Vad använder ni för att göra delvattenbyte

#1 - 10 december 2003 21:39
Tänkte köpa en slang på c.13m som jag måste ha för att tömma först karet på "det gamla vattnet" som står i vardagsrummet.

Men hur får man tryck i slangen så att vattnet börjar röra på sig och sedan in i toaletten för att tömmas? Orrkar inte springa med hinkarna Hur brukar ni göra?! Tips?
#2 - 10 december 2003 21:43
Hävert.
Det finns pumpar som slangen passar på utblåset
#3 - 10 december 2003 21:46
Jag undrar oxå. Jag är i den situationen att jag dessutom måste dra min slang upp genom en ventil nästan i taket för att komma in i badrummet. Det är helkaklat och hyreshus, så jag kan inte borra hål i väggen. Och mina gäster vill kunna stänga toadörren... Leda ut slangen genom fönstret (3:e våningen?) ;) Nej, men..det kanske räcker med utblåset + slang som passar?
#4 - 10 december 2003 21:46
Var kan man köpa en sådan pump då?
#5 - 10 december 2003 21:47
Jag har en golvbrunn på toaletten och en lång slang.
Jag använder sedan en hävert för att suga upp vattnet.
Kopplar slangen till duschkopplingen när jag skall fylla på vattnet igen.
#6 - 10 december 2003 21:48
"Kopplar slangen till duschkopplingen när jag skall fylla på vattnet igen." Det är smidigt! :-)
#7 - 10 december 2003 21:49
Så ska jag också göra faktiskt.
#8 - 10 december 2003 21:51
Slang från akvariet till toa/golvbrunn. Sen sug ca 10 gånger med munnen sen gäller det o akta sig :) Funkar fin fint sålänge akvariet står lite högre än där man häller ut vattnet...
#9 - 10 december 2003 21:52
Jag undrar mest när jag ska tömma karet. När jag ska fylla på igen funkar ju trycket från kranen antar jag..
#10 - 10 december 2003 22:33
Jag håller slangen mot filtrets utblås tills häverten kommer igång och stänger sedan av filtret. Andra änden går ner i avloppet under diskbänken i köket.
#11 - 10 december 2003 22:47
fyll på med slangen tills det inte kommer luft sen tar du loss den och lägger den i avloppet,tadaa självsug och sen är det bara att koppla in slangen igen och fylla upp burken
#12 - 10 december 2003 23:50
robban: du är ett geni :)
#13 - 11 december 2003 06:37
Ursprungligen skickat av Limmet

Slang från akvariet till toa/golvbrunn. Sen sug ca 10 gånger med munnen sen gäller det o akta sig :) Funkar fin fint sålänge akvariet står lite högre än där man häller ut vattnet...

10 gånger låter väldigt mycket, prova att suga endast en gång och vänta, vattnet kommer så småningom, då slipper du riskera vatten i munnen.
mVH
Magnus
#14 - 11 december 2003 08:23
Använder häverteffekten till alla 3 kar... karen till badkaret :) har funderat på att sätta dit slangkopplingar på den slangen så att man kan köra det åt båda håll... har alltså en spridare på påfyllningen så att det finns en chans att klor vädras när jag fyller på... och slamsugen när jag suger ut(även om jag inte alltid använder den...tycker att det är för dålig drag i den... måste köpa en smalare..) men det blir inte av än iallafall... byter ju vatten på 3 kar samtidigt en gång i veckan så... men hinkar kom jag aldrig igång med innan jag insåg att det blir ohållbart... risken är att man slappar till om man inte kan göra det smidigt...
#15 - 11 december 2003 08:54
Precis så Tropfrog !
Det räcker att suga till så att det kommer över kanten lite drygt, sedan rinner det av sig självt.
#16 - 11 december 2003 10:08
Hejsan !
Köp en vanlig trädgårdsslang och en "typ gardena-koppling".
Köp sedan en koppling som finns på Biltema som är perfekt att med ett enkelt grepp skruva fast på en vanlig badrumskran. När man är klar så skruvar man bort den. (Man gör inga ingrepp alls på badrumskranen. Det är bara en hållare med gummipackningar som man fäster på kran medans man fyller på).
Jag köpte även en enkel klämma för att fästa slangen på akvarie-kanten.
Fäst slangen och dra in den till toastolen och sedan är det bara att ta och suga till i slangen så rinner det av sig själv.
När du tömt till rätt nivå så lyft upp slangen ur akvariet .Sätt tillbaka slangen och koppla in andra ändan på badrumskranen

#17 - 11 december 2003 10:33
Antar att det är denna koppling du menar Micke H.
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=19585.
Alternativet till denna, mycket smarta och billiga (39:90), koppling är att byta ut silen i kranen mot en sil med utvändig gänga längst ner. Då kan man skruva på en vanlig "gardena" koppling när man gör vattenbyten.
Om man byter sil är det bra att titta först hur befintlig sil ser ut, finns nämligen olika varianter med in resp. utvändig gänga för att fästa i kranen. Om man inte tittar före får man garanterat åka till butiken igen för att byta, fråga en som vet [:)]

/heeke
#18 - 11 december 2003 18:49
Hej!

Ulla tipsade mig om en grej som säljs av:

http://www.waterbed.se/

En pump som drivs av kranen som kan användas till att både fylla på och tömma.
Jag har inte provat själv.

