter Juwel Rio 400. Det innehåller mörk sand och har inga repor eller andra skador. Till akvariet så är det ett stort ytterfilter som heter Eheim 2180. Både akvariet och pumpen är från i höstas, så de är relativt nya. Pirayan som bodde där har vi skänkt bort så inga fiskar kommer att ingå. Köparen får stå för frakten.

Vi är tacksamma för all hjälp vi kan få!
#2 - 19 juni 2009 10:43
Om du ska bli av med det hyffsat fort är det ca halva nypriset som gäller, kolla runt på blocket och se om ni hittar liknande kar där:).
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 19 juni 2009 10:53
Jag googlade på "Juwel Rio 400" och fick upp en mängd exempel på begangnade som var tilll salu och även på några nya.
Nypriserna låg mellan 6000-7500 - dock skall detta sägas att det rörde sig om erbjudanden. Normalpriset ligger säkert någon (några tusenlappar högre.
Normalt begagnatpris är väl som ansjo skriver ungefär halva nypriset. Hittade t.ex. en med en BTN-bakgrund (som kostar några tusenlappar) monterad för 5500.
Dock kan man väl säga att det inte är högsäsong för akvarier under denna tid på året.
#4 - 19 juni 2009 11:46
4-5000 skulle jag försöka få iväg det för. Både Juwel och Eheim är märken med kvalitets-stämpel.

Sen beror det på litegrann vart man bor, mitt i Stockholm kanske man kan få en 1000 lapp mer för det.
#5 - 21 juni 2009 17:12
Är det ett 400-liters?
Jag gissar att du får max 3000 för det, om ens det.

Må vara märke på akvariet, men begagnat vill inte folk betala mycket för. Jag köpte mitt 375-liters i fint skick för 1800 kronor, och då ingick aluminiumställning och all elektronik.
#6 - 21 juni 2009 18:26
perfetto skrev:
Är det ett 400-liters?

Jag gissar att du får max 3000 för det, om ens det.

Må vara märke på akvariet, men begagnat vill inte folk betala mycket för. Jag köpte mitt 375-liters i fint skick för 1800 kronor, och då ingick aluminiumställning och all elektronik.

begär du 3000 kronor för ett juwel rio 400 i gott skick så lär telefonen gå varm. Med en sån fin pump till får du iallafall prova att begära 5000. Stor skillnad på ett kar med aluställning och ett möbelakvarium.
#7 - 21 juni 2009 18:37
begär du 3000 kronor för ett juwel rio 400 i gott skick så lär telefonen gå varm. Med en sån fin pump till får du iallafall prova att begära 5000. Stor skillnad på ett kar med aluställning och ett möbelakvarium.

- Jag lovar att bli jätteförvånad om hon får över 3000 för ett 400-liters oavsett möbel o märke : )

http://www.blocket.se/stockholm/500_liters_akvarium_billigt__mindre_akvarium_21973422.htm?ca=18&w=3
#8 - 21 juni 2009 18:41
perfetto skrev:
- Jag lovar att bli jätteförvånad om hon får över 3000 för ett 400-liters oavsett möbel o märke : )

lägg på minnet att akvariet/pumpen inte har ett år på nacken ännu
#9 - 21 juni 2009 21:07
lägg på minnet att akvariet/pumpen inte har ett år på nacken ännu

Tyvärr spelar det oftast inte så stor roll, men i ärlighetens namn är det ändå en fördel att det står Eheim på pumpen då dessa oftast betingar ett högre andrahandsvärde än många andra märke.
Jag skulle personligen sätta ett utgångspris på en tusing över halva nypriset och sedan ha lite prutmån.
Detta är iofs ganska mycket mellan tummen och pekfingret lite beroende på hur fort man vill bli av med karet...
#10 - 22 juni 2009 18:13
ansjo skrev:
Tyvärr spelar det oftast inte så stor roll, men i ärlighetens namn är det ändå en fördel att det står Eheim på pumpen då dessa oftast betingar ett högre andrahandsvärde än många andra märke.

Jag skulle personligen sätta ett utgångspris på en tusing över halva nypriset och sedan ha lite prutmån.

Detta är iofs ganska mycket mellan tummen och pekfingret lite beroende på hur fort man vill bli av med karet...

- Ja då ligger du ungefär i den prisnivå jag tror på, med andra ord.

Vad gäller begagnat Eheim så är det väl max ett par hundra vi talar om. När jag köpt mina akvarium har de fått följa med i priset.
#11 - 22 juni 2009 19:20
Hej Eva

Nypris PWSS Eheim 2180 är 4 495:-
Nypris Juvel Rio 400 Herkules Zoo i GBG 7395:-

Stockholmspriser är troligtvis högre.

Med Ansjos formel betyder det ca 7 000 :- som utgångsbud men som någon påpekade - Akvarieintresset är nog inte på topp just nu. Någon sa också att ju lägre du lägger dig - desto snabbare blir det sålt. Prova Ansjos strategi - det kostar inget extra och har du rimlig tur så hamnar priset däromkring.

MVH Lasse
#12 - 22 juni 2009 20:57
Som sagt....jag lovar att äta en Mal-pellets om det säljs dyrare än strax över 3000 kronor : )

Nypriser är en sak och begagnatmarknad något helt annat.

Annons