vacker Sten

#1 - 31 augusti 2009 22:10
Hej jag har hittat en vacker sten, eller jag tycker det, hittade den efter stranden nere vid sjön där jag bor den är ganska platt, men väger 7.5 kg, undrar om jag kan ha den i mitt 205 liters kar? tänkte lägga frigolit under den I akvariet, men jag vet inte om glaset håller, någon som vet? skulle verkligen hata att behöva dela denna fina sten :(

Sida-01

Sida-02

Sida-03
#2 - 1 september 2009 06:26
Ska du ha den stående eller liggande ?
#3 - 1 september 2009 10:46
Den ska nog ligga ner tror jag, vill ha den så fiskar kan gömma sig under den :)
#4 - 1 september 2009 11:13
Tycker inte att det borde vara några problem men jag kan ju inte garantera något. Min stenhög som jag har ligger säkert på 20-30 kilo och det är ju inga problem. Så har du den liggande så är det säkert ingen fara.
#5 - 1 september 2009 14:09
Vad är det för sorts sten, den ser lite "konstgjord" ut...?
#6 - 1 september 2009 15:10
ser ut som fossiler i den åxo
#7 - 1 september 2009 15:50
Den ser lite läskig och tillgjord ut, jag gillar det dock, men jag vet inte vad det är för sten, bilderna jag tog är ganska gula de är mer grå, här är en mindre sten av samma typ Bild-01 och en större en nere vid sjön Bild-02 Som är altför tung för akvarium. Det finns inga fossiler här, jag bor ganska så långt från havet, I Norrbotten :)

Edit: om det är kalk eller järn i dem vet jag ej men skulle det vara de så kan jag inte använda dem :(
#8 - 1 september 2009 15:53
Skulle vara kul att veta vad det är för någon slags sten eller vad det nu är, det ser ut lite som lava....
Innehåller den inget som är olämpligt så kommer den att göra sig bra i ett kar, så håll tummarna:)!
#9 - 1 september 2009 15:58
Jo det ser lite ut som lavastenar, men de är super hårda och tunga, hur det har formats på detta vis är ett mysterium för mig, så ifall vi har några sten kunniga människor här så skulle det vara kul att veta :)
#10 - 1 september 2009 18:09
Jättehäftig sten. Speciellt den stora nere vid sjön. SKulle behöva en basäng till den. Hoppas att du kan ha det i akvariet.
#11 - 2 september 2009 13:15
Jo den stora är riktigt vacker, skulle gissa att den väger nära 150 kg inget jag kan flytta utan traktor :) och den skulle vara så fin I en damm eller nå :).

Men jag får nöja mig med de mindre bitarna jag hittat, jag testat nå mindre bitar av som jag hittade med olika syror och ingen av dem bubblade eller påverkades på något sett, de verkar inte innehålla kalk eller järn, jag tror det är en vanlig grå sten, när jag blöter ner dem blir det kolsvarta, de är som lite svart-grå gryniga när de är torra.
#12 - 2 september 2009 14:01
Kan det vara gabbro? Den är Norrbottens landskapssten, enligt http://www.sgu.se/sgu/sv/geologi/landskapsstenar.html
Bilden på den sidan var ju inte så lik, men denna, denna och denna tycker jag påminner om dina.
#13 - 2 september 2009 20:32
Hmm, du kan ha rätt, jag ska se om jag kan hitta ett forum för sten :) de kanske vet mer, jag tror dock att det är granit eller någon mix av skiffer ska bli kul att få veta.

Annons