Urban
#19 - 11 december 2003 19:07
denna du menar
http://www.waterbed.se/image.php?productid=16180

har gjort en sådan själv betydligt billigare, med en t-koppling som jag kopplar till dusch slangen funkar kanon, spolar man först rakt igenom suger den upp vattnet ur akvariet sen stänger man utloppet då fyller den akvariet, allt medans man själv kan sitta och titta på tv!!!
#20 - 11 december 2003 20:26
Hej!

Spännande! Jag ritade ihop en sån på min zoon:
http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Har du en rak t-koppling eller en sned som ett y. Vilka dimensioner har du? Var har du köppt den?

Urban
#21 - 11 december 2003 20:37
<font color="red">I 375:an så tar jag en slang och drar till badrummet och gör ett sug, så kommer vattnet och rinner ner i avloppet.
Sedan när jag skall fylla på så drar jag slangen till kökskranen där jag sätter fast den. Sedan är det bara att fylla på.

I de mindre akvarierna så använder jag en hävert.</font id="red">
#22 - 11 december 2003 20:51
Man behöver inte krångla till det. För att tömma räcker det som flera påpekat bra med en slang och ett kort sug för att få igång hävertfunktionen. Förutsätter förstås att akvariet är högre placerat än toaletten eller vad man nu använder som utlopp. Toaletten är dock praktiskt eftersom sittringen håller slangen på plats.

För att fylla på använder jag duschkranen. Skruvar med handkraft bort duschslangen och sätter i stället dit en Gardena koppling. I mitt fall har den 1/2" gänga vilket jag tror är det vanligaste. Extremt praktiskt är det också att ha en ventil i andra ändan för att t.ex. kunna flytta slangen mellan akvarium utan att spilla. Ventiler finns också från Gardena.
#23 - 11 december 2003 21:45
för er som har ett "normalt" akvarie, typ upp till 1000L ta en trädgårdsslang. och lägg den ena enden i akvariet och sätt till munnen i andra änden och sug. denna variant är både billig och efektiv. du som bodde på 3:e våningen har ett perfekt utgångsläga att slå nytt världsrekord i att tömma akvariet på kortast möjliga tid för det blir ett "jävla" drag på den fallhöjden.

och ni som har ett "onormalt" akvrie 1000L och uppåt köp en grövre slang 2" eller grövre. visst funkar de färdiga "häverterna" bra men dom kostar.
#24 - 11 december 2003 21:58
Jag skulle rekommendera att köpa en genomskinlig slang. Ibland när man suger upp vatten med såpass grova slangar (och kanske en hemgjord sugklocka av en petflaska) kan det följa med någon fisk(kuli, yngel etc). Det är lättare att se om slangen är genomskinlig.
#25 - 11 december 2003 22:43
Vi gör som dom flesta andra här:
Tömmer med hävert ihopkopplad med en plastslang(fyller i vatten i häverten tills plastslangen är full), sedan rinner det ut i avloppet i badrummet, sedan fyller vi på med en trädgårdsslang som vi sätter fast där duschslangen brukar sitta.. mkt behändigt, då vi tidigare alltid sprang omkring med hinkar, att man orkade hålla på så med tre stora kar!
#26 - 12 december 2003 01:23
Tömningen gör jag med en trädgårdsslang kopplad, med hjälp av gardenaskarv, till en slamsug. Bara att skaka den några gånger (eller pumpa om slamsugen har en blåsa) sedan rinner det av sig själv.
Eftersom jag har måååånga kar att byta i så har jag sedan ytterligare en slang för att fylla på med. När första karet är färdigtömt, sätter jag handen för insuget på slamsugen och flyttar över till nästa kar, då behöver man inte ens pumpa i gång. Sedan fyller jag det första medans jag tömmer nästa...
Påfyllningsslangen kopplar jag på duschen med hjälp av en speciell gardenakoppling. Man sätter den på duschkopplingen och sedan är det två utlopp, ett där man kan ha duschen kopplad och en där man kopplar på slangen, sedan reglerar man vilket utblås man vill ha vatten i. Detta gör att man inte behöver hålla på och skruva loss duschen en gång i veckan.
#27 - 12 december 2003 05:44
Ursprungligen skickat av urbanandersson

Hej!

Spännande! Jag ritade ihop en sån på min zoon:

http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=79438

Har du en rak t-koppling eller en sned som ett y. Vilka dimensioner har du? Var har du köppt den?

Urban

Jag har en lite y formad koppling, är väl ca 1/2", tog en jag hittade i garaget så det var det som fick bestämma utformningen. Som avstängning andvänder jag ett plast "straps" som jag fäst runt slangen , viker bara slangen och trycker in den där!! lowbudget rules =) hade tänkt göra en snyggare men hittade ingen avstängnings kran som passade på utlopps sidan är 2 olika gängor på kopplingen och en vanlig slang anslutning....
#28 - 12 december 2003 10:23
Jag tömmer stora karet med 3/4" (invändigt) slang och det går snabbt, jag tar aldrig tid men det tar några få minuter. Jag byter då 50% varje vecka. Sen kopplar jag en trädgårdslang till duschblandaren och fyller på med. Jag måste skaffa en längre trädgårdslang för att tömma de mindre karen som är långt från badrummet.

Jag har fäst en bit grov filtermatta med ett buntband på trädgårdslangen, då virvlar den inte upp sanden och inga yngel kan komma med.

Annons